Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 11 december 2017

Tre frågor gällande #sistabriefen

Inte heller reklambranschen är immun mot sexuella trakasserier eller en misogyn jargong. Jag har ställt tre frågor till Ellinor Ekström, en av initiativtagarna bakom #Sistabriefen, för att höra hur hon ser på vägen framåt.

Tror du att att byråchefer nu kommer att involvera ett jämställdhetstänk än mer i sina rekryteringsprocesser?
Jag tror att byråchefer och ledare börjar landa i att en normförflyttning är på gång. De anställda går inte längre med på att trakasserier och maktstrukturer förekommer på arbetsplatsen. Ledare kommer att behöva involvera ett mer övergripande jämställdhetstänk i sina företag för att ta tillvara på det viktigaste företaget har – kulturen och medarbetarna.

Jag har sett diskussioner om byråer som, enligt medarbetare eller tidigare medarbetare, har extremt sexistiska miljöer. Tror du att det går att förändra en sådan arbetsplats eller behövs ett nytt ledarskap?
Det finns en möjlighet till förändrat beteende, men bara om personerna i ledningen själva lyssnar, lär och tar ansvar för att skapa en bättre företagskultur med nolltolerans mot kränkande beteenden. Det börjar i toppen där ledningen måste sätta gränser och visa vad som är okej och inte på arbetsplatsen. Med det sagt så är det viktigt att en ledningsgrupp rannsakar sig själva och ifrågasätter om de är rätt personer att göra den typen av arbete. Något som dessutom är jätteviktigt är att mäta. Hur ser kulturen egentligen ut i dagsläget? Vad behöver förbättras? Vad tycker personalen? Sätt upp en plan över var ni vill komma och en budget som tar er dit.

Vad är det bästa som metoo, enligt dig, har fört med sig?
En normförflyttning. Det dåliga beteende som var ”okej” eller som har flugit under radarn tidigare går inte längre att komma undan med. Det är fler ögon som ser, fler personer som vågar berätta om vad de ha blivit utsatta för och förhoppningsvis fler som ställer sig emot ett oacceptabelt beteende när det inträffar. Något som jag verkligen saknar i det här uppropet däremot är möten för män, av män. Just nu handlar det mycket om att byråer ordnar möten där kvinnor ska samlas i grupp och prata om vad de varit med om och sina känslor kring det, vilket i sig är jättebra och ska uppmuntras. Däremot har jag inte hört om ett enda tillfälle där männen på en byrå samlar sig i grupp och pratar om deras ansvar i den här frågan, hur de ska backa sina kollegor och på vilket sätt de kan motverka en sexistisk kultur. 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021