Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier-bloggen

I Sociala medier-bloggen delar Cecilia Victoria Kärrberg med sig av de senaste nyheterna och insikterna kring sociala medier. Cecilia är VD och ägare av Digitalsnack, en prisbelönt social mediebyrå och Sveriges största podcast inom sociala medier.


Publicerad 11 oktober 2022

Svenskarna och Sociala medier 2022

Då var det den tiden på året då Internetstiftelsens stora rapport, Svenskarna & Internet släpps. I år ger rapporten en fördjupad insikt kring svenskarnas sociala medieanvändande. Här sammanfattar vi några godbitar från rapporten!

Användandet ligger stadigt

Den generella siffran på svenskarnas dagliga användande av sociala medier ligger kvar på samma siffra som 2021 – 84%. Däremot skiljer det sig mellan olika generationer där den äldre generationen: 20-,30-,40- och 50-talisterna, minskat sitt användande. Antagligen pga av att restriktioner pga av pandemin hävts.

Den yngre har ökat sin användning allra mest under 2022. 10-talisterna har ökat sitt dagliga användande med hela 14%. Att ha i åtanken här är att generationerna sällan helt överlappar i samma användande och beteende. 10-talisterna består av 8-åringar och 12 -åringar.

TikTok festen uteblev

De flesta hade nog väntat sig att se otroliga användarsiffror för TikTok. Men festen uteblev. De allra yngsta ökade användandet med bara 3%. De TikTok-frälsta är 00-talisterna där 52% använder social mediet dagligen. För 80-talisterna är siffran 2%.

87% av de som hänger på TikTok kollar främst på innehåll från personer/konton man inte följer. Intressant utveckling för dom som fortfarande räknar antalet följare. Om TikToks algoritm slår brett över andra sociala medier kommer det enskilda inlägget ha stor betydelse för att nå ut.

Roblox växer bland yngre

Ett ”socialt nätverk” om vi nu kan kalla det det. Det blir ju allt mer problematiskt vad som faktiskt är ett socialt nätverk. Med Roblox kanske vi får en inblick i hur framtidens sociala medier kommer se ut: spel kombinerat med kreativitet, smartness och chatt. Hela 26% av de allra yngsta har använt Roblox dagligen under 2022. Om du plötsligt kände dig gammal? Jo tack….

Män och kvinnor fortsätter att gilla olika

Kvinnor gillar och dominerar fortsatt visuella sociala medier som TikTok, Instagram och Pinterest. Medan män mer textbaserade som Twitter, LinkedIn och Reddit.

Kvinnor är flitigare att posta eget innehåll på sociala medier medan män observerar mer. Men på LinkedIn och YouTube är män flitigare att posta innehåll än kvinnor.

Unga använder sociala medier mest

90-och 00-talisterna är flitigast användare på sociala medier. Dessutom använder de flest funktioner inom kanalerna. Att nå dessa generationer kommer vara en stor utmaning att nå ut med relevant innehåll, anpassat och inte spamma med samma innehåll. 00-talisternas favorit some-kanal är Snapchat där hela 76% hänger dagligen. 90-talisterna hänger flitigast på Instagram 72%.

Det verkar som att från 80-talisterna har varje generation en egen dominerande social mediekanal de hänger mest på.

Videobaserade sociala medier

Intressant är att de sociala medier med bara videoinnehåll: TikTok och YouTube. Där postar färre egna inlägg. Endast 19% på TikTok har lagt upp eget material och 3% på YouTube. Jämförelsevis med Facebook 52% och Instagram 50%.

Video är mer komplicerat att skapa, tar längre tid och kräver mer kreativitet och kunskap än att posta länkar eller bilder. Det är kanske inte så konstigt att vissa användare har panik över att video tar över mer av innehållet. Lyckosamt är det i alla fall för dom som lyckas med konsten, de har en betydligt större publik att nå ut till med mindre konkurrens.

Facebook fortsätter att dominera på födelsedagen

61% har Facebook för att hålla koll och gratulera vänner på födelsedagen. Lika många (61%) använder Facebook till att chatta via Messenger. Oavsett ålder deltar nästan alla generationer i grupper på Facebook. Knappt 30% tar del av nyheter i flödet.

Varumärken dominerar på Instagram

90-talisterna följer flest varumärken i sociala medier. Hela 71% följer ett varumärke. För 80-,90 och 00-talisterna följer man främst varumärken på Instagram. 70-talister är nästan delat lopp mellan Facebook och Instagram. Äldre generationer följer varumärken främst på Facebook och 10-talister på YouTube och TikTok. Men unga är inte särskilt intresserade av att följa varumärken på sociala medier. Bara 19% gör det.

Intressant att se om sommarens bakslag får konsekvenser nästa år för Instagram. Fler användare höjer rösten för ett missnöje kring appen. Dessutom kommer signaler att fler unga kvinnor tar paus från Instagram, vissa tar bort appen helt då deras psykiska hälsa påverkats negativt att flödets perfekta yta.

YouTubers, streamers och influencers

För unga mellan 8 år och 19 år har dessa tappat i intresse att följa i sina sociala medier. Det är fler kvinnor som följer influerare i sociala medier än män. Förutom bland de yngsta, där följer fler killar 58% än tjejer 43%. Det verkar också som att fler följer flera olika personer nischade utifrån sitt egna intresse.  Kanske är de stora influensernas tid förbi……..

Dela blogginlägget:

Mer från Sociala medier-bloggen

Till bloggen >

Sociala medier 2023 – här är trenderna du behöver ha koll på!

Det är nästan så man hör Google darra….. Det är mycket som förändrat ”kanalkartan” under 2022. Vid det här laget borde vi ha vant oss vid att konkurrens kan komma från...

5 december 2022

Algoritmförändringarna som skakar om kreatörsvärlden – otur eller bara en kortsiktig strategi?

Gästblogg av Jenni Laapotti, COO på Digitalsnack Vi har alla hört talas om talesättet att inte lägga alla ägg i samma korg. Ändå verkar detta inte vara något som i praktiken...

14 juli 2022

Instagram uppdaterar flödet – nu hotar användare med bojkott

En gång i veckan brukar Head of Instagram, Adam Mosseri traditionsenligt berätta om Instagram nyheter via Reels. Ett uppskattat inslag för många som vill hålla sig uppdaterad kring vilka nya...

11 maj 2022