Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärkesbloggen

Håkan Olofsson är varumärkesstrateg och har glömt mer om varumärken än de flesta kommer ihåg. Något litet har dock fastnat och varför berättar han här.


Publicerad 25 maj 2021

Vem vill lita på någon som luras?

Japan består av nära sjutusen öar – den västligaste lär ligga någonstans i Sörmland. Där finns en keramiker som behärskar både raku och kinsugi. Den första tekniken bränner lera tills glasyren spricker upp i ett leende. Den andra lagar trasigt gods med guld. Värt en utflykt tänker jag och ger mig av till flugornas rike.

Få landskap är så vackra som det sörmländska i försommarskrud. Vägen med rullgrus kantas av späda nässlor, i ett soligt dike jäser en död grävling, ovan där ryttlar en vråk på vattrade vingar.

Någonstans mellan Duvlöt och Morlöt kör jag vilse. Endast några dammiga laktritsbåtar och slatten från en kvarglömd päronfestis håller modet uppe. Just som jag ska ge upp får jag syn på en skylt där någon textat KERAMIK. Lättad svänger jag av och omsluts snart av en granodlings massiva mörker.

Vid vägens slut hittar jag ett grått hus av eternit och tjärpapp. Någon keramiker syns inte till, däremot en man i lediga kläder som mumsar på en brioche. Runt hans vida byxor från Le Laboureur yr några gökfärgade houdanhöns.

Du säljer händelsevis inte lergods, frågar jag.
Bättre opp, svarar han glatt och flyger upp från fermobstolen. Animalisk växtnäring.
Animaliskt vadå, undrar jag.
Det är självplock fortsätter han och räcker mig en tom papperspåse. Mest hittar du under hönshuset.
Fast, försöker jag. Den där skylten sa något om keramik?
Äsch, det är bara som jag skrivit. För att locka hit folk.
Meh, säger jag och ger tillbaka påsen. Är inte det att luras?
Inte alls, svarar mannen. Det kallas SÖKORDSOPTIMERING. Jag skriver skyltar med saker som folk letar efter. Så att dom ska hitta hit.
Vad är vitsen med det?
Bästa vitsen, säger han. Jag har träffat massor av folk sedan jag började med skyltarna.
Finns det fler, undrar jag.
Hur många som helst, skrattar han. Den med BENSIN är bra men BB är nog bäst.
Köper folk något?
Inte direkt, erkänner han. Men kontaktkostnaden är så låg att det inte gör något.
Det låter inte särskilt kundvänligt, försöker jag.
L’art pour l’art, svarar han på habil skolfranska. Folk som är ute och kör är ändå ute och kör, eller hur?
Jo.
Tack vare SÖKORDSOPTIMERING hittar dom alltid fram.
Fast om folk inte vill ha hönsski … animalisk växtnäring?
Äsch, folk vet inte vad dom vill ha. Sånt måste man lära dom.
Skapa preferenser?
Exakt. Förled ett får och skocken följer efter. Ska du köpa något eller?
Nä.
Skitsamma, säger han och tar på sig en savoyjacka från Hollington. Jag ska ändå in till stan. Håller kurser i SEO OPTIMERING, serru.
Tala till bönder på bönders vis?
Oui. SEO är vår tids lingua franca, avslutar han och kör iväg i en abyssalblå A110 Pure från Atelier Alpine.

Själv tänker jag på vråken och dröjer kvar för att haspla hönsen. Jag tänker också på hur svårt det blivit att hitta något numera. Vad är poängen med sökmotorer om det finns hela yrkeskårer som jobbar med att lura folk till platser de inte vill besöka? Är det så man bygger varumärken?

När jag småningom hittar fram till keramikverkstaden har dagern övergått till släpljus. Japans västligaste ö ligger på Rademachergatan 52 i Eskilstuna. Har du vägarna förbi så hälsa från mig.

Dela blogginlägget:

Mer från Varumärkesbloggen

Till bloggen >

The Queen’s Gambit, en gul val och hjärnspöken

Såg du Queen’s Gambit på Netflix vet du att schack inte är något för veklingar. Brädspelet är ett kondenserat fältslag med tusenåriga anor. Att reklambranschen använder liknande terminologi är ingen...

21 februari 2021

Vad du och Arla kan lära av Semmelgate

Montreal den 13 september 1981. Sovjetunionen krossar hemmanationen med 8-1 i stadens forum och vinner Canada Cup. En katastrof för ett vänligt sinnat land som bara tar en sak på...

12 februari 2021

Varför jag inte såg reklamen i Super Bowl

I söndags samlades halva USA för att titta på amerikansk fotboll. Mest tid ägnas åt reklamavbrott. Just reklamen under Super Bowl anses vara det bästa som branschen kan åstadkomma –...

9 februari 2021