I Sociala medier-bloggen delar Cecilia Victoria Kärrberg med sig av de senaste nyheterna och insikterna kring sociala medier. Cecilia är VD och ägare av Digitalsnack, en prisbelönt social mediebyrå och Sveriges största podcast inom sociala medier.
Publicerad 30 mars 2022
Med nästan samma intensitet som vid årskiftet mellan 1999 och 2000 förberedde vi oss för GDPR 2018. När väl tiden var slagen satt många av oss förväntansfulla att följa utvecklingen. Men likväl som nyårsafton 1999, där utsago sa att hela internet skulle krascha. Ändrades siffrorna till 2000 helt utan några tekniska bekymmer.
Alla har vi haft en GDPR expert bland oss som endera helt enkelt fått rollen på företaget för att se över alla datalagringsrutiner eller en utsedd som gärna slänger in sitt ”GDPR!” i tid och otid. Annat är det med Schrems II -domen. Där har inte lika många spetsat öronen eller pratat. Men just nu pågår väldigt mycket kring just detta som exempelvis gjorde att Meta i sin senaste kvartalsrapport menade lite försiktigt att de kan behöva stänga ner några av sina tjänster i EU. Något som snabbt gav rubriker.
För att förstå kommande text behöver man ha lite bakgrund kring Schrems domen eller C-311/18 som den heter i EU-domstolen. Domen både den första och andra är döpt efter advokaten och aktivisten Maximilian Schrems. I över 10 år har han utmanat de stora techbolagen kring deras datahantering av persondata.
Schrems I domen – EU domstolen slår fast att Safe Harbour-avtalet som företag används sig av för transatlantisk dataöverföring inte är giltigt.
Safe Harbour ersättes av Privacy Shield 2016. Varpå ”Max” startade ett nytt rättsfall.
Schrems II domen – EU slår fast att personuppgifter som överförs via EU och USA inte kan skyddas tillräckligt via Privacy Shield-avtalet.
När domen föll 16 juli 2020 innebar detta att företag som förde över persondata från EU i USA gjorde detta olagligt. Exempelvis Meta, Twitter, LinkedIn, Google mfl
Därefter har vi levt i något slags limbo där krav har skickats till olika techbolag för att säkerställa sin datalagring. Några saker som vi sett justerats från exempelvis Meta är att viss statistik åtkomst dragits tillbaka (exempelvis antalet skickade DM Instagram). Större insyn gällande varför användare ser vissa annonser.
Vi har även IOS.14.5 som förändrade hela arbetssättet kring återmarknadsföring, insyn av konverteringar och trafik.
I veckan kommunicerade Google att deras Universal Analytics kommer ersättas 1 juli 2023 med Google Analytics 4.
Många stora förändringar gällande datahantering som företag och organisationer behöver snabbt ändra om och skapa nya strategier och arbetssätt kring.
När Schrems-domen landade 2020 var det få som visste om den och ännu mindre vilka konsekvenser den skulle få. De insatta har trott att en ny uppgörelse mellan EU och USA måste träda i kraft. Kan tjänster som Messenger, Google Analytics eller Ads Manager helt försvinna? Det var Meta antydde, men fick snabbt komma med ett uttalande. Att man såklart vill fortsätta erbjuda sina tjänster i EU men det beror på…..om EU och USA kan enas om ett nytt överskridande avtal. Helt klart är att förhandlingarna hårdnar och om känslan 2020 var att ”det ordnar sig” är dagens läge mer åt att vi kommer få se n fler förändringar att behöva anpassa oss till.
I slutet av förra veckan träffades USAs president Joe Biden och EUs ordförande Ursula von der Leyen för att se om parterna kunde närma sig ett nytt avtal.
Jag är väldigt nöjd med att vi har hittat en principöverenskommelse för ett nytt ramverk för transatlantiskt dataflöde. Det här kommer möjliggöra förutsägbara och pålitliga dataflöden mellan EU och USA med integritet och medborgerliga rättigheter skyddade, sade Ursula von der Leyen.
Överenskommelsen är dock tillfällig och ska igenom många steg innan den är helt i hamn. Men ett första steg är taget. Som de senaste veckorna känns EU och USA lite närmare varandra än tidigare.
Här kan du läsa mer om den nya ramverket för transatlantisk dataöverföring mellan EU och USA.
Notis: Så vad tycker du Maximilian Schrems om det nya ramverket? Hans kommentar till Ursula på Twitter var:
“Seems we do another Privacy Shield especially in one respect: Politics over law and fundamental rights.
“This failed twice before. What we heard is another ‘patchwork’ approach but no substantial reform on the U.S. side. Let’s wait for a text but my [first] bet is it will fail again.”
I Resumés egna ministudie tillsammans i samarbete med eye-trackingföretaget Tobii om reklam på Instagram Stories som publicerades den 22 februari. Kunde de dra tre huvudsakliga slutsatser: Vi är bombarderade av annonser Vi...
1 mars 2023Elon Musk köp av Twitter chockade många under förra året. När vi först fick veta nyheten , när han ville dra tillbaka sitt köp och när sedan väl köpet gick...
20 februari 2023Artificiell intelligens har längre pratats och experimenterats kring. Men senare tidens lättillgängliga verktyg har fått AI tekniken tillgänglig till den stora massan. Artificiell intelligens är inte längre framtidens teknik. Den...
3 februari 2023