Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier-bloggen

I Sociala medier-bloggen delar Cecilia Victoria Kärrberg med sig av de senaste nyheterna och insikterna kring sociala medier. Cecilia är VD och ägare av Digitalsnack, en prisbelönt social mediebyrå och Sveriges största podcast inom sociala medier.


Publicerad 14 juli 2022

Algoritmförändringarna som skakar om kreatörsvärlden – otur eller bara en kortsiktig strategi?

Gästblogg av Jenni Laapotti, COO på Digitalsnack

Vi har alla hört talas om talesättet att inte lägga alla ägg i samma korg. Ändå verkar detta inte vara något som i praktiken alltid tillämpas när det kommer till val av sociala kanaler att kommunicera i. Även fast det handlar om ens egna levebröd. De senaste dagarna har det skrivits mycket om hur kreatörer riskerar att mista allt, hur de tvingas in till plattformar de inte självmant skulle önska att vara i och hur allt är algoritmernas fel.

Istället tycker jag vi alla bör känna en tacksamhet till den oerhört långa honeymoon-perioden vi fått njuta av. En tid då skapande av relevant och engagerande innehåll faktiskt varit förhållandevis enkelt. Självklart förstår jag att det känns jobbigt när allting tack vare någon kodremsa svängs upp och ner och att man nu behöver hitta en helt ny innehållsstrategi. Men algoritmerna är egentligen bara en spegling av den stora massans beteenden.

Instagram har varit en väldigt stadig kanal länge. Trots tidigare försök till att tillgängliggöra video genom video i flödet, IGTV och Stories krävdes det en helt ny typ av video för att för att göra en märkbart stor förändring i användarnas beteenden. Tiktok exploderade under pandemin. Helt plötsligt fanns miljontals påhittiga rastlösa kreatörer som skapade magi med de enkla redigeringsfunktionerna i appen. Instagram var inte sen med att lansera en snarlik funktion genom Reels (eller Rullar som det heter på svenska) som också snabbt blev populär.

Även om video är enklare att skapa idag direkt i både Tiktok och Reels behövs fortfarande mycket arbete för att ta fram video som engagerar

Det krävdes en pandemi men nu när karantäntiderna är över har användarna på både Instagram och Tiktok vant sig vid det nya och mer kreativa innehållet som skapas. Det höjer ribban för vad användarna tycker är intressant. Och då kvarhållandet av användare är rena guldet i sociala medierdjungeln anpassas givetvis algoritmerna efter detta. Sociala mediers första och största syfte är ändå bara att behålla en målgrupp så länge som möjligt på sin kanal. För en kanal utan användare som interagerar och skapar innehåll är en snabb och säker död.

Algoritmerna är helt enkelt något vi får lära oss att leva med. Men alla, både kreatörer och företag behöver ha en smart strategi för sociala medier. Så att ens liv inte hänger på en enda kanal utan ett helt digitalt ekosystem av både lånade och egna kanaler. För sociala medier är ett verktyg för att bidra till affären men det kan inte vara hela affären.

Gästblogg av Jenni Laapotti
COO på Digitalsnack

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala medier-bloggen

Till bloggen >

Instagram uppdaterar flödet – nu hotar användare med bojkott

En gång i veckan brukar Head of Instagram, Adam Mosseri traditionsenligt berätta om Instagram nyheter via Reels. Ett uppskattat inslag för många som vill hålla sig uppdaterad kring vilka nya...

11 maj 2022

Sociala medier: på gott eller ont?

Blir vi lyckliga eller olyckliga av sociala medier? Sociala medier skulle kunna vara ett sätt att få oss att må bra. Men på det sättet de är designande idag. Så är...

26 april 2022

Instagram en viktig kanal för förstagångsväljare

Redan 2018 kallades årets val för ”internetvalet”. Nu 4 år senare utökar glappet hur unga förstagångsväljare tar del av politisk information och nyheter i jämförelse med övriga väljare. Unga konsumerar politik...

5 april 2022