måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier-bloggen

I Sociala medier-bloggen delar Cecilia Victoria Kärrberg med sig av de senaste nyheterna och insikterna kring sociala medier. Cecilia är VD och ägare av Digitalsnack, en prisbelönt social mediebyrå och Sveriges största podcast inom sociala medier.


Publicerad 11 maj 2022

Instagram uppdaterar flödet – nu hotar användare med bojkott

En gång i veckan brukar Head of Instagram, Adam Mosseri traditionsenligt berätta om Instagram nyheter via Reels. Ett uppskattat inslag för många som vill hålla sig uppdaterad kring vilka nya funktioner Instagram kommer få framöver. Men senare tid har dessa uppdateringar istället gett kreatörer och företag kalla kårar för hur deras affär kommer påverkas.

— WorkInSocialTheySaid (@WorkInSociaI) April 22, 2022

De senaste uppdateringarna som avslöjats av Instagram:
– NFT för kreatörer
– Fullskärms bilder i flödet
– Produkttaggar blir tillgängliga för alla
– Algoritmen för flödet ändras, kommer ge fördelar till orginalcontent
– 3 nya sätt att rangordna ditt flöde

Millennials favoritapp

Instagram var en groundbreaker till det vi idag kallar sociala medier. Med Instagram fick vi en redigeringsapp för foto kombinerat med scrollflödet som innan mestadels varit text.

Första bilderna på Instagram bestod mest av mat, men sakteligen utvecklades appen till ett populärt vattenhål för millennials. Men nu hotar de alltså att lämna appen om inte Instagram tar tillbaka flödet, som det en gång designades till att vara.

Många anser att Instagram lämnat sitt ursprung som fotoapp och vill mer likna TikTok. Genom Stories (händelser) som kopierats från Snapchat och Reels, snott från TikTok. Har Instagram gått från fotofokus till videofokus. Att användarna mer konsumerar videoinnehåll är inget nytt. Men är det rätt väg att gå?

Uppdateringen som hotar med bojkott

Just nu testas en ny layout för flödet.

Det som just nu testat är att flödesposter kommer oavsett storlek visas i 9:16 format eller helskärm. Alltså Stories/reels format vilket TikTok i dagsläget har. Skillnaden där är att alla deras poster har samma storlek. Instagram har 1:1, 4:5 och 9:16 format. Man kan även posta landscape men appens ursprungliga storlek är 1:1 eller 1080×1080.

Som visat på bilden ovan kommer alla poster oavsett kvadratiskt eller 4:5 format passa in i ett 9:16 format och omges av en bakgrund som matchas med bildens ursprungliga färg. Vilket har gett massiv kritik framförallt på Twitter under hashtagen #instagramupdates

Instagrams framtid

Testet pågår några veckor nu till framförallt användare i USA. Om det sedan rullas ut till övriga användare världen över, återstår och se hur feedbacken blir. Samt hur bra dom är att lyssna in användarna.

Vad tycker du om Instagrams uppdateringar?  👍🏼 eller 👎🏼

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala medier-bloggen

Till bloggen >

Kommer AI ersätta social media managern?

Artificiell intelligens har längre pratats och experimenterats kring. Men senare tidens lättillgängliga verktyg har fått AI tekniken tillgänglig till den stora massan. Artificiell intelligens är inte längre framtidens teknik. Den...

3 februari 2023

Sociala medier 2023 – här är trenderna du behöver ha koll på!

Det är nästan så man hör Google darra….. Det är mycket som förändrat ”kanalkartan” under 2022. Vid det här laget borde vi ha vant oss vid att konkurrens kan komma från...

5 december 2022

Svenskarna och Sociala medier 2022

Då var det den tiden på året då Internetstiftelsens stora rapport, Svenskarna & Internet släpps. I år ger rapporten en fördjupad insikt kring svenskarnas sociala medieanvändande. Här sammanfattar vi några...

11 oktober 2022