Dela sidan:

Facebooks tvärvändning – hur och varför?

I flera år har Facebook förespråkat för en mer ”open and connected world”. De lever givetvis som de lär och och den information du delar med Facebook, delas flitigt med vänner, annonsörer, appar och tidvis en och annan rysk desinformatör.

Men för ett litet tag sedan så gjorde facebook en rejäl pivot (läs: sväng) och nu är de ”privacy first”, allt prat om open and connected är inte lika relevant längre. Tvärtom så är det lite som att svära i kyrkan.

Är denna ”Privacy Pivot” från Facebook på riktigt? Hur hamnade vi här och vad innebär det för oss?

Skandalerna kring användardata/integritet för Facebook har inte varit nådiga de senaste åren, bara under 2018 såg vi den massiva kampanjen #deletefacebook. Åren innan så hade vi Cambridge Analytica-skandalen och hela debaklet som rörde den amerikanska valrörelsen. Andra techjättar gav sig in i debatten och bland annat Apples VD Tim Cook hävdade att dataintegritet är en fundamental mänsklig rättighet.

Efter alla skandaler, kombinerat med ett allt mer polariserat debattklimat, som ofta påstås vara Facebooks fel, så kan man lugnt säga att folk har blivit skeptiska till Facebooks förmåga att hantera vår data och integritet.

Folk är faktiskt så skeptiska att det numera är en helt vanlig övertygelse att Facebook skulle avlyssna våra röster för att rikta annonser, något vi djupdök i tidigare här på Resume.

Spoiler alert: Facebook behöver inte avlyssna din röst, de har redan tillräckligt med data som det är).

Om vi går bort lite från Facebooks image och fokuserar på tjänstens faktiska funktioner så kan vi också se ett par saker som inte varit så privacy first.  Exempelvis var Facebook var väldigt sena med att erbjuda end-to-end kryptering och tillåter fortfarande inte radering av gamla meddelanden i Messenger.

Så vad gör man? Hur löser man den här soppan utan att tappa den delbarhet och funktionalitet som gjort Facebook till den gigant som det faktiskt är idag?

Svaret ligger i att man idag inte använder Facebook på samma vis som man en gång gjorde.

Allt vi gör, gillar och kommentarer är inte längre avsett att växa organiskt och nå en massiv publik, nej för det mesta så vill man skicka visst meddelande eller kommentar till en specifik mängd människor och kanske diskutera detta – in private.

Chattgrupper eller privata konversationer växer i populäritet. Instagram, som ägs av Facebook, har numera stories som sin absolut snabbaste växande form av kommuniation – inlägg som bara varar i 24 timmar. Det finns alltså en tydligen indikatiton på att användare inte vill att deras inlägg och meddeladnen ska vara permanent synliga.

Detta är den överväldigande trenden i hur användare numera nyttjar Facebook och Instagram. Detta är ett växande användarbeteende som ligger i direkt motsats till Facebooks tidigare ”open and connected world”.

Så hur knyter man ihop säcken, hur matchar man de nya användarbeteendena samtidigt som man tvättar varumärket?

Jo, Facebook gör så att de slår ihop Instagram Direct Messaging, WhatsApp och Facebook Messenger och lägger in kryptering på samtliga. De matchar efterfrågan med en rad nya privacy funktioner och anpassar sig till hur man idag använder sociala medier – sen kallar man till konferens och berättar att man numera är Privacy First – en elegant sammanslagning mellan användarnas behov och att positionera varumärket i bättre dager.

Jag tycker definitivt att detta är ett steg i rätt riktning för Facebook, funktionsmässigt och varumärkesmässigt. Nu håller vi tummarna att detta efterlevs bara.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se

Dela sidan:

Samsung skjuter upp jättelansering – vad har gått fel?

Samsungs nyaste innovation och världens första vikbara telefon skulle lanseras denna vecka, men gravt defekta skärmar har lett till inställd och uppskjuten lansering.  Kombinerat med att alla recensionsexemplar återkallas. Låt oss bryta ned denna närmast katastrofala lansering och se vad Samsung har gjort fel – men också väldigt rätt.

När jag gästade Resumé insikts podd för några veckor sen så pratade vi om den fina balansgången att vara first to market med en ny teknik/produkt kontra att vara först med något som faktiskt fungerar. Vi pratade även om att historien visar att det sällan är den som är först till marknaden med ny teknik som i slutändan blir den största aktören. Ny teknik i sig är sällan ett självändamål – det handlar snarare om att uppfylla eller skapa ett behov hos konsumenten, oftast genom ett faktiskt eller upplevt mervärde.

