Dela sidan:

Är du rädd för Amazon? Var rädd för Apple.

Vi är vana vid hur man gör saker och ting i Sverige minsann. Har man en telefon så ska det vara en iPhone, surfar man på nätet så gör man det genom Chrome och ska man streama musik, ja då använder man Spotify, allt annat skulle vara konstigt. Det är inte en slump att nya mobilaktörer måste pumpa ut budskap om att ”dare to challenge” för att ens kunna bryta sig in på den svenska marknaden – iPhones position är så stark.

”Jobbigt att smsa någon som inte har iPhone, jag avskyr gröna pratbubblor”

 

Men Amazon då? Snart kommer ju deras intåg där de förutspås ta över all e-handel, döda retail och sedan knyta ihop säcken med den smarta högtalaren Alexa? Kanske, men de har knappt gjort entré här i Sverige än. Dessutom måste Amazon i Sverige hitta en logistiklösning som inte är beroende av Postnord (om de vill lyckas dvs).

Vi har däremot en annan aktör här som redan är ganska så etablerad och dessutom på många fler områden än vad vi anar, Apple. Givetvis inte inom retail men inom många fler områden än vad du anar.

Visste du exempelvis att Apple lanserade en musikstreamingtjänst, Apple Music, för bara några år sedan? Denna tjänst har sedan dess fullständigt exploderat i användarantal. Tjänsten lanserades nio år efter Spotify och har redan c.a. 50 miljoner användare. Men detta tänker vi sällan på för vi är lojala mot Spotify här i Sverige. Spotify är den enda platsen för musik. Daniel Ek!

Om fyra dagar från idag så visar Apple med all sannolikhet upp en nystreamingtjänst med eget original content, tänk er Apples tolkning av Netflix. Trovärdiga läckor, kloka analytiker och sunt förnuft har förutspått denna satsning väldigt länge. Det spekuleras dessutom att Apple ska visa upp en betaltjänst för nyheter, sannolikt en egen redaktion alternativt ett nyhetsaggregat likt Omni.

Men Apple gör väl främst hårdvara, telefoner och liknande? Inte längre. Hårdvara minskar i försäljning och folk behåller sina telefoner längre, så därför höjer man priserna och pushar användaren mot ökad användning av tjänster. Ett tydligt exempel på detta är även att nya iPhones ofta har förvånansvärt lite lagringsutrymme, så du blir mer manad att köpa till iCloud, etc.

För att sammanfatta, efter den 25 mars så är det sannolikt att Apple har en egen filmtjänst, musiktjänst, lagringstjänst, nyhetsaggregat, kombinerat med deras i princip marknadsledande position på mobil hårdvara samt mjukvara och tillhörande app-ekosystem.

Kortsiktigt kan vi vänta oss ett kombinerat erbjudande, där vi exempelvis kan få alla tjänster till ett reducerat pris. En prenumerationstjänst för allt. De som använder Apple hårdvara för dessa tjänster kanske t.o.m. får en bonus. På lång sikt kan vi möjligtvis vänta oss lite tråkigare konsekvenser, att man blir låst i ekosystemet samtidigt som priserna sakta börjar öka. Innovationen minskar och utmanare får sällan en sportslig chans att etablera sig, i synnerhet då marknadsledaren har i princip obegränsade resurser.

Apple har all anledning och resurser i världen att kombinera sina tjänster och presentera en helhetslösning. Främst för att minskar anskaffningskostnaden dramatiskt för nya kunder; en ny kund till Apple Music blir ny kund till iCloud, och så vidare. Detta är samma princip som Microsoft har anammat för Office 365, eller som Adobe har använt för Adobe Suite. Ingen betalar bara för Microsoft Excel längre, du betalar för hela paketet. En sak till, Microsoft och Adobe har i princip monopol på deras respektive områden.

Så vad betyder detta för dig, förutom att du sannolikt kommer börja betala för fler Apple-tjänster på en och samma gång? I bästa fall mervärde om du redan använder alla dessa. Men det innebär också att Sverige i samband med Apples aggressiva satsningar kan få sig en kalldusch i hur det kan se ut när ett företag börjar bilda ett monopol.

Många brukar oroa sig för Amazons eventuella intåg i Sverige, vilket kan tyckas befogat. Men oftast bottnar det i rädsla för det okända, särskilt då Amazon har knappt någon närvaro i Sverige än. Apple däremot, de har redan en trojansk häst på plats och statistiskt sett så har du en sådan redan i din ficka.

Så om du måste vara rädd för något monopol så bör det vara ett sådant från Apple. Det är närmre i både tid och sannolikhet, om det ens sker.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

Dela sidan:

De sämsta teknikspaningarna senaste åren

Trendspaningar och förutsägelserär både nödvändiga och underhållande. De senaste åren har många gjorts och vissa har varit mer träffsäkra än andra. Med facit i hand skulle det nu vara intressant att för omväxlings skull gå igenom – inte de bästa –  utan några av de sämsta teknikspaningarna.

Virtual Reality blir den nya vardagen. Alla program ska stödja VR-format. Alla event ska bli VR-event. Alla tv-spel eller annan interaktiv media ska genast förflytta sig till VR. Trendspaningarna var många och de flesta var rörande överens – VR är här och det är vår nya digitala vardag!

