Dela sidan:

Varumärken som tar ställning utan att sminka grisen

Instagram har lanserat regnbågsfärgade stickers för att uppmärksamma LBTQ month i USA. (Stockholm Pride äger för övrigt rum i slutet av juli och början av augusti i år).

Dessa stickers är skapade av olika LBTQ-designers runt om i världen. 

Detta för oss osökt till all bra och (tyvärr ofta) värdelös marknadsföring som görs i syfte att plocka politiska poänger. Jag hör till den skara människor som tycker att varumärken kan (och i vissa fall bör) ta ställning i vissa frågor. Om bolagen först har checkat av denna hemmasnickrade lista, vill säga.

  • Är frågan väl förankrad i bolaget?
    Är det överhuvudtaget rimligt att ni ska uttala er i vald fråga? Är ni ett bolag som enbart anställer vita modeller så är det inte läge att haka på Black History Month när februari månad närmar sig. Och om ni är ett företag som aldrig tidigare har ägnat en tanke åt LBTQ-frågor så finns det inte någon anledning att försöka glida på dessa frågor när årets Pride-parad äger rum . Och ja, man måste börja någonstans. Men börja inifrån och kommunicera när det finns en riktig grund att stå på.

    Ibland ser jag varumärken som går ut hårt i en fråga, för att sedan pudla när kritik riktas från människor som inte håller med om den aktuella ståndpunkten. I dessa fall tappar varumärket trovärdighet både hos målgruppen som tyckte om det ställningstagande som varumärket försökt ta, samt den målgrupp som inte alls håller med i fråga. Att vända kappan efter vinden = BIG NO NO.

  • Kommer ditt varumärke uppfattas som en trovärdig avsändare? 
    Prata med andra människor. Ring din dyra varumärkeskonsult. Du kommer alltid vara fast i ett inifrånperspektiv och behöver andra människors input för att kunna svara ärligt på den här frågan.
  • Tänker ni arbeta långsiktigt med vald fråga?
    Precis som med annat varumärkesbyggande så är det långsiktighet som gäller. Haka inte på frågor som känns ”på tapeten” utan att ha en långsiktig plan. Som företag måste man i det här fallet, precis som med all annan kommunikation, veta syftet med det man vill säga.

👌Avsändare som gjort det bra: Björn Borg som publicerade denna stilfulla annons i tidningen Moscow Times efter att den hemska lagen mot ”gay propaganda” fastställdes i Ryssland. Snyggt, smakfullt och trovärdigt i och med att företaget arbetar långsiktigt med denna fråga.

👌 Absolut vodka som gjorde denna flaska kallad ”No Label”.

 

👎 Avsändare som arbetar med pink washing deluxe: ja, man får såklart rösta på KD om man vill (but why? helt klart landets torraste parti) men när Busch Thor dök upp i Pride-tåget i fjol så var det många som protesterade. Rimligt, kan jag tycka. Frågan är helt uppenbart inte förankrad i deras organisation, det finns noll trovärdighet och förmodligen inte någon långsiktighet heller.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

När presidenten twittrar..

Donald Trump är less på att medierna ger honom ”konstant negativ press”. Nu har han twittrat om det, stavat fel och fått ännu mer negativ press.

”Coverage” råkade alltså bli ”covfefe” och sociala medier fylldes med skämtsamma vitsar.  

Delicato (och DDB Stockholm) var snabba med denna Facebook-annons. ☕️

Här hittar du fler försmädliga skämt på ämnet.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Netflix och digital PR

Kanske har du också följt Frank Underwoods väg mot toppen, från inpiskare i det amerikanska representanthuset till högsta höns i Vita huset. Netflix-serien House of Cards skildrar ett hänsynslöst Washington fullt av korruption och utpressning. Underwood är seriens huvudkaraktär och antihjälte. Maktgalen, obarmhärtig och fullständigt briljant.

Seriens PR-maskineri har hyllats tidigare. I reklampausen av en direktsänd TV-debatt under presidentvalet 2016 lanserade Netflix en fiktiv valfilm signerad ingen mindre än Frank Underwood. Detta ledde till att internet gick sönder (okej, så gammalt uttryck men fortfarande roligt) och stuntet kammade hem priser i Cannes.

Under samma dag som Donald Trump svors in som president valde man att släppa en teaser-video för kommande säsong av serien. Videon föreställde en bild på Vita Huset med en upp- och nedvänd flagga svajandes i förgrunden. (Signalen för ett land i fara , nöd eller sorg).

Det har även lanserats bilder med hintar om kommande säsonger.

Nästa säsong har premiär om en vecka och nya bilder på karaktärerna florerar nu på www. Vem som har fotat dessa bilder? Barack Obamas fotograf Pete Souza, såklart.

*hetsjobbar vidare för att kunna binge-titta på serien när den släpps*

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Böter för hatkommentarer på sociala medier

Regleringar för sociala nätverk är ett ämne som har varit på tapeten länge, och ibland blossar debatten upp lite extra. Den här veckan har Tysklands justitieminister Heiko Maas tagit ton.

”Facebook och Twitter har inte tagit de chanser som finns för att radera opassande innehåll. Det är alldeles för få olagliga kommentarer som raderas, och de som försvinner gör det inte tillräckligt fort. Det största problemet är att nätverkens användare klagar, och trots det tas inte problemet på tillräckligt allvar”.

Om en skärpt reglering införs återstår att se.
Auf Wiedersehen. 🇩🇪

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela sidan:

Veckans sociala nyheter v.19

Äntligen fredag = en sammanfattning av veckan som gått i sociala medie-världen!
Snapchat ads manager

  • Snapchat lanserar Snap Ads manager som gör det lättare för mindre företag att köpa video ads i kanalen – ett smart sätt att maxa vinsten för detta företag som nyligen börsnoterats. Tjänsten ska rullas ut i juni, enligt TechCrunch.
  • Facebook rullar ut spel i Messenger till alla användare.
  • En ny studie från App Annie visar att en stor del av Snapchats användare inte kan nås i andra kanaler. 35 procent av användarna kan inte nås på Facebook och på Twitter är siffran hela 81 procent.
  • Google och Facebook driver nästan all tillväxt på den globala annonsmarknaden.
  • I onsdags redovisade Snapchats moderbolag Snap sin första kvartalsrapport efter börsnoteringen. Snap missade förväntningarna både vad gäller antalet nya dagliga användare och omsättning.
  • Bloomberg Media och Twitter har meddelat att de går ihop för att skapa det första 24/7 nätverket för nyheter som kommer att vara globalt, live och socialt i höst.
  • Snapchat fortsätter att öka mest bland unga, visar rapporten Ungdomsfokus 2017.
  • Snapchat slopar tidsbegränsningen på 10 sekunder som tidigare varit en av grunderna i kanalen, samtidigt introducerar de ett gäng nya kreativa funktioner.