Men ny teknik är så himla intressant, särskilt att vara först med den. Det sticker ut, man får publicitet och tydliga USPar samtidigt som varumärket positioneras som innovativt. Men vad händer när du är först med något – och det inte fungerar alls? 

Samsung är idag associerat med kvalitet, pålitlighet och premium byggkvalitet och tekniska komponenter. Den mest lyxiga androidtelefonen är oftast Samsungs senaste flaggskeppsmodell – en position som Samsung behöver hålla för att konkurrera med Apple och kunna differentiera sig mot prispressande Huawei.

Är det värt att uppoffra dessa associationer och egenskaper ett varumärke kännetecknas för – för att vara först? Nu när Samsung skulle ha lanserat världens första vikbara telefon under veckan  (och ställde in lanseringen) så känner jag att vi har ett väldigt aktuellt exempel att diskutera kring.

Så denna lovande nya telefon – första av sitt slag, Samsung Galaxy Fold. Världens första ”vikbara” smartphone som kan skifta mellan att vara en smartphone och platta, det bästa av två världar. Med en knappast blygsam prislapp på cirka 20880 kronor så är förväntningarna höga på denna ambitiösa produkt.

Telefonen har utvecklats i flera år, så man kan tycka att den borde vara klar. Men det var den tydligen inte. Men man vill inte låta Huawei vara först så man fortsatte med lanseringen – fram till igår då man bestämde sig för att återkalla alla recensionsenheter och skjuta på hela lanseringen.

Väldigt många recensionsexemplar som skickats ut till ledande techmedier och influencers, har gått sönder efter bara några dagar av helt vanlig användning – något hela internet gör sig roligt över.

Men vad har gått fel? Telefonen kommer med en plasthinna över skärmen, du vet som nya telefoner brukar ha. En form av skärmskydd från fabriken som man drar av när man packar upp telefonen?

Eller inte i detta fall – för denna fladdriga plasthinna som kan pillas av är tydligen en livsnödvändig komponent för skärmen, pillar du på den så går skärmen sönder på din nya 23000 kronors telefon/platta. Något som redan har förstört skärmen på flera recensionsexemplar, som ligger i händerna på medier och enorma techinfluencers.

Problemen är många och det är väl att vänta från en första generations produkt? Både ja och nej, att allt inte är optimalt är en sak men vissa misstag är okaraktäristiskt illa för Samsung. Man ska inte kunna ”råka” förstöra en produkt för över 20 000 så enkelt – då är den inte färdig.

Samsungs iver att äga en potentiell ny marknad kunde ha kostat dem deras position som tillverkare av kvalitetstelefoner. Men  i skrivande stund så har Samsung gjort det rätta och återkallat samtliga recensionsexemplar samt försenat hela deras lansering av Samsung Galaxy Fold – tufft men nödvändigt. Ett klassiskt ”gör om & gör rätt”.

Jag är naturligtvis förvånad över att så pass ofärdiga produkter kunde ha skickats ut till de sista som får upptäcka denna typ av massiva fel, journalister och influencers – men jag är verkligen imponerad över att Samsung tar sitt ansvar i detta och ser över lanseringen och hela telefonen.

De kunde ha grävt ned huvudet under sanden och lanserat, de kunde ha ställt in hela produktlinjen – men istället tar Samsung ett steg tillbaka, ser över telefonen och dess skärm för att sedan kunna lansera denna spännande telefon – ordentligt.  

Varumärket har givetvis tagit lite stryk från detta – men det perfekta sättet att hantera krisen och behålla sin position som kvalitetstillverkare är att äga sitt misslyckande, vilket Samsung nu gör.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se

 

Dela sidan:

5G – vad innebär det för dig?

Häromveckan så blev Sydkorea först i världen med att lansera ett kommersiellt 5g nät och bara någon dag senare hade även kommersiella aktörer i USA lanserat sina första 5G nät. Utrullningen av 5G har alltså sakta men säkert börjat. 5G, uppföljaren till 4G, är ett nytt mobilnät som är både snabbare och har mer utrymme. Tekniken är så pass självklar att det endast är en fråga när vi börjar använda den snarare är om.

De flesta 5G kompatibla telefoner förväntas börja lanseras kring Q3 av 2019, väl utbyggda kommersiella nät förväntas finnas kring 2022 – och redan 2024 uppskattas det finnas 1,5 miljarder 5G-abonnemang jorden runt. 

