Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Från påverkan till medverkan, av Brandon Sekitto

Min mission är att få kommunikationsbranschen att inkludera fler röster för att på så sätt bidra till kommunikation som speglar och bygger samhället bättre.


Publicerad 5 maj 2022

Att få ingå i juryn för Årets Marknadschef 2022

Där en dröm som gått i uppfyllelse.

Jag kommer från förorten och har aldrig tidigare varit en del av varken Sveriges eller svenska mediers mainstreambefolkning.
2014, alltså för åtta år sedan, bestämde jag mig för att jag ville vara en röst i samtalet om inkludering och mångfald inom medier och kommunikation – och här är jag nu, med en röst som hörs ihop med några av de mest inflytelserika personligheterna, och ska utse årets marknadschef. Det är hisnande och kittlande och enormt roligt. Diskussionerna med den övriga juryn har berikat mig bortom allt jag vågat hoppas på.

Jag vill ta tillfället i akt att dela med mig några reflektioner över min resa och mina upplevelser under juryarbetet.

Jag hyser den största respekt för marknadschefer, som måste vara skickliga på så många plan: Hitta lönsamhet och bygga varumärke ihop med att vara kreativa och strategiska spelare i ett team. Därtill måste marknadschefen förstå konsumenternas kulturer och språk. Det är här värdet av interkulturell kompetens kommer in. Låt mig lyfta betydelsen som detta har för dagens marknadschefer.

Förändring sker aldrig friktionsfritt, särskilt inte när det gäller saker som påverkar såväl en organisations inre struktur, kultur och anställdas förhållningssätt, som att bryta ny terräng för lönsamheter. Allt det här kan verka skrämmande eller göra chefer rädda att alienera anställda, men ett pågående förändringsarbete är faktiskt nyckeln till varaktig framgång. Något som bekräftas, inte minst, av de företag, organisationer och varumärken som representeras av årets finalister (i Årets Marknadschef 2022).

Våra finalister har alla förstått att varumärken kommer att få förhålla sig till föränderlighet om man vill fortsätta att vara relevant på en marknad som blir alltmer global, oavsett bransch.

Förändring är, som bekant, oundviklig. Därför går det inte undvika att förbereda sig för, och hantera förändring. En del av marknadschefens roll måste innehålla planering och implementering av positiv förändring för organisationen, företaget eller varumärket.

Jag är här för att dela med mig av mina insikter och kunskaper, och det jag tror på. Min förhoppning är att kunna hjälpa i alla fall någon, att hitta rätt.
Ingen kan allt från början, men att vara öppen för vägledning kommer sannolikt att öka möjligheterna för framgång i rollen som en modern marknadschef.

Moderna marknadschefer är medspelare med gott gehör

Att vara en modern marknadschef innebär att ha flera olika roller med många olika färdigheter men vad utmärker egentligen en framgångsrik marknadschef? Är det öga för design, eller är det viktigare med ett bra grepp om data och analys?

Jag tror inte att något av detta är enskilt avgörande, men jag ser att det finns några gemensamma egenskaper som är helt avgörande:

• Att vara en team leader: En marknadschef är inte bara coachen utan en aktiv spelare för sitt lag.
• Ha öra för “folkets röst”: Att kunna lyssna och översätta kundernas behov och önskemål, till en praktisk marknadsstrategi som tillför värde i hela strukturen.
• Ha en fundamental förståelse för just struktur och organisation: Under förändringsarbetet ska du kunna leda samarbetet med alla avdelningar, inklusive ledningsgrupp och huvudorganisation.

Förändringsarbetet är en investering och det är avgörande att marknadschefen konkret kan förklara att och hur den innebär avkastning över tid, och inte bara är en kortsiktig kostnad eller resursförbrukande mode.

Interkulturell kompetens behövs inom marknadsföring för att förstå konsumentkultur

Det finns många olika aspekter att ta hänsyn till som chef för marknadsavdelningen. En av de viktigaste, men en som ofta förbises, är att förstå konsumentkultur utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Jag anser att som marknadschef har du som främsta ansvar att leda företaget till tillväxt genom att bygga varumärket. För det behöver du veta hur du ska hitta, nå och förstå potentiella kunder; och bygga strategier på insikter om olika gruppers trender och kulturer.

Genom att bortse från affärsmöjligheter och köpkraften hos grupper med utomeuropeiska ursprung går svenska företag miste om över 200 miljarder kronor per år, enligt en uppskattning från Timbro.
Din organisation, ditt företag eller varumärke kan få del av den kakan genom att utveckla varor och tjänster utifrån dessa konsumenter. Konsumenter som ni når genom att anpassa attityder och sätt att kommunicera. Här finns det fortfarande plats för förbättring, och ev pengar att tjäna för den som är beredd att förändra sitt  inkluderings arbete.

Genomför förändring med stadig hand och varm blick

Förändring är kanske inte det mest populära arbetet i en verksamhet, åtminstone inte på kort sikt. Med ansvar och förutseende, är dock förändringsarbetet nyckeln till långsiktig framgång.

Hur ska man gå tillväga då? Svaret är genom att bygga förtroende för att förändringen är förbättring, visa empati med både motsträviga och optimistiska men framförallt med dem som förändringen görs för. Uppmuntra till samarbeten, och slutligen: Stå för besluten. Det kan klia i fingrarna, men tro mig när jag säger det är värt att låta lagt kort ligga.

Grattis, alla!

Den tolfte maj koras vinnare av priset Årets Marknadschef 2022.
Oavsett vem det blir, så vill jag säga ett stort grattis till alla marknadschefer för det fantastiskt arbete de lyckats utföra under de unika tider som varit.

Må bästa marknadschefen vinna!

Författaren till inlägget: Brandon Sekitto, VD Nodnarb

Dela blogginlägget:

Mer från Från påverkan till medverkan, av Brandon Sekitto

Till bloggen >

La Boutique Eyewear – Ett exempel på varför det är viktigt att tänka igenom ett budskap

Hej La Boutique Eyewear Jag känner att jag vill adressera er efter det att ni tagit ner skylten, alltså inte att ni måste stänga ner, utan att ni tog ner skylten...

28 november 2021

Vilken bild vill du visa upp?

Alla som någon gång har sett fotot som vände opinionen om Vietnamkriget får direkt upp bilden på 9-åriga Kim Phuc i minnet när de läser denna mening. Flickan som springandes...

15 juni 2021

Påminnelse: Mångfald gör byråerna konkurrenskraftiga

Jag läste denna artikel om hur mångfald är ett allt viktigare kriterium när svenska varumärken letar ny byråpartner. Samtidigt är många byråer dåliga på att lyfta fram olika bakgrunder i...

12 mars 2021