Dela sidan:

Netflix och digital PR

Kanske har du också följt Frank Underwoods väg mot toppen, från inpiskare i det amerikanska representanthuset till högsta höns i Vita huset. Netflix-serien House of Cards skildrar ett hänsynslöst Washington fullt av korruption och utpressning. Underwood är seriens huvudkaraktär och antihjälte. Maktgalen, obarmhärtig och fullständigt briljant.

Seriens PR-maskineri har hyllats tidigare. I reklampausen av en direktsänd TV-debatt under presidentvalet 2016 lanserade Netflix en fiktiv valfilm signerad ingen mindre än Frank Underwood. Detta ledde till att internet gick sönder (okej, så gammalt uttryck men fortfarande roligt) och stuntet kammade hem priser i Cannes.

Under samma dag som Donald Trump svors in som president valde man att släppa en teaser-video för kommande säsong av serien. Videon föreställde en bild på Vita Huset med en upp- och nedvänd flagga svajandes i förgrunden. (Signalen för ett land i fara , nöd eller sorg).

Det har även lanserats bilder med hintar om kommande säsonger.

Nästa säsong har premiär om en vecka och nya bilder på karaktärerna florerar nu på www. Vem som har fotat dessa bilder? Barack Obamas fotograf Pete Souza, såklart.

*hetsjobbar vidare för att kunna binge-titta på serien när den släpps*

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Böter för hatkommentarer på sociala medier

Regleringar för sociala nätverk är ett ämne som har varit på tapeten länge, och ibland blossar debatten upp lite extra. Den här veckan har Tysklands justitieminister Heiko Maas tagit ton.

”Facebook och Twitter har inte tagit de chanser som finns för att radera opassande innehåll. Det är alldeles för få olagliga kommentarer som raderas, och de som försvinner gör det inte tillräckligt fort. Det största problemet är att nätverkens användare klagar, och trots det tas inte problemet på tillräckligt allvar”.

Om en skärpt reglering införs återstår att se.
Auf Wiedersehen. 🇩🇪

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela sidan:

Veckans sociala nyheter v.19

Äntligen fredag = en sammanfattning av veckan som gått i sociala medie-världen!
Snapchat ads manager

  • Snapchat lanserar Snap Ads manager som gör det lättare för mindre företag att köpa video ads i kanalen – ett smart sätt att maxa vinsten för detta företag som nyligen börsnoterats. Tjänsten ska rullas ut i juni, enligt TechCrunch.
  • Facebook rullar ut spel i Messenger till alla användare.
  • En ny studie från App Annie visar att en stor del av Snapchats användare inte kan nås i andra kanaler. 35 procent av användarna kan inte nås på Facebook och på Twitter är siffran hela 81 procent.
  • Google och Facebook driver nästan all tillväxt på den globala annonsmarknaden.
  • I onsdags redovisade Snapchats moderbolag Snap sin första kvartalsrapport efter börsnoteringen. Snap missade förväntningarna både vad gäller antalet nya dagliga användare och omsättning.
  • Bloomberg Media och Twitter har meddelat att de går ihop för att skapa det första 24/7 nätverket för nyheter som kommer att vara globalt, live och socialt i höst.
  • Snapchat fortsätter att öka mest bland unga, visar rapporten Ungdomsfokus 2017.
  • Snapchat slopar tidsbegränsningen på 10 sekunder som tidigare varit en av grunderna i kanalen, samtidigt introducerar de ett gäng nya kreativa funktioner.

Dela sidan:

Därför ska du inte räkna bort Snapchat riktigt än

Snapchat

Jag har läst så oändligt många negativa artiklar och blogginlägg kring Snapchat det senaste året, och efter att Instagram stories lanserades har de ökat ytterligare. De är alltid likadana: antingen är det Instagrams senaste uppdatering som ska utdela dödskyssen, eller så är det Apples nya funktion Clips som är det nya hotet, eller så är det Facebooks egna stories funktion (haha) eller deras kommande AR-plattform.

Alltid dramatiska rubriker satta av en gemensam nämnare: en man på 35+. Och då kan man ju 1) undra när Snapchat någonsin var populärt hos denna denna målgrupp och 2) få en känsla av att de som är äldre helt enkelt hoppas på att ungdomarna ska flytta tillbaka till Facebook, för att det kanske är den kanalen de själva är bekväma i?

Så, är Facebook verkligen ett hot mot Snapchat eller är Snapchat ett hot mot medelålders mediemän? För frågan är väl egentligen: är det så att de 97 procenten av alla tjejer som går i gymnasiet flyr till Instagram stories nu? Om man frågar min 17-åriga brorsdotter och hennes vänner är svaret ett rungande nej. Men så är det ju ingen kvantitativ studie heller, såklart.

Bild: App Annie
Bild: App Annie

Det ska hur som helst bli otroligt spännande att se Svenskarna och internets rapport för 2017, och jag tror att den kommer att vara avgörande för om fler svenska företag kommer att satsa på kanalen eller inte framöver. Men fram till dess tycker jag att den här nya rapporten från App Annie talar sitt tydliga språk: 35 procent av Snapchats användare i USA går inte att nå på Facebook. Och om ditt företags målgrupp befinner sig bland de 35 procenten är det fortfarande aktuellt att förstå denna lekfulla chattapp!

anna.olivemark@gmail.com

Dela sidan:

Hej du som snart ska in i en löneförhandling

Det finns bottar och så finns det bad ass bottar. Cindy Gallop (brittiskt reklamguru och föremålet för ett mycket omtalat Ted Talk) har skapat en bott i Facebook Messenger som uppmuntrar kvinnor att våga satsa högt i löneförhandlingar. ”Ask Cindy Gallop”, heter den. Cindy ställer frågor, hejar och gives a f***, som hon själv uttrycker det.

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.46.15

 

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.47.36

 

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 21.48.06

 

💪  Att min arbetsplats har en jämställdhetsplan, en jämställdhetskommitté och en VD som också gives a f***.

💤  Att en viss typ av ansvar fortfarande lämpas över på kvinnor på arbetsplatser. Som om det inte vore nog med generellt lägre löner. Jag funderar på att sluta plocka bort kaffekoppar och liknande efter kundmöten, för att se om någon reagerar. Jaja, inte alla seniora reklammän.

✊  Du kan chatta med Cindy här.

natalie.e.eriksson@gmail.com