Men vad innebär detta, förutom att saker blir lite snabbare? Jo, 5G är en så pass omfattande förbättring för vår data och bandbredd och dess pålitlighet så att flera andra teknologier sannolikt kommer förbättras/förändras rejält. Flera väldigt hajpade områden så som IoT (internet of things) och s.k. smarta hem, självkörande fordon och cloud computing kommer sannolikt att öka som en konsekvens av 5G, för att nämna några få.

5G är en teknologi som på ett betydande sätt för oss närmre en trådlös värld, samt en något mer sladdfri vardag.

Industrisektorn väntas förändras som mest av 5G. Men för oss inom media/kommunikation etc, vad kan vi vänta oss?

Du som skapar content kan sannolikt spendera mindre tid på att komprimera format och filer. Den ökade bandbredden tillåter både längre, större och mer högupplöst innehåll. AR/VR kanske på allvar börja bli relevant bortom festliga ansiktsfilter.

Du som sysslar med event och kommunikation kan se att livestreaming blir något som kommer bli väsentligt mycket enklare och snyggare. Teknikstrul och att lagra tyngre inspelade klipp lokalt blir mindre relevant, då man på ett pålitligt sätt kan streama/skicka denna information dit man vill ha den från första början. Faktumet är att streaming av evenemang kommer kunna göras relativt smärtfritt i 4k-upplösning. Det kommer inte behövas lika stora kamera & ljudteam för att fånga saker på plats, då en enskild enhet kommer ha mycket större streamingkapacitet. Saker som produktlanseringar kanske inte behöver vara så beroende av fysiska evenemang längre.

Du som sysslar med SEO/SEM kan komma att behöva syssla allt mer med VSO, Voice-search optimization. När 5G väl klampar in i våra liv och vardag så förväntas våra smarta hem att bli ännu smartare, detta innebär att röststyrning kan komma att bli mer relevant vilket i sig gör ljud som media mer relevant. Sökmotoroptimering kommer därför inte bara avse skriven text, utan även avse röst. En undersökning från PWC visar att flera användare kan tänka sig använda röstsökningar mer än textsökningar på sikt. Om detta skulle ske så det sker innebär ett massivt paradigmskifte i hur konsumenter söker efter information och exponeras till annonser.

Du som sysslar med annonser kommer sannolikt kunna glädjas åt att användningen av Ad Blockers förväntas minska. Annonser kan ofta ha korta laddningstider och vara ett lite hackigt störmoment, ett av flera skäl till att många använder Ad Blockers för att få en smidigare upplevelse. Men eftersom 5G kan ladda upp till 1000 gånger snabbare än 4g så kommer inte annonser att vara lika störande. Snabbare laddningstider och gladare användare.

Generellt kan vi alla vänta oss att konsumenter blir mindre beroende av hårdvara och lagring lokalt, grafiskt tunga processer kan skötas över molnet och vi kommer kunna streama mer saker än bara video/ljud . Ett exempel på detta är uppkommande, Google Stadia. Den nya tjänsten påstås kunna streama spelupplevelser i mycket krävande 4K-upplösning, 60 bildrutor per sekund och HDR. Detta innebär att smartphones, plattor och smarta TV-apparater kan komma att bli potentiella spelkonsoler i sig – och om vi känner Google och deras affärsmodeller är det inte helt omöjligt att dessa onlinespel öppnar upp för helt nya annonsformat. 

Vidare kan hela parallella industrier kommer påverkas rejält av 5G. Tänk bara på vad 4G gjorde med taxiindustrin, där de snabbare och mer tillgängliga mobilnäten tillät en pålitlig trådlös uppkoppling mellan taxi, app och användare. Detta möjliggjorde aktörer så som über och Lyft för att nämna några få. 5G kan i teorin möjliggöra fullständig självkörning/fjärrstyrning bland fordon (förutsatt att en massa andra tekniska variabler klaffar givetvis).

Men det är inte bara dans på rosor för 5G-näten. Flera myndigheter och säkerhetsspecialister har lyft ett varningens finger när det kommer till 5G-nät och detta är inte helt utan sin grund. Tanken är att när fler och fler redskap och prylar blir allt smartare och kan kommunicera sinsemellan så ökar även risken för ev. säkerhetsbrister. 

Denna oro blir ännu mer uttalad när flera leverantörer av 5G-master anklagas och misstänks för att kunna bygga in ”bakdörrar” som kan spåra, övervaka eller på annat vis göra intrång. Förvänta er med andra ord en fortsatt växande debatt kring cybersäkerhet, datahantering och personlig integritet.

