Dela sidan:

Samsung skjuter upp jättelansering – vad har gått fel?

Samsungs nyaste innovation och världens första vikbara telefon skulle lanseras denna vecka, men gravt defekta skärmar har lett till inställd och uppskjuten lansering.  Kombinerat med att alla recensionsexemplar återkallas. Låt oss bryta ned denna närmast katastrofala lansering och se vad Samsung har gjort fel – men också väldigt rätt.

När jag gästade Resumé insikts podd för några veckor sen så pratade vi om den fina balansgången att vara first to market med en ny teknik/produkt kontra att vara först med något som faktiskt fungerar. Vi pratade även om att historien visar att det sällan är den som är först till marknaden med ny teknik som i slutändan blir den största aktören. Ny teknik i sig är sällan ett självändamål – det handlar snarare om att uppfylla eller skapa ett behov hos konsumenten, oftast genom ett faktiskt eller upplevt mervärde.

Men ny teknik är så himla intressant, särskilt att vara först med den. Det sticker ut, man får publicitet och tydliga USPar samtidigt som varumärket positioneras som innovativt. Men vad händer när du är först med något – och det inte fungerar alls? 

Samsung är idag associerat med kvalitet, pålitlighet och premium byggkvalitet och tekniska komponenter. Den mest lyxiga androidtelefonen är oftast Samsungs senaste flaggskeppsmodell – en position som Samsung behöver hålla för att konkurrera med Apple och kunna differentiera sig mot prispressande Huawei.

Är det värt att uppoffra dessa associationer och egenskaper ett varumärke kännetecknas för – för att vara först? Nu när Samsung skulle ha lanserat världens första vikbara telefon under veckan  (och ställde in lanseringen) så känner jag att vi har ett väldigt aktuellt exempel att diskutera kring.

Så denna lovande nya telefon – första av sitt slag, Samsung Galaxy Fold. Världens första ”vikbara” smartphone som kan skifta mellan att vara en smartphone och platta, det bästa av två världar. Med en knappast blygsam prislapp på cirka 20880 kronor så är förväntningarna höga på denna ambitiösa produkt.

Telefonen har utvecklats i flera år, så man kan tycka att den borde vara klar. Men det var den tydligen inte. Men man vill inte låta Huawei vara först så man fortsatte med lanseringen – fram till igår då man bestämde sig för att återkalla alla recensionsenheter och skjuta på hela lanseringen.

Väldigt många recensionsexemplar som skickats ut till ledande techmedier och influencers, har gått sönder efter bara några dagar av helt vanlig användning – något hela internet gör sig roligt över.

Men vad har gått fel? Telefonen kommer med en plasthinna över skärmen, du vet som nya telefoner brukar ha. En form av skärmskydd från fabriken som man drar av när man packar upp telefonen?

Eller inte i detta fall – för denna fladdriga plasthinna som kan pillas av är tydligen en livsnödvändig komponent för skärmen, pillar du på den så går skärmen sönder på din nya 23000 kronors telefon/platta. Något som redan har förstört skärmen på flera recensionsexemplar, som ligger i händerna på medier och enorma techinfluencers.

Problemen är många och det är väl att vänta från en första generations produkt? Både ja och nej, att allt inte är optimalt är en sak men vissa misstag är okaraktäristiskt illa för Samsung. Man ska inte kunna ”råka” förstöra en produkt för över 20 000 så enkelt – då är den inte färdig.

Samsungs iver att äga en potentiell ny marknad kunde ha kostat dem deras position som tillverkare av kvalitetstelefoner. Men  i skrivande stund så har Samsung gjort det rätta och återkallat samtliga recensionsexemplar samt försenat hela deras lansering av Samsung Galaxy Fold – tufft men nödvändigt. Ett klassiskt ”gör om & gör rätt”.

Jag är naturligtvis förvånad över att så pass ofärdiga produkter kunde ha skickats ut till de sista som får upptäcka denna typ av massiva fel, journalister och influencers – men jag är verkligen imponerad över att Samsung tar sitt ansvar i detta och ser över lanseringen och hela telefonen.

De kunde ha grävt ned huvudet under sanden och lanserat, de kunde ha ställt in hela produktlinjen – men istället tar Samsung ett steg tillbaka, ser över telefonen och dess skärm för att sedan kunna lansera denna spännande telefon – ordentligt.  

Varumärket har givetvis tagit lite stryk från detta – men det perfekta sättet att hantera krisen och behålla sin position som kvalitetstillverkare är att äga sitt misslyckande, vilket Samsung nu gör.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se