Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala bloggen

Natalie Eriksson arbetar med digital marknadsföring för några av Sveriges största varumärken. Hon är också författare, föreläsare och älskar all things digital. Här skriver hon bl.a. om hur reklam online driver köp offline, hur man vet att en sociala medie-kampanj är lyckad samt bjuder på guidade turer i meme-djungeln. Varmt välkommen!


Publicerad 12 maj 2017

Veckans sociala nyheter v.19

Äntligen fredag = en sammanfattning av veckan som gått i sociala medie-världen!
Snapchat ads manager

  • Snapchat lanserar Snap Ads manager som gör det lättare för mindre företag att köpa video ads i kanalen – ett smart sätt att maxa vinsten för detta företag som nyligen börsnoterats. Tjänsten ska rullas ut i juni, enligt TechCrunch.
  • Facebook rullar ut spel i Messenger till alla användare.
  • En ny studie från App Annie visar att en stor del av Snapchats användare inte kan nås i andra kanaler. 35 procent av användarna kan inte nås på Facebook och på Twitter är siffran hela 81 procent.
  • Google och Facebook driver nästan all tillväxt på den globala annonsmarknaden.
  • I onsdags redovisade Snapchats moderbolag Snap sin första kvartalsrapport efter börsnoteringen. Snap missade förväntningarna både vad gäller antalet nya dagliga användare och omsättning.
  • Bloomberg Media och Twitter har meddelat att de går ihop för att skapa det första 24/7 nätverket för nyheter som kommer att vara globalt, live och socialt i höst.
  • Snapchat fortsätter att öka mest bland unga, visar rapporten Ungdomsfokus 2017.
  • Snapchat slopar tidsbegränsningen på 10 sekunder som tidigare varit en av grunderna i kanalen, samtidigt introducerar de ett gäng nya kreativa funktioner.

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala bloggen

Till bloggen >

Så här lyckas du på sociala medier

Denna ständigt aktuella fråga. Jag besökte nyligen Järvaveckan för att prata om just detta. Årets politikervecka blev digital och i klippet ser du även representanter från Facebook och MUF/Timbro. Håll till...

9 juni 2021

Vad jag håller ögonen på just nu

Netflix egen bild på den nya TikTok-inspirerade funktionen ”Fast Laughts”.  I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är...

19 mars 2021

Känns Clubhouse fortfarande förvirrande?

Jag reder ut det hela i Sveriges Radio. Lyssna här!   natalie.e.eriksson@gmail.com  ...

26 februari 2021