Men innan vi alla får 5G-feber, så är det väldigt viktigt att ha med sig tanken att en första lansering av 5G-nät, inte betyder det inte att alla enheter automatiskt blir kompatibla med 5G och utnyttjar dess möjligheter. Även om skiftet från 4G till 5G förväntas gå något snabbare än 3G till 4G, så kommer det ta några år innan 5G blir en fullständig självklarhet. För att sätta saker i perspektiv så har exempelvis 4k-upplösning varit brett kommersiellt tillgängligt väldigt länge nu, men en majoritet använder telefoner/enhter som knappt ens stödjer hälften av den upplösningen.

Avslutningsvis har vi även 6G på horisonten, en mytomspunnen och ny teknik som varken jag eller andra experter har så bra koll på, än så länge. Där får ni rådfråga USAs president Donald Trump, som verkar ha myntat både begreppet och teknologin.

 

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se

Dela sidan:

Avlyssnar din telefon dig?

Telefoner som avlyssnar dig för att anpassa annonser, många verkar oroa sig för det och det blir lätt en snackis på kontoret. Men avlyssnar verkligen våra enheter ljud och föreslår annonser baserat på det? Låt oss reda ut det en gång för alla.

Aftonbladet publicerade i veckan en video och en plusartikel där de hävdade att de bevisat att bland annat Instagram avlyssnar din röst genom telefonen för att anpassa annonser. Ett underhållande men anekdotiskt test som inte bevisade mycket alls. Mängder av specialister och forskare som grävt i dessa ämnen åtskilliga gånger har aldrig hittat några spår av ljudavlyssning.

Facebook och Google, bland de två största annonsplatformarna förnekar kategoriskt att de avlyssnar enheter och menar på att de endast använder mikrofonen när du har godkänt det och själv vet om att den används, exempelvis om du filmar via Instagram.

Så vad är det som gäller, är din enhet avlyssnad? Och ännu viktigare, kan du som annonsör beställa lite röstavlyssnade annonser?

Vi kan börja med att lite förenklat titta på vilka typer av annonser man faktiskt kan köpa och hur man kan rikta dem. På exempelvis Facebook så kan man rikta annonser efter plats, intressen, beteenden (hur du använder appen) och ålder. Samma sak gäller för Instagram och Whatsapp som båda ägs av Facebook. Undantaget är Whatsapp chatten som är end-to-end krypterad därmed inte avläses i annonssyfte.

För att göra det ännu mer precist så kan både Google och Facebook dessutom använda sig av din sökhistorik och ev. cookies – vilket gör annonserna ännu mer träffsäkra. Vidare så har bland annat Google trackers på över 73% av webbplatser på internet och tillgång till ungefär 70% av kreditkortstransaktioner bara i USA. Innan 2018 så var Gmail så fräckt att det anpassade annonser efter vad som fanns i din inkorg, men det hävdar Google att de slutat med.

Hur gångbart skulle avlyssning vara rent praktiskt då? Tittar man på det hela ur ett tekniskt perspektiv så skulle denna typ av avlyssning dra en massa batteri och bandbredd från enheterna, vilket i sig är redan är en stor begränsning även utan avlyssning. Detta skulle definitivt märkas, vi pratar inom minuter. Det är i princip omöjligt att komma undan med något sånt utan att varken företag, myndigheter, telefonoperatörer eller användare skulle märka av detta.

Om vi tittar på det ur genom Facebook och Googles egenintressen så är inte heller röstavlyssning rimligt. Ingen av dem behöver riskera massivt dålig publicitet genom att otillåtet avlyssna ljud från sina användares enheter. Det är affärsstrategiskt orimligt, särskilt då annonserna idag redan är läskigt träffsäkra och baserade på mycket mer konkreta datapunkter än några soundbytes. Det är en så ofattbart stor risk med så liten potentiell avkastning. Dessa techjättar tampas redan dagligen med faktumet att deras affärsmodell till stora delar baseras på att de säljer användardata. De kommer sannolikt inte riskera att förvärra den kritiken genom att börja avlyssna ljud. Tänk bara vad Facebook fick utstå med Cambridge Analytica.

Sammanfattningsvis så finns det väldigt många faktorer som annonsörer och algoritmer kan använda sig av för att göra obehagligt träffsäkra annonser. Så pass att man lätt kan tro att man är avlyssnad via ljud men Google och Facebook behöver inte avlyssna din röst, de har redan data så det räcker.

… Men den där gången som du sa kexchoklad högt till din kompis och Instagram visade en annons för kexchoklad? Läskigt jag vet, det är sannolikt just därför som du kommer ihåg det. Du har däremot inte reagerat alls då annonserna inte varit obehagligt träffsäkra, vilket fortfarande står för majoriteten av alla fall.

 

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se

Dela sidan:

Är du rädd för Amazon? Var rädd för Apple.