Sanningen om VR? Knappt någon som tillämpar det idag. Inte en endaste tv-kanal i världen stödjer VR. Inget av världens främst spelade tv-spel är VR. Youtube stödjer VR till en viss grad, men ingen laddar upp VR-innehåll. Faktumet är att det inte ens finns ett standardformat för VR. Oculus, HTC och Sony har försökt lansera produkter som ska bli marknadsledande format – men fortfarande finns inga eniga plattformar eller ekosystem likt Windows för datorer eller iOS/Android för smartphones.

Photo by Eugene Capon from Pexels.
Måndagsmöten i en den nya och spännande VR-vardagen.

Är då VR en helt värdelös teknik? Absolut inte, det finns en massiv utvecklingspotential på sikt särskilt inom området Augmented Reality (AR) och Mixed Reality (MR). Men för konsumenter är VR just nu inget annat än gimmick. VR går till och med direkt emot vad konsumenter efterfrågar idag, så som användarvänlighet, prisvänlighet, stabilitet och kompabilitet. Vi får inte glömma att många upplever existentiell ångest bara de ska installera om sin mailklient eller byta från Android till iOS, vanemänniskor som vi är. Teknik som inte kan uppvisa en klar och omedelbar förbättring förkastas ofta på konsumentnivå. Tjänstemän kommer inte ersätta sin Lenovo och Powerpoint med ett par VR-glasögon för 3000 kronor och vifta med armarna, det händer liksom inte.

VR är och förblir en väldigt hypad teknik med omöjligt stora skor att fylla. Att VR idag skulle ha blivit en del av vardagen är klart en av de större trendspaningsmissarna de senaste åren. Det kanske snarare blir mer aktuellt om 5-10 år.

Socialamedier ersätter traditionella medier – 2015 var sociala mediers framfart så het att det förutspåddes att alla med dator/smartphone kunde bli nästa nyhetsredaktion. Bort med hela Schibsted och Bonnier ekade det i kommentarsfälten. Redaktionella medier skulle ersättas av snabbfotade facebookskribenter som startade egna mediehus på nätet!

Men så blev det inte. Inte alls faktiskt.

Sociala medier växer visserligen och har absolut fått sig en roll. Men trovärdiga redaktionella medier med granskande journalistik som kräver ledtid och produktion är idag mer relevanta och efterfrågade än någonsin. Detta som en respons på fake news som blev ett fenomen under 2016/2017, där stora aktörer så som Facebook och Google fick sig ett stålbad av integritetsfrågor att hantera (och hanterar än idag). Om något så har sociala medier understrukit just precis att de inte klarar av den rollen de förutspåddes kunna fylla.

Klickvänliga och virala nyhetssidor med sin bas i sociala medier har rasat i popularitet. Buzzfeed, Nyheter24 och Vice går kräftgång. Lajkat.se och liknande viralsatsningar, puts väck. Dessa lovande nya medier som skulle ta den digitala marknaden med storm har avtagit helt. Paradoxalt nog så har många traditionella och redaktionella medier snarare intagit sociala medier och brett ut sin dominans. Exempelvis har både DN och SVT massiv närvaro på sociala medier idag. Med andra ord har traditionella medier snarare tagit över sociala medier, raka motsatsen till att bli ersatta av dem.

 

Allt, precis allt ska bli mobile-only! Mobil hårdvaruförsäljning är exponentiell, så desktop måste minska lika snabbt och snart finns det bara mobiler kvar? En väldigt vanlig fråga senaste åren, främst från oroliga marknadschefer som suttit och läst trendspaningar på LinkedIn. Likt VR så skulle mobiler sluka samtliga marknader, alla ska ha appar för allting, för det gillar ju användaren – eller?

Nej är svaret på frågan. Mobila enheter exploderade i tillväxt och nu utvecklar man innehåll agilt, för både desktop och mobilt. Vissa tjänster utvecklas kanske ”Mobile first” men desktop är inte dött. Saker som är döda på riktigt är Realtime Player, Kazaa, Flash och Windows Phone. Inte desktopversioner av webbplatser och program, inte på långa vägar.

Glöm inte att vi har en stor del av befolkningen som fortfarande behöver hjälp med att förstå vad iCloud ens gör. Inte en endaste arbetsplats (för tjänstemän i alla fall) i Sverige har bytt ut datorerna mot telefoner. Mobile-first betyder inte mobile-only.

Men varför ska inte mobila enheter eliminera desktop då? Kort sagt för att folk inte slutar använda datorer eftersom de har en telefon, även om smartphones har sålt bra.

Bara för att datorer inte säljer ny hårdvara lika snabbt betyder det inte att det totala användandet minskar i paritet. Annars skulle det innebära att folk slutar använda smartphones nu eftersom Apple och Samsung båda rapporterar kraftigt minskad försäljning av hårdvara för första gången på 11 år. Datorer stötte på samma problematik för inte så länge sen, där det helt enkelt inte fanns så mycket marknad kvar att penetrera. Men detta betydde inte att användandet av datorer avtog dramatiskt, tvärtom så är det nu nästan är högre än någonsin.

Med andra ord är varken någon av dessa ganska skilda plattformar döende. Det är bara så att vi nu har två friska, fristående tekniska plattformar med hög användning och lägre hårdvaruförsäljning. Det måste inte finnas bara en herre på täppan bland mobile och desktop.

Men med handen på hjärtat så visste vi väl alla att dessa knasiga teknikspaningar inte var reella framtidsutsikter, utan snarare hetluft och önsketänkande.

 

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition