Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 23 april 2019

Spelreklamens vara eller icke vara

Få har nog missat att ämnet spelreklam är något som rör upp många känslor och åsikter; i kommunikationsbranchen men också från politiskt håll.
Det finns byråer som offentligt gått ut och tagit ställning mot spelbolag
och civilminister Ardalan Shekarabi har flertalet gånger påpekat att det stora trycket av spelreklam inte kan fortskrida. Den svenska regeringen arbetar på en plan gällande regelskärpningar och andra länder runt om i Europa har redan valt att ta i med hårdhandskarna; inte minst Italien där ett totalförbud mot spelreklam gäller.

Idag har SVT-programmet Edit säsongpremiär. I det första avsnittet möter vi internet-komikern Carl Déman som berättar om de demoner han kämpat, och fortfarande kämpar med, till följd av sitt spelmissbruk.
Det är sorgligt att se vad ett missbruk kan göra med en människa och det blir extra mörkt när Carl, i programmet, konstaterar att spelandet höll på att kosta honom livet.

Jag tycker att ett eventuellt förbud bör vila på en ordentlig grund och att frågan är mer komplex för att jag ska plocka enkla poänger genom snabba lösningar.  Även om vi befinner oss i en tid som ofta tycks applådera just enkla svar. Med det sagt så är det uppenbart att vi, kommunikationsbranschen, har ett stort ansvar. Jag tycker därför att SVTs program är 34 väl spenderade minuter för alla som jobbar med kommunikation. Vi vill ju alltid förstå våra målgrupper och vad som driver dessa. Det måste väl också gälla när drivkrafterna inte är av det vackra slaget.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021