Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Teknikspanaren

Sebastian Stecki är marknadsansvarig på internetoperatören IP-Only och har tidigare varit med och grundat it- och kommunikationsbyrån Techposition. Bloggen fokuserar på trender inom teknik och dess koppling till kommunikation.


Publicerad 21 mars 2019

Är du rädd för Amazon? Var rädd för Apple.

Vi är vana vid hur man gör saker och ting i Sverige minsann. Har man en telefon så ska det vara en iPhone, surfar man på nätet så gör man det genom Chrome och ska man streama musik, ja då använder man Spotify, allt annat skulle vara konstigt. Det är inte en slump att nya mobilaktörer måste pumpa ut budskap om att ”dare to challenge” för att ens kunna bryta sig in på den svenska marknaden – iPhones position är så stark.

”Jobbigt att smsa någon som inte har iPhone, jag avskyr gröna pratbubblor”

 

Men Amazon då? Snart kommer ju deras intåg där de förutspås ta över all e-handel, döda retail och sedan knyta ihop säcken med den smarta högtalaren Alexa? Kanske, men de har knappt gjort entré här i Sverige än. Dessutom måste Amazon i Sverige hitta en logistiklösning som inte är beroende av Postnord (om de vill lyckas dvs).

Vi har däremot en annan aktör här som redan är ganska så etablerad och dessutom på många fler områden än vad vi anar, Apple. Givetvis inte inom retail men inom många fler områden än vad du anar.

Visste du exempelvis att Apple lanserade en musikstreamingtjänst, Apple Music, för bara några år sedan? Denna tjänst har sedan dess fullständigt exploderat i användarantal. Tjänsten lanserades nio år efter Spotify och har redan c.a. 50 miljoner användare. Men detta tänker vi sällan på för vi är lojala mot Spotify här i Sverige. Spotify är den enda platsen för musik. Daniel Ek!

Om fyra dagar från idag så visar Apple med all sannolikhet upp en nystreamingtjänst med eget original content, tänk er Apples tolkning av Netflix. Trovärdiga läckor, kloka analytiker och sunt förnuft har förutspått denna satsning väldigt länge. Det spekuleras dessutom att Apple ska visa upp en betaltjänst för nyheter, sannolikt en egen redaktion alternativt ett nyhetsaggregat likt Omni.

Men Apple gör väl främst hårdvara, telefoner och liknande? Inte längre. Hårdvara minskar i försäljning och folk behåller sina telefoner längre, så därför höjer man priserna och pushar användaren mot ökad användning av tjänster. Ett tydligt exempel på detta är även att nya iPhones ofta har förvånansvärt lite lagringsutrymme, så du blir mer manad att köpa till iCloud, etc.

För att sammanfatta, efter den 25 mars så är det sannolikt att Apple har en egen filmtjänst, musiktjänst, lagringstjänst, nyhetsaggregat, kombinerat med deras i princip marknadsledande position på mobil hårdvara samt mjukvara och tillhörande app-ekosystem.

Kortsiktigt kan vi vänta oss ett kombinerat erbjudande, där vi exempelvis kan få alla tjänster till ett reducerat pris. En prenumerationstjänst för allt. De som använder Apple hårdvara för dessa tjänster kanske t.o.m. får en bonus. På lång sikt kan vi möjligtvis vänta oss lite tråkigare konsekvenser, att man blir låst i ekosystemet samtidigt som priserna sakta börjar öka. Innovationen minskar och utmanare får sällan en sportslig chans att etablera sig, i synnerhet då marknadsledaren har i princip obegränsade resurser.

Apple har all anledning och resurser i världen att kombinera sina tjänster och presentera en helhetslösning. Främst för att minskar anskaffningskostnaden dramatiskt för nya kunder; en ny kund till Apple Music blir ny kund till iCloud, och så vidare. Detta är samma princip som Microsoft har anammat för Office 365, eller som Adobe har använt för Adobe Suite. Ingen betalar bara för Microsoft Excel längre, du betalar för hela paketet. En sak till, Microsoft och Adobe har i princip monopol på deras respektive områden.

Så vad betyder detta för dig, förutom att du sannolikt kommer börja betala för fler Apple-tjänster på en och samma gång? I bästa fall mervärde om du redan använder alla dessa. Men det innebär också att Sverige i samband med Apples aggressiva satsningar kan få sig en kalldusch i hur det kan se ut när ett företag börjar bilda ett monopol.

Många brukar oroa sig för Amazons eventuella intåg i Sverige, vilket kan tyckas befogat. Men oftast bottnar det i rädsla för det okända, särskilt då Amazon har knappt någon närvaro i Sverige än. Apple däremot, de har redan en trojansk häst på plats och statistiskt sett så har du en sådan redan i din ficka.

Så om du måste vara rädd för något monopol så bör det vara ett sådant från Apple. Det är närmre i både tid och sannolikhet, om det ens sker.

Sebastian Stecki,

Medgrundare och PR-konsult på IT- & Teknikinriktade kommunikationsbyrån Techposition

Dela blogginlägget:

Mer från Teknikspanaren

Till bloggen >

Nej, detta är inte en del av planen.

Dammet har börjat lägga sig från veckans självmål av SAS. Och som ett brev på posten så börjar nu eftersnacket; ”Det här var en del av deras plan att kampanjen...

17 februari 2020

3 tekniktrender du bör hålla koll på under 2020

Jobbar du med kommunikation och reklam? Kallar dina yngre kollegor dig för boomer och stressar dig med nya och coola tekniker? Ta det lugnt, här kommer tre aktuella trender inom...

22 november 2019

10 tips som vässar er omvärldsbevakning

Så här under semestertider så kan det vara knepigt att kickstarta omvärldsbevakningen, särskilt efter en nyhetstorka. Men det finns flera bra knep för att generera värdefulla insikter utanför traditionell mediebevakning.

30 juli 2019