Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 1 november 2017

Svenskarna och internet 2017

Nu har det gått ett par dagar sedan Svenskarna och internet 2017 släpptes och äntligen har jag hunnit grotta ned mig i rapporten. Här kommer lite rolig statistik!

  • Den absolut vanligaste kommunikationstjänsten på internet är att använda e-post, vilket 97 procent av alla internetanvändare gör, 69 procent dagligen.
    (Fråga: hur kommer det sig att sökfunktionerna fortfarande är så dåliga?)
  • Två av tre internetanvändare ringer telefonsamtal över internet någon gång och var sjätte gör det dagligen.
    (Kommentar: Pjuh! Jag tycker om att ringa andra men är i smyg lite anti när folk ring till mig och blir lättad över att mail fortfarande ligger i topp. Obs! Alla mina gulliga kunder får ringa hur mycket som helst. )
  • Facebook är fortfarande den sociala plattform som allra flest (74 %) använder, åtminstone någon gång. Mer än hälften av alla internetanvändare använder Instagram (53 %) någon gång, vilket gör det till den näst populäraste plattformen.

  • Snapchat, Twitter och Linkedin hade lika stor andel användare (21 %) för två år sedan. Snapchat har sedan dess dragit ifrån och nu är det en tredjedel (33 %) av internetanvändarna som använder Snapchat någon gång.

  • Användningen av Facebook fortsätter att öka. Nästan tre av fyra (74 %) av internetanvändarna använder någon gång Facebook och över hälften (53 %) gör det dagligen. Andelen som använder Facebook ökar i alla åldrar utom bland de yngre. I åldersgruppen 16–25 år skymtar en liten minskning, från 94 till 93 procent.

  • För tio år sedan svarade 24 procent av deltagarna i Svenskarna och internet att de inte använde internet. Sedan dess har den uppkopplade delen av befolkningen ständigt ökat. I årets upplaga av undersökningen är den högre än någon gång tidigare: 94 procent av de drygt 3 000 personer som svarat på frågorna säger att de använder internet.

  • I åldrarna 66–75 år är det 8 procent som inte använder internet, och bland de som är äldre än 75 år är 43 procent. I år är det första gången undersökningen visar att en majoritet av de som är 76 år och äldre svarar att de använder internet.

Hela rapporten hittar du här. 

 


Till det, givetvis, en bild när jag hänger på internet. 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021