söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier-bloggen

I Sociala medier-bloggen delar Cecilia Victoria Kärrberg med sig av de senaste nyheterna och insikterna kring sociala medier. Cecilia är VD och ägare av Digitalsnack, en prisbelönt social mediebyrå och Sveriges största podcast inom sociala medier.


Publicerad 5 december 2022

Sociala medier 2023 – här är trenderna du behöver ha koll på!

Det är nästan så man hör Google darra…..
Det är mycket som förändrat ”kanalkartan” under 2022. Vid det här laget borde vi ha vant oss vid att konkurrens kan komma från alla olika håll. Men kanske att Google trodde de satt säkert i båten. För om Google inte är bäst på sök. Vad är Google då? Låt oss kika på vad det är som händer och kommer definiera sociala medier 2023. Häng på!

40% av Gen Z Googlar inte

In our studies, something like almost 40% of young people, when they’re looking for a place for lunch, they don’t go to Google Maps or Search. They go to TikTok or Instagram.

Man kan tro att det är Meta eller TikTok som står för uttalandet, men icke. Sommaren 2022 var Prabhakar Raghavan, head of knowledge & information på Google i en paneldebatt där han sa detta. Självklart fick det svallvågor direkt. Gapet mellan sök via Google och sök via sociala medier börjar närma sig breakeven. 49% söker via Google, 44% via sociala medier. Och för generation Z, har sociala medier gått om Google som första sökkälla.

Intressant är att en plattform som TikTok inte ens försökt vara en sökmotor, ändå blir det. Hur mycket de kan utmana Google, nu när de medvetet utökar sina sökfunktioner. Ja det blir extra intressant att se.

Undertiden håller Google på att utveckla sina tjänster för att locka yngre. Samt inkluderat sociala medier (!) i sina sökningar.  Hur deras satsningar står upp mot TikToks enorma sökpotential i form av videos, det får vi återkomma till nästa år.  Men att företag nu måste sökoptimera sina sociala medierinlägg blir 2023 en självklarhet för att bli hittat

Från relationer till intressestyrda algoritmer

Algoritmer är något som fick en del att slita sitt hår under 2022. Till och med Mark Zuckerberg pratar om ”a gigant shift”. Metas team hann knappt blinka innan div influencers stormade till TikTok och postade den ena trenden efter den andra för att behålla relevansen.

Instagram försökte möta upp med en ”video-first” strategi. Men fallerade totalt. Men sanningen är att denna utveckling bara börjat. 87% av de som hängt på TikTok under 2022 får innehåll från personer de inte känner eller följer sedan tidigare. Att gå från relationsbaserade algoritmer till intressestyrda handlar väldigt mycket om att skapa relevant och intressant innehåll.

Tiden då vi bara kunde posta visuellt snygga bilder och få massor av engagemang är förbi (tack och lov). Under 2023  kommer det krävas mer kreativitet än distribution för att nå ut.

Video, kreativitet och autenticitet . Tänk TikTok first

Tre nyckelord som kommer definiera innehållsskapandet under 2023 är video, kreativitet och autentiskt. Video i sig är ett mer komplext sätt att skapa kommunikation. Så bara där behöver vi bli mer kreativa. Men video gör det också svårare att retuschera, därför får det oftast bättre impact då det känns äkta. Statistik från Global Web index visar att fler går till TikTok för att se recensioner av produkter, istället för att omdömen skrivna på företagets egna sidor. #tiktokmademebuyit har nästan 30 miljarder visningar. En inblick i hur innehåll på sociala medier driver till försäljning utan coola photo shoots och dyra foto och videoproduktioner.

Vi hör att allt fler skapar för TikTok i första hand. Då denna typ av video även fungerar bra på andra sociala medier.  Möjligheterna är många men utmaningarna desto fler.  Mer resurser, kunskap och framförallt mod för att kasta sig ut krävs för dom som vill öka räckvidden under 2023.

