I Sociala medier-bloggen delar Cecilia Victoria Kärrberg med sig av de senaste nyheterna och insikterna kring sociala medier. Cecilia är VD och ägare av Digitalsnack, en prisbelönt social mediebyrå och Sveriges största podcast inom sociala medier.
Publicerad 17 augusti 2023
Vad har Santorinis vulkaniska klippor, Trolltunga i Norge och Similan Island i Thailand gemensamt? Turister som köar till ”Instagramable locations” för att lägga ut i sina sociala medier.
När jag ö-luffade i Thailand 2009 sa man att turisterna förstört landet. 10 år sedan luffade vi igen. En chock att komma till Similan Islands för en låååång kö upp för berget för en bild. Människor hade släpat stora resväskor ombord på turistbåtarna för att fota ett hel års Instagram feed.
Sociala medier är fantastiskt att dela med sig av smultronställen och utflyktstips. Fler ”hidden places” hittas av fler och små orter med unika caféer får helt plötsligt en världspublik. Det är bra. Men kan också vara rent skadligt för turismen.
Vinkla kameran, invänta din tur, stå i kö (ibland i timmar). Så ser det ut att ta ”den perfekta” bilden idag. Vi alla, i alla fall väldigt många fortsätter att bygga den där perfekta fasaden på semesterbilden. Trots att kameravinkeln 20 grader åt höger visar en helt annan verklighet.
Men vad är egentligen faran att fejka en snygg bild till Instagram? Det kan kännas oskyldigt att ”det bara är en bild”. Men sociala medier har skapat en hysteri på vissa platser runt om i världen som inte bara skapar köer, utan stör infrastruktur, belasta sjukvård och såklart massiv nedskräpning. Vi behöver inte åka till Venedig för att hitta detta fenomen. Ta Åre på vintern – Smögen på sommaren. Vad är priset på en snygg räkmacka till Insta under v.29?
Allt fler tar till sociala medier för att göra research och inspireras till olika resmål. Ett redan bokat hotell följs noga på Instagram för att se vad som läggs upp. Vi vill ha det autentiska – riktiga bilden av vårt resmål bortom resebolagens retuscherade bilder. Men frågan är om vi på sociala medier får se hela sanningen. När vi själva för uppleva överturismen i vitögat. Blundar vi och vinklar kameran åt ett annat håll.
Tips på mer läsning om sociala medier och turism från FOKUS
Håhåjaja vad det blåser i Musk universum. För det är just vad han håller på att bygga. Twitter eller X är bara en del i en större bild. Vi kanske inte...
3 augusti 2023Det är lönevecka och det är ingen slump att influencers på Instagram och TikTok pumpar ut klädnyheter i deras kanaler. Ingen bryr sig längre om NA-KDs utnyttjande av praktikanter. När...
24 april 2023Jag fick pushnotisen i telefonen. Sa högt: nej! Många med mig kände in i själen när beskedet att Elin Kjos, efter en lång tids kamp somnat in. Det var den andra Elin...
3 april 2023