Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 23 April 2019

Spelreklamens vara eller icke vara

Få har nog missat att ämnet spelreklam är något som rör upp många känslor och åsikter; i kommunikationsbranchen men också från politiskt håll.
Det finns byråer som offentligt gått ut och tagit ställning mot spelbolag
och civilminister Ardalan Shekarabi har flertalet gånger påpekat att det stora trycket av spelreklam inte kan fortskrida. Den svenska regeringen arbetar på en plan gällande regelskärpningar och andra länder runt om i Europa har redan valt att ta i med hårdhandskarna; inte minst Italien där ett totalförbud mot spelreklam gäller.

Idag har SVT-programmet Edit säsongpremiär. I det första avsnittet möter vi internet-komikern Carl Déman som berättar om de demoner han kämpat, och fortfarande kämpar med, till följd av sitt spelmissbruk.
Det är sorgligt att se vad ett missbruk kan göra med en människa och det blir extra mörkt när Carl, i programmet, konstaterar att spelandet höll på att kosta honom livet.

Jag tycker att ett eventuellt förbud bör vila på en ordentlig grund och att frågan är mer komplex för att jag ska plocka enkla poänger genom snabba lösningar.  Även om vi befinner oss i en tid som ofta tycks applådera just enkla svar. Med det sagt så är det uppenbart att vi, kommunikationsbranschen, har ett stort ansvar. Jag tycker därför att SVTs program är 34 väl spenderade minuter för alla som jobbar med kommunikation. Vi vill ju alltid förstå våra målgrupper och vad som driver dessa. Det måste väl också gälla när drivkrafterna inte är av det vackra slaget.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

2019 är året då woke-kulturen peakar, men vad händer sen?

När Obama i ett panelsamtal pratar om unga människor och säger att ”ni är alltid så himla woke, det är förresten något ni behöver släppa” så får han igenkännande skratt...

15 November 2019

Är framtidens influencer en klimatprofil?

Jag har ställt fem frågor till Andreas Eliasson, medgrundare av influencer marketing-plattformen Beatly. De flesta förknippar nog influencer marketing med mode, skönhet, livsstil och hälsa. Samtidigt pågår miljödebatten för fullt och en...

29 Juli 2019

Instagram öppnar upp för shopping i appen

Nästan exakt ett år efter att Instagram Shopping lanserades i Sverige får vi nu se nästa steg i appens resa inom e-commerce. Märken så som Dior, Nike och Warby Parker...

20 Mars 2019