Vi är vana vid hur man gör saker och ting i Sverige minsann. Har man en telefon så ska det vara en iPhone, surfar man på nätet så gör man det genom Chrome och ska man streama musik, ja då använder man Spotify, allt annat skulle vara konstigt. Det är inte en slump att nya mobilaktörer måste pumpa ut budskap om att ”dare to challenge” för att ens kunna bryta sig in på den svenska marknaden – iPhones position är så stark.

”Jobbigt att smsa någon som inte har iPhone, jag avskyr gröna pratbubblor”

 

Men Amazon då? Snart kommer ju deras intåg där de förutspås ta över all e-handel, döda retail och sedan knyta ihop säcken med den smarta högtalaren Alexa? Kanske, men de har knappt gjort entré här i Sverige än. Dessutom måste Amazon i Sverige hitta en logistiklösning som inte är beroende av Postnord (om de vill lyckas dvs).

Vi har däremot en annan aktör här som redan är ganska så etablerad och dessutom på många fler områden än vad vi anar, Apple. Givetvis inte inom retail men inom många fler områden än vad du anar.

Visste du exempelvis att Apple lanserade en musikstreamingtjänst, Apple Music, för bara några år sedan? Denna tjänst har sedan dess fullständigt exploderat i användarantal. Tjänsten lanserades nio år efter Spotify och har redan c.a. 50 miljoner användare. Men detta tänker vi sällan på för vi är lojala mot Spotify här i Sverige. Spotify är den enda platsen för musik. Daniel Ek!

Om fyra dagar från idag så visar Apple med all sannolikhet upp en nystreamingtjänst med eget original content, tänk er Apples tolkning av Netflix. Trovärdiga läckor, kloka analytiker och sunt förnuft har förutspått denna satsning väldigt länge. Det spekuleras dessutom att Apple ska visa upp en betaltjänst för nyheter, sannolikt en egen redaktion alternativt ett nyhetsaggregat likt Omni.

Men Apple gör väl främst hårdvara, telefoner och liknande? Inte längre. Hårdvara minskar i försäljning och folk behåller sina telefoner längre, så därför höjer man priserna och pushar användaren mot ökad användning av tjänster. Ett tydligt exempel på detta är även att nya iPhones ofta har förvånansvärt lite lagringsutrymme, så du blir mer manad att köpa till iCloud, etc.

För att sammanfatta, efter den 25 mars så är det sannolikt att Apple har en egen filmtjänst, musiktjänst, lagringstjänst, nyhetsaggregat, kombinerat med deras i princip marknadsledande position på mobil hårdvara samt mjukvara och tillhörande app-ekosystem.

Kortsiktigt kan vi vänta oss ett kombinerat erbjudande, där vi exempelvis kan få alla tjänster till ett reducerat pris. En prenumerationstjänst för allt. De som använder Apple hårdvara för dessa tjänster kanske t.o.m. får en bonus. På lång sikt kan vi möjligtvis vänta oss lite tråkigare konsekvenser, att man blir låst i ekosystemet samtidigt som priserna sakta börjar öka. Innovationen minskar och utmanare får sällan en sportslig chans att etablera sig, i synnerhet då marknadsledaren har i princip obegränsade resurser.

Apple har all anledning och resurser i världen att kombinera sina tjänster och presentera en helhetslösning. Främst för att minskar anskaffningskostnaden dramatiskt för nya kunder; en ny kund till Apple Music blir ny kund till iCloud, och så vidare. Detta är samma princip som Microsoft har anammat för Office 365, eller som Adobe har använt för Adobe Suite. Ingen betalar bara för Microsoft Excel längre, du betalar för hela paketet. En sak till, Microsoft och Adobe har i princip monopol på deras respektive områden.

Så vad betyder detta för dig, förutom att du sannolikt kommer börja betala för fler Apple-tjänster på en och samma gång? I bästa fall mervärde om du redan använder alla dessa. Men det innebär också att Sverige i samband med Apples aggressiva satsningar kan få sig en kalldusch i hur det kan se ut när ett företag börjar bilda ett monopol.

Många brukar oroa sig för Amazons eventuella intåg i Sverige, vilket kan tyckas befogat. Men oftast bottnar det i rädsla för det okända, särskilt då Amazon har knappt någon närvaro i Sverige än. Apple däremot, de har redan en trojansk häst på plats och statistiskt sett så har du en sådan redan i din ficka.

Så om du måste vara rädd för något monopol så bör det vara ett sådant från Apple. Det är närmre i både tid och sannolikhet, om det ens sker.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition