Dela sidan:

Apple lanserar stativ – leder till PR-katastrof

Förra veckan så höll Apple sin enorma mässa WWDC 2019 (World Wide Developers Conference). Denna årliga mässa är ett tillfälle där Apple spänner musklerna och visar nya produkter, tjänster och uppdaterade mjukvara. 

I vanliga fall är Apple otroligt duktiga på dessa saker – kanske bäst i branschen till och med. Men en sak stack ut rejält denna gång. Apples nya skärm för professionella användare – till den ringa kostnaden av 60 000 kronor. Sjukt högt pris för konsumenter, men faktiskt ganska rimligt för den yrkesverksamme som har extremt höga krav på färgkorrektion och upplösning. Denna typ av s.k. referensskärmar brukar vara väldigt dyra. Så hur kunde det bli en PR-katastrof ?

Jo denna fina skärm, måste ju monteras på ett stativ så den inte trillar över. Men stativet ingår väl i priset? Nej tyvärr inte.Stativet säljes separat och kostar c.a.  10.000 kronor. Det är inte nödvändigtvis något revolutionerande och liknande funktioner i ett stativ kan hittas för c.a. 700 kronor.

Precis i det ögonblicket när kunde man höra hur allt gick åt helvete. Faktumet är att för första gången under en Apple keynote, så både häpnade och skrattade publiken – inte med Apple utan åt dem. Ett rum fullt med noggrant utvalda Apple-frälsta journalister, personal och utvecklare – som bör vara vana vid Apple-priser, hamnade i chock. Presentatören avbröt sin monolog och valde att hoppa förbi slidesen med priserna illa kvickt – ett klipp som Apple nu försöker få bort från internet.

Hela veckan efter WWDC så har det s.k Apple Pro Stand ockuperat diskussionerna, i kommentarsfält, traditionella och sociala medier. Inte det nya IpadOS, de nya versionerna av Mac eller iOS, mörkerläget eller Apples utökade satsningar på integritet. Utan det man pratade mest om var detta stativ.

Faktumet är att en snabb analys via Google Trends visar att man pratade mer om stativet Apple Pro Stand, än WWDC 2019 i sig självt – under och efter konferensen. Sökningar och trafik relaterad till detta till synes löjliga stativ överträffade hela WWDC och självaste skärmen. Den femte mest googlade sökningen kring WWDC var ”WWDC 2019 pro stand crowd reaction”. 

Den blå linjen visar sökningar på stativet som pinsamt nog genererat mer intresse och trafik än skärmen den ska hålla upp – eller hela konferensen WWDC i sig.

Denna massiva reaktion handlar nästan inte bara om stativet längre, det handlar om att Apple kunde ens göra denna typ av klavertramp. Kanske var stativet droppen som fick bägaren att rinna över gällande Apples prissättningar?

Men att Apple är positionerade som ett premiummärke med tillhörande prisnivå är ingen direkt nyhet. Ska man behålla denna position och inte bara verka dyr och exkluderande för sakens skull så krävs en noggrann balansgång för att skapa ett intryck av mervärde.

Så vad borde man ha gjort istället?

Ja, helst ska man inkludera stativet.

Stativet och skärmen är dessutom riktat mot en professionell målgrupp samtidigt som publiken i WWDC samt internet främst består av vanliga konsumenter – så man får passa sig hur man kommunicerar. Ett resonemang som ”vi vill inte sälja på mer än vad kunden behöver” – kanske hade hjälpt.

Men det bästa hade varit att vända på hur man presenterar samma erbjudande. Exempelvis genom att säga att självaste skärmen kostar 70.000 – men att man kan få 10.000 kronors rabatt om man väljer bort stativet – då hade Apple kanske t.o.m. fått en positiv reaktion från publiken.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se