Dela sidan:

Facebooks tvärvändning – hur och varför?

I flera år har Facebook förespråkat för en mer ”open and connected world”. De lever givetvis som de lär och och den information du delar med Facebook, delas flitigt med vänner, annonsörer, appar och tidvis en och annan rysk desinformatör.

Men för ett litet tag sedan så gjorde facebook en rejäl pivot (läs: sväng) och nu är de ”privacy first”, allt prat om open and connected är inte lika relevant längre. Tvärtom så är det lite som att svära i kyrkan.

Är denna ”Privacy Pivot” från Facebook på riktigt? Hur hamnade vi här och vad innebär det för oss?

Skandalerna kring användardata/integritet för Facebook har inte varit nådiga de senaste åren, bara under 2018 såg vi den massiva kampanjen #deletefacebook. Åren innan så hade vi Cambridge Analytica-skandalen och hela debaklet som rörde den amerikanska valrörelsen. Andra techjättar gav sig in i debatten och bland annat Apples VD Tim Cook hävdade att dataintegritet är en fundamental mänsklig rättighet.

Efter alla skandaler, kombinerat med ett allt mer polariserat debattklimat, som ofta påstås vara Facebooks fel, så kan man lugnt säga att folk har blivit skeptiska till Facebooks förmåga att hantera vår data och integritet.

Folk är faktiskt så skeptiska att det numera är en helt vanlig övertygelse att Facebook skulle avlyssna våra röster för att rikta annonser, något vi djupdök i tidigare här på Resume.

Spoiler alert: Facebook behöver inte avlyssna din röst, de har redan tillräckligt med data som det är).

Om vi går bort lite från Facebooks image och fokuserar på tjänstens faktiska funktioner så kan vi också se ett par saker som inte varit så privacy first.  Exempelvis var Facebook var väldigt sena med att erbjuda end-to-end kryptering och tillåter fortfarande inte radering av gamla meddelanden i Messenger.

Så vad gör man? Hur löser man den här soppan utan att tappa den delbarhet och funktionalitet som gjort Facebook till den gigant som det faktiskt är idag?

Svaret ligger i att man idag inte använder Facebook på samma vis som man en gång gjorde.

Allt vi gör, gillar och kommentarer är inte längre avsett att växa organiskt och nå en massiv publik, nej för det mesta så vill man skicka visst meddelande eller kommentar till en specifik mängd människor och kanske diskutera detta – in private.

Chattgrupper eller privata konversationer växer i populäritet. Instagram, som ägs av Facebook, har numera stories som sin absolut snabbaste växande form av kommuniation – inlägg som bara varar i 24 timmar. Det finns alltså en tydligen indikatiton på att användare inte vill att deras inlägg och meddeladnen ska vara permanent synliga.

Detta är den överväldigande trenden i hur användare numera nyttjar Facebook och Instagram. Detta är ett växande användarbeteende som ligger i direkt motsats till Facebooks tidigare ”open and connected world”.

Så hur knyter man ihop säcken, hur matchar man de nya användarbeteendena samtidigt som man tvättar varumärket?

Jo, Facebook gör så att de slår ihop Instagram Direct Messaging, WhatsApp och Facebook Messenger och lägger in kryptering på samtliga. De matchar efterfrågan med en rad nya privacy funktioner och anpassar sig till hur man idag använder sociala medier – sen kallar man till konferens och berättar att man numera är Privacy First – en elegant sammanslagning mellan användarnas behov och att positionera varumärket i bättre dager.

Jag tycker definitivt att detta är ett steg i rätt riktning för Facebook, funktionsmässigt och varumärkesmässigt. Nu håller vi tummarna att detta efterlevs bara.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se