Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 23 augusti 2017

Sökes: Social Media Ninja

Okej, vi måste prata om detta, för det är 2017 och jag ser det fortfarande överallt. ”Är du vår nya Social Media Guru?”, ”Social Media Ninja sökes!”, ”Nu är på vi på jakt efter en riktig Social Media Rockstar!”. *CRIIIINGEEEE*

Alltså, jag vill hugga mig i ögonen med en iPhoneladdare alternativt tappa all läsförståelse när jag ser de här fruktansvärda titlarna. Ingen skulle ju n å g o n s i n vara på jakt efter en VD-ninja eller döpa om alla copywriters till text-rockstars?

Så varför måste vi fortsätta stå ut med de här vidriga hitte-på-titlarna? Är det ett försök att ”get hip with the kidz” eller vittnar det egentligen om att det är ett yrke som fortfarande inte tas seriöst (ZZzzzZzz), samtidigt som företaget som annonserar uppenbarligen förstår att de behöver få in kompetensen? ”Lite latjolajban på Fejjan”, typ. Och även om ni tror att ni menar väl så skrämmer ni antagligen bort just de personerna som ni vill nå när ni använder de här förlöjligande titlarna.

NO!!!! Kan ej identifiera mig med ninjor eller gurus.

Tar du åt dig? Här har jag sammanställt vettiga titlar som riktiga personer har, som du kan använda istället (tack Social Media Gäris):

  • Social media manager
  • Community manager
  • Social media creative
  • Social media specialist
  • Social media strategist
  • Digital kommunikatör
  • Social growth hacker
  • Social account manager
  • Communication strategist
  • Content strategist
  • Content manager
  • Content distributor

Det finns alltså oändligt många vettiga titlar beroende på vad personen ni söker ska ha för spetskompetens inom social. Sen är jag helt säker på att sociala medier kommer att vara en så naturlig del av alla marknadsavdelningar och byråer inom kort, att man inte behöver trycka in ”social media” innan exempelvis ”strateg”. Men, det är ju en annan femma.

P.S. Gäller även webbutvecklare. De vill antagligen inte heller identifiera sig som backend ninjas eller frontend rockstars *cringe igen*.

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021