Dela sidan:

Fokus på publik i stället för produkt räddar magasinsmedierna 

Vem har bäst förutsättningar att klara digitaliseringen på sikt – dagstidningar eller tidskrifter? Jag har ofta fått den frågan genom åren och har ändrat mig flera gånger. Förra årtiondet svarade jag självsäkert tidskrifterna. De har större relevans på papper och kommer därför att finnas kvar – i alla fall de bästa – även när digitaliseringen omvandlat varenda dagstidning. De senaste fem åren har jag svarat dagstidningarna. De har ju något som efterfrågas digitalt – nyheter – till skillnad från många magasin som är breda paket av lite ditt och datt som finns med större spets och djup från andra källor. 

Nu har jag svängt igen. Jag tror faktiskt att det är magasinsmedierna. I alla fall de som har ett starkt samspel med publiken och kan erbjuda något unikt inom ett specifikt intresseområde. 

Anledningen är att vi nu alltmer flyttar fokus från produkten till publiken. Vi ska inte ”digitalisera en tidning” utan vi ska erbjuda en grupp människor ett relevant innehåll i en kanal som passar dem. För dagstidningarna är denna grupp ofta definierad inom ett geografiskt område. Men om du tänker efter var du har ditt största engagemang; Är det i ditt lokalsamhälle eller i ett intresseområde? Jag tror det senare för de allra flesta. Vi är intresserade av veteranbilar, yoga, jazz, litteratur, mat eller äventyrsresor. Vi har mer gemensamt med andra som har samma intresse än med övriga på orten där vi bor.

Därför har magasinsmedier med ett tydligt intresseområde och helst en unik röst ett guldläge. Om magasinen förmår sätta magkänslan åt sidan och koppla sin tidigare kunskap om läsarna till mer databaserad sådan så kan spännande saker hända. Men vi måste anpassa vårt berättande efter den kanal där vi verkar. Och även hitta smalare nischer i vår nisch för att bli ännu mer relevanta. Tror jag.

Den här veckan har jag… 

  1. varit på styrelsemöte i Norran och lärt mig ännu mer om digital utveckling i dagspress, inte minst genom ett föredrag från Amedia (jag har skrivit om den norska lokaltidningskoncernen förut här). Amedia har lyckats gå tillbaka till rötterna. De ifrågasätter slentrian och pliktrapportering för att med hjälp av dataanlays hitta det läsarna verkligen vill ha, nämligen klassisk journalistik som sätter i sammanhang, granskar och förklarar.
  2. köpt CVL Tokens. Jag skrev om Civil tidigare på bloggen, en blockkedje-baserad plattform för journalistik. Nu säljer plattformen sin egen valuta, som man behöver äga för att kunna vara med och påverka de redaktioner som väljer att starta på plattformen – eller för att starta en redaktion själv. Försäljningen är öppen till 15 oktober.
Norrans styrelsemöte ägde rum på Filipsborg i Kalix som numera ägs av Haparandabladets chefredaktör Örjan Pekka (tv) som även sitter i Norrans styrelse.