Dela sidan:

Att kommunicera under en kris

Hurricane Harvey är den största orkanen på åratal att svepa in över USA.
För att samla in pengar till drabbade bestämde sig The Advertising Council och allas vår favorit Matthey Mcconaughey (två svåra namn på rad, pjuh) att skapa en reklamfilm. Mcconaugheys röst är, i vanlig ordning, otrolig och jag tycker om filmen i all sin enkelhet. Ibland krävs det inte mer än så här.
Don´t mess with Texas.

Se filmen här. 

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

 

 

Dela sidan:

Sökes: Social Media Ninja

Okej, vi måste prata om detta, för det är 2017 och jag ser det fortfarande överallt. ”Är du vår nya Social Media Guru?”, ”Social Media Ninja sökes!”, ”Nu är på vi på jakt efter en riktig Social Media Rockstar!”. *CRIIIINGEEEE*

Alltså, jag vill hugga mig i ögonen med en iPhoneladdare alternativt tappa all läsförståelse när jag ser de här fruktansvärda titlarna. Ingen skulle ju n å g o n s i n vara på jakt efter en VD-ninja eller döpa om alla copywriters till text-rockstars?

Så varför måste vi fortsätta stå ut med de här vidriga hitte-på-titlarna? Är det ett försök att ”get hip with the kidz” eller vittnar det egentligen om att det är ett yrke som fortfarande inte tas seriöst (ZZzzzZzz), samtidigt som företaget som annonserar uppenbarligen förstår att de behöver få in kompetensen? ”Lite latjolajban på Fejjan”, typ. Och även om ni tror att ni menar väl så skrämmer ni antagligen bort just de personerna som ni vill nå när ni använder de här förlöjligande titlarna.

NO!!!! Kan ej identifiera mig med ninjor eller gurus.

Tar du åt dig? Här har jag sammanställt vettiga titlar som riktiga personer har, som du kan använda istället (tack Social Media Gäris):

  • Social media manager
  • Community manager
  • Social media creative
  • Social media specialist
  • Social media strategist
  • Digital kommunikatör
  • Social growth hacker
  • Social account manager
  • Communication strategist
  • Content strategist
  • Content manager
  • Content distributor

Det finns alltså oändligt många vettiga titlar beroende på vad personen ni söker ska ha för spetskompetens inom social. Sen är jag helt säker på att sociala medier kommer att vara en så naturlig del av alla marknadsavdelningar och byråer inom kort, att man inte behöver trycka in ”social media” innan exempelvis ”strateg”. Men, det är ju en annan femma.

P.S. Gäller även webbutvecklare. De vill antagligen inte heller identifiera sig som backend ninjas eller frontend rockstars *cringe igen*.

Dela sidan:

Sociala nyheter vecka 33

  • Facebooks dotterbolag Occulus ansöker om patent för augmented reality-glasögon.
  • Facebook lanserar köp- och säljplattformen Market Space, en nytillkommen konkurrent för exempelvis Blocket.
  • Youtube rullar ut en funktion för breaking news på några av sina marknaden. Den har hittills visat nyheter från exempelvis terrorattacken i Barcelona.
  • FN har tagit fram Facebook-anpassade filter för att belysa historier från utsatta områden, om sexuellt våld m.m.
  • Apple tar ställning mot rasism genom att blockera Apple Pay för tre webbplatser som säljer vit makt-produkter.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Nya medier som bidrar till mångfald

Jag lyssnade nyligen på Ehsan Fadakars avsnitt av Resumés sommarpodd. Ehsan pratade bland annat om hur vår bransch är så otroligt dominerad av vita män. Och det är kanske inget förstasidesstoff för varken mig eller dig. Men det får mig ändå att reflektera över att det är så många av de som inte tillhör majoriteten i branschen som jobbar med just sociala medier.

Sociala medier har hjälpt till att demokratisera världen på många sätt de senaste åren. Så länge man äger en mobil med kamera och internet kan exempelvis vem som helst starta en egen kanal på YouTube, med samma förutsättningar för framgång och kändisskap.

Och de där åren när alla trötta gubbar (de som Bard förutspådde kommer att bli överkörda inom ett par år av 30-åriga kvinnor som är grymma på sociala medier) tänkte att sociala medier var något vi som satt på kundservice eller i receptionen kunde sköta – de har resulterat i att många av oss som inte var självklara i mediebranschen nu har hittat hit: förortsungar, unga kvinnor, homosexuella, rasifierade, icke binära och lantisar. Nu är vi äntligen insläppta på samma arena, och trots färre år i branschen ligger vi ljusår före inom detta specialistområde. Det i sin tur innebär att vi får fler unga chefer som tillhör minoriteter – och det resulterar i att branschen kanske äntligen kan bryta mönstret med medelålders vita män som helst rekryterar andra medelålders vita män.

Så grattis branschen – mångfald gynnar alla! Nu får vi bara hoppas att den här nya kompetensen  tas tillvara på rätt sätt så att det där gamla, tråkiga mönstret jag nämnde ovan blir ett minne blott.

P.S! *3 snabba tips*

  1. Är du kvinna eller icke binär och jobbar med sociala medier? Då tycker jag att du ska gå med i vår FB-grupp pronto! Här hittar du den.
  2. Om du inte är kvinna eller icke binär, men gärna vill nå 570 kvinnor/icke binära (!!!) med blandad bakgrund inom SoMe för exempelvis ett ledigt jobb är du välkommen att maila mig platsannonsen så delar jag den 👉  anna.olivemark@gmail.com.
  3. Du har väl inte missat att du kan platsannonsera via Rättviseförmedlingen? Mycket bra grej!

Dela sidan:

Sociala medier mot terrorism

I dagarna håller Global Internet Forum to Counter Terrorism sitt första möte. Forumet som bildades förra månaden består av bolag som Facebook, Microsoft, Youtube och Snap Inc. Syftet är att motverka spridning av budskap från (eller till nytta för) terrororganisationer.  Modernt, vettigt och viktigt att dessa tech-giganter tar gemensam action. Extra fint att ärkerivalerna Facebook och Snap (tillfälligt) gräver ned strixyxan för the greater good.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com