Sociala medier går in i andra andningen

Från att ha fått ganska mycket skit rent ut sagt under många år. Har sociala medier ofta fått skulden för det ändlösa scrollandet utan substans. Då vi förflyttar våra behov till sociala medier från andra ställen, exempelvis sök, spel, underhållning, omdömen, shopping mm. Kommer sociala medier få högre status då vi inte längre använder det för tidsfördriv utan för att lösa olika problem och behov vi har.

Vi ser att användningen av sociala medier har avstannat och ökar inte längre. Till och med så har den sjunkit något det senaste året. Vi går in i en ny mognad där vi använder sociala medier mer medvetet. En positiv utveckling för både välbefinnande och att få mer tid till annat än evigt scrollande. Det ställer också högra krav på att inte bara trycka ut innehåll för räckviddens skull utan att skapa mindre innehåll som ger mer till målgruppen.

Fler innehållsskapare kommer under 2023 ifrågasätta vad deras innehåll faktiskt bidrar till. En föregångare som redan tagit steget är Dove som jobbar mycket med att stärka ungas självbild på sociala medier, snarare än hetsa till mer kroppsfixering.

Musks Twitter

Något som såklart kommer att påverka sociala medier under 2023 är Elon Musks köp av Twitter. GDPR, Schrems II, datahantering och integritet. Aldrig har detta känts så skört som i händerna på en galen entreprenör? Vad händer när snorrika (män) köper upp hela länder på nätet? Och tar kontrollen över ca 400 miljoner användare?

Att Musk har en plan för Twitter är jag övertygad om. Men det kommer bli kaotiskt på vägen. Hans snabba försök att tjäna pengar på verifierade användare blev inte helt lyckad då alla kunde köpa sig den blåa bocken. Och Twitter fick lägga till ”official” på alla äkta konton. Så vi får nog ha lite tålamod innan Musks Twitter har landat. Under 2023 så blir det åka av!

Web3 och Metaverse

Vi kommer fortsätta prata om web3 där Metaverse är en del av samt NFTs och kryptovaluta. Även om vi under 2023 inte kommer att ha ett komplett web3, behöver vi ändå rusta oss för vad som komma skall. Tekniken går i rasande fart och fördelarna är många. Men frågan är om web3 är sociala mediers död eller början på ett helt nytt socialt media.

Sociala medier 2023

Kommande år kommer sociala medier gå in i en med hälsosam fas. Med intressestyrda algoritmer, videoinnehåll och fler medvetna innehållsskapare kan närvaron i våra social medieflöden bli till det positiva!

2023 kommer vara ett utmanande år för de som ännu inte vågat och haft modet att utveckla sitt innehållsskapande. Att TikTok fortsatt kommer påverka det mesta inom sociala medier är ett faktum. Algoritmer, beteenden och innehåll formas och startar där. Så har du ännu inte skapat ett TikTok konto (om det bara är för skojs skull som start) så borde du ladda ner appen as you read this!

Vill ni diskutera mer om framtidens sociala medier?
Connecta på Linkedin!

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala medier-bloggen

Till bloggen >

Svenskarna och Sociala medier 2022

Då var det den tiden på året då Internetstiftelsens stora rapport, Svenskarna & Internet släpps. I år ger rapporten en fördjupad insikt kring svenskarnas sociala medieanvändande. Här sammanfattar vi några...

11 oktober 2022

Algoritmförändringarna som skakar om kreatörsvärlden – otur eller bara en kortsiktig strategi?

Gästblogg av Jenni Laapotti, COO på Digitalsnack Vi har alla hört talas om talesättet att inte lägga alla ägg i samma korg. Ändå verkar detta inte vara något som i praktiken...

14 juli 2022

Instagram uppdaterar flödet – nu hotar användare med bojkott

En gång i veckan brukar Head of Instagram, Adam Mosseri traditionsenligt berätta om Instagram nyheter via Reels. Ett uppskattat inslag för många som vill hålla sig uppdaterad kring vilka nya...

11 maj 2022