Dela sidan:

10 tips som vässar er omvärldsbevakning

Så här under semestertider så kan det vara knepigt att kickstarta omvärldsbevakningen, särskilt efter en nyhetstorka. Men det finns flera bra knep för att generera värdefulla insikter utanför traditionell mediebevakning. Därför skriver jag nu en lista på mina bästa tips kring omvärldsbevakning.

Jag vill inleda med att poängtera att omvärldsbevakningsprogram likt Meltwater, Cision eller Retriever utmärkta redskap, de sammanställer och automatiserar snabbt stora mängder värdefull data. Men många gånger räcker inte dessa program full ut, exempelvis vid bevakning av sociala medier där allt fler interaktioner sker bakom privata konton och messaging-funktioner.

Med andra ord så kan man bara komma så långt genom att endast använda omvärldsbevakningstjänster – men kombinerat med en personlig touch och ett par smarta tekniska knep så kan omvärldsbevakningen bli mycket vassare. Här är mina tio främsta tips:

  • Gör du en omvärldsbevakning, så tycker jag att du ska göra två. En via data från omvärldsbevakningsprogram och en där du själv lägger in dina egna spaningar – slå sedan ihop dessa och försök vara så koncis som möjligt.
  • När du samlar in pressklipp och utvärderar en satsning som burit frukt i media, kolla även mediernas sociala medier. Har tidningen delat inlägg om artikeln i fråga så kan man få mycket insikter från kommentarsfälten på exempelvis Facebook, som nästan alltid skapar mer organiskt engagemang än de övergivna och hyperreglerade kommentarsfälten som finns på tidningarnas webbplatser. Men glöm bara inte att missnöje är den vanligaste motorn bakom kommentarer i sociala medier, de som tycker om nyheten tiger oftast.
  • Var transparent med ditt urval. Det är inte bara metodiskt korrekt men inger även förtroende när man tydligt kan härleda omvärldsbevakningen och dess rekommendationer. 
  • Knyt all omvärldsbevakning till konkreta affärsmål. Det är lätt att bli för allmän och bevaka för många områden som inte berör verksamheten eller dess intressenter – det skapar en oönskad inflation på hela omvärldsbevakningen. Håll löpande dialog med uppdragsgivaren om vad som är mest relevant för deras verksamhet och skräddarsy bevakningen efter detta.
  • Använd alternativa verktyg och källor när det gäller omvärldsbevakning, exempelvis Google Trends där du enkelt och kostnadsfritt kan se söktrender baserat på datum. Sedan släpps ibland rapporter från flera företag och organisationer som har tillgång till mycket användbara data och insikter. Exempelvis kommer det ledade nordiska företaget inom CRM & kundlojalitet, Voyado, att nu under hösten släppa en omfattande rapport som visar svenskarnas köpvanor kring retail, demografiska grupper, kundresor och lojalitet – baserat på en fullständigt hiskeligt mängd anonymiserad data. Denna typ av rapporter är guld värda och bör många gånger bevakas lika noggrant som media.
  • Lägg alltid på en manuell behandling på omvärldsbevakningen. Desto mer automatiserat ett mail eller rapport verkar desto mindre sannolikt att man läser det ordentligt. Ett koncist mail med personlig touch går långa vägar, särskilt viktigt när mottagare av omvärldsbevakningen vanligtvis är marknadschefer, VD eller andra i ledningsgrupp som ofta har mycket på sina bord.
  • En rapport idag är bättre än en perfekt rapport imorgon – de flesta actions tar tid att initiera och att snabbt kunna agera på omvärldsbevakningen är en stor fördel, särskilt om man arbetar mot media. Länk/källa – spaning – rekommenderad action, är ofta ett tillräckligt format.
  • Knyt alla rekommendationer i omvärldsbevakningen till flera områden inom uppdragsgivarens verksamhet. Kan verka självklart men det tåls att upprepa att omvärldsbevakning inte bara är bra för kommunikationsavdelningar, den är vital för sälj, affärsutveckling, HR och konkurrentbevakning.
  • Följ nyckelpersone på sociala medier, vet man exempelvis att de är tillgängliga så kan man pitcha dem med givande samarbeten. Ser man skrytiga inlägg om ”Big things to come” så kan man ibland göra kvalificerade gissningar på vad som komma skall. Loose lips sink ships, som man brukar säga, och sociala medier består många gånger av riktigt loose lips.
  • Bevaka mer än bara medier. Pressmeddelanden som inte genererat ett endaste pressklipp svämmar ofta över verksamheters olika nyhetsrum – dessa fungerar utmärkt när man vill bevaka sin uppdragsgivares konkurrenter. En snabb titt på dessa nyhetsrum ger ofta en tydlig bild av deras strategiska inriktning och långsiktiga satsningar. Bill Gates kunde exempelvis se att Google försökte roffa åt sig ingenjörer med kompetens som nästan bara fanns hos Microsoft genom att titta på kravspecen hos Googles rekryteringsannonser. Denna insikt gav Microsoft inte bara utrymme att förebygga ett kompetenstapp men det gav även insyn i vad Google höll på att utveckla.

Sätt denna rutin och återigen – Det viktiga är sällan att rapporten är lång och överarbetad, det viktiga är att uppdragsgivaren enkelt och i tid kan agera på den. Med denna rutin blir dessutom du som sköter omvärldsbevakningen succesivt mer påläst, vilket i sin tur gör dig till vassare rådgivare.

Sebastian Stecki

@sebstecki

LinkedIn

sebastian.stecki@techposition.se