Dela sidan:

Tortoise – ännu ett exempel på slow journalism och medlemskap

”Slow down, wise up” är slogan för den nystartade brittiska journalistiska tjänsten Tortoise. Med den inriktningen ansluter den sig till flera andra digitala startups som på senare år marknadsfört sig just så. Förutom långsamhet – grundarna började med fem texter om dagen men upptäckte att det blev för mycket så nu publiceras bara en om dagen – så utlovas medskapande av journalistiken för den som blir medlem.

Det började 2013 med nederländska De Correspondent, som har 50 000 medlemmar och nyligen öppnade en engelsk version med payoffen ”Unbreaking news”. Det finns flera exempel som danska Zetland, tyska Krautreporter och svenska Blankspot.

Tortoise har valt att finansiera sig via Kickstarter. Enligt dem själva är de den mest framgångsrika journalistiska startupen via Kickstarter någonsin. 2500 personer bidrog tillsammans med 539 000 pund. Här är kampanjen. Crowdfundingen pågick under oktober och november och tjänsten lanserades i april.

Tortoise är grundad av etablerade nyhetsjournalister som ville utforska vad som driver nyheterna i stället för att bara redovisa dem. Tortoise har en daglig digital utgåva som ska ta 5-10 minuter att läsa, för det mesta bara en artikel. Var tredje månad ger de ut en bok och de arrangerar också live-events. Det finns ingen annonsering på sajten.

Katie Vannek Smith, en av grundarna, pratade på Digital innovators summit tidigare i vår. Hon anser att många journalister jagar nyheter men missar storyn.

– Vi vill fostra förståelse, vilket ger makt. I dag vill människor tillhöra något. För oss är det viktigt med ”belonging”.

Tortoise har ett gott självförtroende. När de nu säljer medlemskap kostar de 250 pund för två år, eller samma summa för upp till fem personer i familjen för ett år. Unga under 30 år gå med för 50 pund. Hittills har 7400 personer tecknat medlemskap.

Smart cockie-varning på Tortoise.