Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 30 mars 2017

Ta kontroll över era sociala medier!

Igår skrev Resumé om den nya lag i USA som tillåter internetoperatörer att sälja vidare sina kunders webbhistorik. Även i Sverige finns det mycket lagar och regler att förhålla sig till, så hur bör ett företag egentligen agera i sociala medier? MarLaw är den enda advokatbyrån i Sverige som uteslutande arbetar med marknadsrätt och Sandra Hanson är advokaten som har svaret på våra frågor. Läs vad Sandra har att säga om:

  • Det vanligaste misstaget organisationer gör i sociala medier:
    Man skapar konton på olika sociala medier utan att ha kartlagt syftet och skyldigheterna med närvaron. Om man har syftet klart för sig kan man upprätta förhållningsregler för olika forum, exempelvis informera kring vilka kommentarer som inte tillåts.Många avsändare är rädda för att anklagas för censur om man tar bort kommentarer men man har en juridisk skyldighet att ta bort kommentarer som t.ex. innehåller uppenbara kränkande personuppgifter. Sedan finns det den etiska aspekten också. Det är inte lämpligt att det förekommer hotfulla kommentarer i ett forum som er organisation ansvarar över. Ta kontroll över era sociala medier!⚖️
  • Hur organisationer bör arbeta med sina sociala kanaler:
    Det är viktigt att skapa en tydlig ansvarsfördelning inom organisationen – vem ansvarar för vilka kanaler och vad innebär ansvaret? Eftersom reglerna för hur man får kommunicera i olika sociala medier kontinuerligt ändras genom plattformarnas villkor, t.e.x vad gäller hur man får utforma en tävling eller kampanj, så är det viktigt att policyn är levande och ständigt uppdateras.⚖️
  • Ett område som alla annonsörer bör hålla koll på framöver:
    Den 25 maj nästa år börjar EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) tillämpas och den ersätter då vår svenska personuppgiftslag. Förordningen ställer höga krav på tydlig information och samtycke för att behandla personuppgifter. I vår nuvarande personuppgiftslag finns ett undantag som innebär att personuppgifter i så kallad ostrukturerad form, t.e.x i i löpande text på en webbplats eller bilder som förekommer i sociala medier, får behandlas utan samtycke så länge behandlingen inte kränker den registrerades personliga integritet. Detta undantag försvinner när förordningen börjar tillämpas vilket innebär att man behöver en laglig grund även för denna typ av behandling. Det återstår att se vad det kommer innebära i praktiken men överträdelser av förordningen kan innebära administrativa avgifter på upp till 20 000 EURO eller 4% av organisationens globala omsättning så det är viktigt att hålla sig uppdaterad.⚖️

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021