Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Natalie Eriksson

Natalie utbildar inom digital marknadsföring via egna företaget Crunchtime.se samt arbetar inom samma område med några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things sociala medier. Här hittar du texter om just sociala medier, varumärken och digitial marknadsföring. Välkommen in!


Publicerad 19 mars 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”. 

I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är mellan olika plattformar vad
gäller nya videofunktioner. Svunnen är den augustidag år 2016 när vi
höjde på ögonbrynen åt Facebook och Instagrams iskalla rip off av Snapchat
i form av lanseringen av Instagram stories. Numer är detta snabbrörliga
format etablerat och snart är det kanske inte något som nödvändigtvis förknippas med varken Snapchat eller Instagram.

(Stories-kopior finns eller är på väg att rullas ut precis överallt;
Linkedin, Google, Twitter, Youtube).

Förutom snabbrörliga videoformat som fortsätter att ta över diverse
plattformar så håller jag just nu koll på nedan.

✓ Jättarna fortsätter att ta sig in på nya områden
The winner takes it all och de mäktiga sociala medie-bolagen kommer att fortsätta gräva guld i nya branscher. Personligen tycker jag att att det ska bli intressant att se hur Europasatsningen av Facebook dating går.

Infrastrukturen och musklerna för en sådan satsning finns uppenbarligen på plats men frågan är; hur trötta är konsumenterna på de stora bolagens dominans? Kommer Facebook dating kunna bli lika relevant för ex. millennial-målgruppen, så som bl.a. nynoterade dating- och nätverksappen Bumble är för sina användare?

Föredrar konsumenterna att dejta utan att Facebook ser på eller är Facebook dating så pass smidigt att det gärna får ersätta Bumble, Match.com eller Tinder? Vad politikerna tycker om denna ökade dominans är en annan fråga och det får bli ett eget inlägg.

✓ Fortsatta spänningar mellan öst och väst
Detta gäller förstås på flera plan men vi ska inte tro att kampen om användardata har lugnat ned sig bara för att Trump inte längre är på plats i Washington och kan försöka forcera fram ett amerikanskt uppköp av TikTok.

✓ Polariseringen öppnar upp för fler uppstickare
Arga som bin var Trumps mest lojala fans när deras ledare stängdes av från plattform efter plattform  i samband med stormningen av Kapitolium tidigare
i år. Nya appar började segla upp som substitut för personer som ansåg att det var dags att bojkotta alla de plattformar som tagit avstånd från Trump.

Liknande tendenser syns även i Sverige när vi kan se en ökad användning av forum där konspirationsteorier slår rot. Frågan är; vilka nya appar och plattformar kommer att lyckas med en ordentlig etablering? Det är en sak att driva nedladdningar av sin nya app. Det är en annan sak att, över tid, leverera värde, användarvänlighet och incitament för att användarna ska komma tillbaka gång på gång på gång.

✓ Nya typer av ambassadörer
Jag har tidigare skrivit om huruvida klimat-influencers är den nya typen av ambassadörer. Genuinitet, nisch och personlighet är ledorden för dagens ambassadörer och morgondagens influencers kommer att visa på ännu mindre polerad yta. Extra intressant är detta i förhållande till live-trenden.
Live-shopping, live-sändningar och live rooms.
Personlighet och fingertoppskänsla blir ännu viktigare när dialogen med publiken sker i realtid.

✓ Fortsatt vilja för att mötas i det dolda
Vad betyder dark social nu  igen? Jo, att konversationer flyttar från öppna digitala kanaler till slutna rum så som Facebook-grupper, Messenger, Whatsapp, Instagram DM, SMS etc. En ökad användning av dessa kanaler
såg vi hända redan innan pandemin och behovet för nära (om än digitala) kontakter, privata konversationer och communities har inte direkt blivit
mindre på senare tid.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Dela blogginlägget:

Mer från Natalie Eriksson

Till bloggen >

Elon Musk och köpet av Twitter

Jag gästar P4 Östergötland för att kommentera en av veckans stora snackisar (34 minuter och 20 sekunder in i klippet). Lyssna här! natalie.e.eriksson@gmail.com ...

27 april 2022

Påverkarna – Zelenskyjs sociala medier-strategi dissekeras

Vad har Volodymyr Zelenskyjs mediala bakgrund för betydelse för att han når de breda massorna? Hur målgruppsanpassar han? Och vad har svenska politiker för agenda när de använder kriget för...

5 april 2022

Hur går det för tech-bolagen?

Tiden flyger iväg, året börjar närma sig sitt slut och hur har det egentligen gått för tech-bolagen? Vi tittar närmare på tre femtedelar av FAANG-bolagen; Facebook, Amazon och Netflix. Facebook Företaget har...

30 november 2021