Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!
Publicerad 25 Januari 2021
Clubhouse är den omtalade ljudbaserade sociala medie-appen som hittills satsat på att växa under exklusivitet och invites only. Intressanta profiler som tidiga användare och människors fear of missing out är inte att underskatta.
Nu har det hypade sociala mediet vuxit så pass mycket att ett inlogg inte längre är svårt att få tag på via diverse Facebook-grupper och appen hade så sent som förra veckan två miljoner användare globalt. Samtidigt värderas Clubhouse, enligt Axios, till 1 miljard dollar.
Hur fungerar det då?
Vem som helst (som mottagit en invite..) kan starta ett digitalt rum eller söka efter rum där intressanta ämnen diskuteras. Frekventa användare kan även skapa klubbar med likasinnade eller intresserade medlemmar. När jag kikar runt i appen ser jag rum med fokus på allt från hälsa, träning och sport till politik, privatekonomi, investeringar och (förstås) mycket sociala medier.
Inte förstås för att jag själv valt sociala medier som intresse utan för att sociala medie-klicken ofta är snabba med att testa ut nya appar.
Vad jag tycker om appen hittills ..
✓ Intimt! Oväntad reaktion från någon som lyssnat på podcasts så otroligt länge men Clubhouse ger ytterligare en känsla av närhet.
✓ Kul med bredden på ämnen! Det finns inte jättemycket svenska klubbar
hittills men intresset i sociala medier är stort även här så det är nog
bara en tidsfråga. Och ja. En sociala medie-klubb är förstås på gång.
✓ Rätt i tiden, ytterligare ett bevis på att ljudmedier är på uppgång, bra go to market-strategi. Men.. 1 miljard dollar! USA – era galningar. Samtidigt rimmar det förstås med den amerikanska mentaliteten och hur Silicon Valley bygger bolag. Det handlar inte om att bli stor, utan om att bli störst. Detta blir en intressant företagsresa att följa.
.. och vad ser ut att bli nästa steg för Clubhouse?
✓ Utveckling och att bygga vidare på appen så att användare alltid hittar intressant innehåll. När en plattform växer så otroligt fort är risken hög för irrelevant eller urvattnat innehåll.
✓ Att öppna upp möjligheten för innehållsskapare att tjäna pengar på appen.
✓ Att fortsätta växa globalt. Förstås. Detta är bara början på en ambitiös satsning.
Bilder från appen med exempel på ”klubbar” som deltagarna kan
delta och lyssna till.
natalie.e.eriksson@gmail.com
Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här! natalie.e.eriksson@gmail.com ...
26 Februari 2021För ett land som dyrkar sin konstitution mer än vad svenskar dyrkar solstrålar efter en långdragen vinter så är det inte en liten sak när en sociala medie-plattform tar i...
7 Januari 2021Att Kinas hårdnande grepp om Hongkong har fått världen att reagera råder inga tvivel om. One country, two systems? Nja. Englands premiärminister Boris Johnson hymlade inte med allvaret i situationen när han ...
7 Juli 2020