I Sociala medier-bloggen delar Cecilia Victoria Kärrberg med sig av de senaste nyheterna och insikterna kring sociala medier. Cecilia är VD och ägare av Digitalsnack, en prisbelönt social mediebyrå och Sveriges största podcast inom sociala medier.
Publicerad 24 februari 2022
Morgonen den 24 februari vaknade vi av ett väntat men ändå oväntat besked utifrån nyhetsflödet senaste veckorna. Ryssland har invaderat Ukraina. Även om det för väldigt många är en helt vanlig dag i övrigt så kommer vi påverkas på flera sätt.
Falska påståenden och nyhetsbilder som inte överensstämmer med verkligheten kan få snabb spridning i det sociala flödet. Det gäller att läsa och hålla koll på vilka källor man tar sin information från kommande tid. Men också fundera kring; när kriget nu kommit till Europa. Hur behöver vi krishantera i de kanaler vi själva hanterar?
“Ha fantasin att planera för det allra värsta”
Denna fras sa Maria Niemi i början av coronakrisen mars 2020 i ett poddavstnitt där vi pratade om hur man skulle krishantera sina sociala kanaler. För att göra en bra kriskommunikation behöver vi innan tänka på det helt otänkbara, och hur vi ska hantera detta. Det är väldigt få som en dag som denna tänker på vad som är schemalagt för inlägg som ska gå ut. En väldigt liten sak i det stora hela. Men så kan även små saker få stora konsekvenser.
Emanuel Karlsten skrev på Twitter:
— Emanuel Karlsten (@emanuelkarlsten) February 24, 2022
Tweeten är nu raderad. Men flera hann såklart ta en printscreen.
Även om vi förstår att den som skrev den eller schemalade den menade väl. Så landar den inte helt smärtfritt en dag som denna. Den hinner få massiv kritik, hinner delas över landsgränser och pressen hinner att plocka upp den.
Vissa tillfällen måste vi lyfta blicken och pausa business as usual. När nyhetsflödet fylls av uppdateringar av det aktuella läget i Ukraina. Kan kommunikation om en fantastisk torsdag inte bara kännas ignorant utan till och med korkat.
Mitt tips är att se över planerat innehåll och annonsering kommande dagar och vecka kanske till och med veckor. Vad kan vi fortfarande stå för i en tid som denna? Kan vi kommunicera något annat? Visa stöd eller hjälpa till på något sätt?
När Världen drabbades av Covid ställde många företag om och kommunicerade istället vad de bidrog med. Louis Vuitton ställde om sin parfymtillverkning för att producera handsprit. Fler företag skänkte mat till hårt arbetande vårdpersonal och skyddsutrustning till sjukhusen. Vi måste förstå vad som är mest relevant för vår målgrupp i detta nu. Kampanjer om 20% rabatt kan vänta. Nu behövs vår flöden fyllas med medmänsklighet och kärlek och tillförlitliga källor.
I Resumés egna ministudie tillsammans i samarbete med eye-trackingföretaget Tobii om reklam på Instagram Stories som publicerades den 22 februari. Kunde de dra tre huvudsakliga slutsatser: Vi är bombarderade av annonser Vi...
1 mars 2023Elon Musk köp av Twitter chockade många under förra året. När vi först fick veta nyheten , när han ville dra tillbaka sitt köp och när sedan väl köpet gick...
20 februari 2023Artificiell intelligens har längre pratats och experimenterats kring. Men senare tidens lättillgängliga verktyg har fått AI tekniken tillgänglig till den stora massan. Artificiell intelligens är inte längre framtidens teknik. Den...
3 februari 2023