Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Unn Edberg

Unn Edberg om utveckling av journalistik och affärsmodeller inom medierna. Hur kan vi hitta nya intäkter för att kunna göra journalistik och hur blir vi relevanta för en snabbrörlig publik.


Publicerad 30 Maj 2019

Tortoise – ännu ett exempel på slow journalism och medlemskap

”Slow down, wise up” är slogan för den nystartade brittiska journalistiska tjänsten Tortoise. Med den inriktningen ansluter den sig till flera andra digitala startups som på senare år marknadsfört sig just så. Förutom långsamhet – grundarna började med fem texter om dagen men upptäckte att det blev för mycket så nu publiceras bara en om dagen – så utlovas medskapande av journalistiken för den som blir medlem.

Det började 2013 med nederländska De Correspondent, som har 50 000 medlemmar och nyligen öppnade en engelsk version med payoffen ”Unbreaking news”. Det finns flera exempel som danska Zetland, tyska Krautreporter och svenska Blankspot.

Tortoise har valt att finansiera sig via Kickstarter. Enligt dem själva är de den mest framgångsrika journalistiska startupen via Kickstarter någonsin. 2500 personer bidrog tillsammans med 539 000 pund. Här är kampanjen. Crowdfundingen pågick under oktober och november och tjänsten lanserades i april.

Tortoise är grundad av etablerade nyhetsjournalister som ville utforska vad som driver nyheterna i stället för att bara redovisa dem. Tortoise har en daglig digital utgåva som ska ta 5-10 minuter att läsa, för det mesta bara en artikel. Var tredje månad ger de ut en bok och de arrangerar också live-events. Det finns ingen annonsering på sajten.

Katie Vannek Smith, en av grundarna, pratade på Digital innovators summit tidigare i vår. Hon anser att många journalister jagar nyheter men missar storyn.

– Vi vill fostra förståelse, vilket ger makt. I dag vill människor tillhöra något. För oss är det viktigt med ”belonging”.

Tortoise har ett gott självförtroende. När de nu säljer medlemskap kostar de 250 pund för två år, eller samma summa för upp till fem personer i familjen för ett år. Unga under 30 år gå med för 50 pund. Hittills har 7400 personer tecknat medlemskap.

Smart cockie-varning på Tortoise.

Dela blogginlägget:

Mer från Unn Edberg

Till bloggen >

The Local, Breakit och Vi – satsningar på digital läsaintäkt

Denna vecka lanserar Breakit sitt premiumerbjudande. Det kommer att kosta 300 kronor i månaden, men säljs i starten för halva priset. I förra veckan lanserade Vi på Vi vår nya...

7 Oktober 2019

Växande publik men krympande redaktioner hos de digitalt födda medierna

En ny termin drar igång. På nyhets- och magasinsmedier innebär det i många fall ett nytt varv med krympande budgetar och nysatsningar – ibland kostsamma – som kanske ska lyckas...

18 Augusti 2019

Enighet om problemen men olika lösningar när journalistikens finansiering debatterades i Almedalen

Att mediernas finansiering är en viktig fråga märktes under Almedalens första dag då två paneler med snarlik rubriksättning hölls hos Sveriges Tidskrifter och hos Resumé/Dagensmedia/Medievärlden. Det ena seminariet hade lite...

1 Juli 2019