Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 25 januari 2021

Vad blir nästa steg för Clubhouse?

Bild från Techcrunch. 

Clubhouse är den omtalade ljudbaserade sociala medie-appen som hittills satsat på att växa under exklusivitet och invites only. Intressanta profiler som tidiga användare och människors fear of missing out är inte att underskatta.

Nu har det hypade sociala mediet vuxit så pass mycket att ett inlogg inte längre är svårt att få tag på via diverse Facebook-grupper och appen hade så sent som förra veckan två miljoner användare globalt. Samtidigt värderas Clubhouse, enligt Axios, till 1 miljard dollar.

Hur fungerar det då? 
Vem som helst (som mottagit en invite..) kan starta ett digitalt rum eller söka efter rum där intressanta ämnen diskuteras. Frekventa användare kan även skapa klubbar med likasinnade eller intresserade medlemmar. När jag kikar runt i appen ser jag rum med fokus på allt från hälsa, träning och sport till politik, privatekonomi, investeringar och (förstås) mycket sociala medier.
Inte förstås för att jag själv valt sociala medier som intresse utan för att sociala medie-klicken ofta är snabba med att testa ut nya appar.

Vad jag tycker om appen hittills ..

✓ Intimt! Oväntad reaktion från någon som lyssnat på podcasts så otroligt länge men Clubhouse ger ytterligare en känsla av närhet.
✓ Kul med bredden på ämnen! Det finns inte jättemycket svenska klubbar
hittills men intresset i sociala medier är stort även här så det är nog
bara en tidsfråga. Och ja. En sociala medie-klubb är förstås på gång.
✓ Rätt i tiden, ytterligare ett bevis på att ljudmedier är på uppgång, bra go to market-strategi. Men.. 1 miljard dollar! USA – era galningar. Samtidigt rimmar det förstås med den amerikanska mentaliteten och hur Silicon Valley bygger bolag. Det handlar inte om att bli stor, utan om att bli störst. Detta blir en intressant företagsresa att följa.

.. och vad ser ut att bli nästa steg för Clubhouse?
✓ Utveckling och att bygga vidare på appen så att användare alltid hittar intressant innehåll. När en plattform växer så otroligt fort är risken hög för irrelevant eller urvattnat innehåll.
✓ Att öppna upp möjligheten för innehållsskapare att tjäna pengar på appen.
✓ Att fortsätta växa globalt. Förstås. Detta är bara början på en ambitiös satsning.

Bilder från appen med exempel på ”klubbar” som deltagarna kan
delta och lyssna till. 


natalie.e.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021