Dela sidan:

Avlyssnar din telefon dig?

Telefoner som avlyssnar dig för att anpassa annonser, många verkar oroa sig för det och det blir lätt en snackis på kontoret. Men avlyssnar verkligen våra enheter ljud och föreslår annonser baserat på det? Låt oss reda ut det en gång för alla.

Aftonbladet publicerade i veckan en video och en plusartikel där de hävdade att de bevisat att bland annat Instagram avlyssnar din röst genom telefonen för att anpassa annonser. Ett underhållande men anekdotiskt test som inte bevisade mycket alls. Mängder av specialister och forskare som grävt i dessa ämnen åtskilliga gånger har aldrig hittat några spår av ljudavlyssning.

Facebook och Google, bland de två största annonsplatformarna förnekar kategoriskt att de avlyssnar enheter och menar på att de endast använder mikrofonen när du har godkänt det och själv vet om att den används, exempelvis om du filmar via Instagram.

Så vad är det som gäller, är din enhet avlyssnad? Och ännu viktigare, kan du som annonsör beställa lite röstavlyssnade annonser?

Vi kan börja med att lite förenklat titta på vilka typer av annonser man faktiskt kan köpa och hur man kan rikta dem. På exempelvis Facebook så kan man rikta annonser efter plats, intressen, beteenden (hur du använder appen) och ålder. Samma sak gäller för Instagram och Whatsapp som båda ägs av Facebook. Undantaget är Whatsapp chatten som är end-to-end krypterad därmed inte avläses i annonssyfte.

För att göra det ännu mer precist så kan både Google och Facebook dessutom använda sig av din sökhistorik och ev. cookies – vilket gör annonserna ännu mer träffsäkra. Vidare så har bland annat Google trackers på över 73% av webbplatser på internet och tillgång till ungefär 70% av kreditkortstransaktioner bara i USA. Innan 2018 så var Gmail så fräckt att det anpassade annonser efter vad som fanns i din inkorg, men det hävdar Google att de slutat med.

Hur gångbart skulle avlyssning vara rent praktiskt då? Tittar man på det hela ur ett tekniskt perspektiv så skulle denna typ av avlyssning dra en massa batteri och bandbredd från enheterna, vilket i sig är redan är en stor begränsning även utan avlyssning. Detta skulle definitivt märkas, vi pratar inom minuter. Det är i princip omöjligt att komma undan med något sånt utan att varken företag, myndigheter, telefonoperatörer eller användare skulle märka av detta.

Om vi tittar på det ur genom Facebook och Googles egenintressen så är inte heller röstavlyssning rimligt. Ingen av dem behöver riskera massivt dålig publicitet genom att otillåtet avlyssna ljud från sina användares enheter. Det är affärsstrategiskt orimligt, särskilt då annonserna idag redan är läskigt träffsäkra och baserade på mycket mer konkreta datapunkter än några soundbytes. Det är en så ofattbart stor risk med så liten potentiell avkastning. Dessa techjättar tampas redan dagligen med faktumet att deras affärsmodell till stora delar baseras på att de säljer användardata. De kommer sannolikt inte riskera att förvärra den kritiken genom att börja avlyssna ljud. Tänk bara vad Facebook fick utstå med Cambridge Analytica.

Sammanfattningsvis så finns det väldigt många faktorer som annonsörer och algoritmer kan använda sig av för att göra obehagligt träffsäkra annonser. Så pass att man lätt kan tro att man är avlyssnad via ljud men Google och Facebook behöver inte avlyssna din röst, de har redan data så det räcker.

… Men den där gången som du sa kexchoklad högt till din kompis och Instagram visade en annons för kexchoklad? Läskigt jag vet, det är sannolikt just därför som du kommer ihåg det. Du har däremot inte reagerat alls då annonserna inte varit obehagligt träffsäkra, vilket fortfarande står för majoriteten av alla fall.

 

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se