Dela sidan:

Fem snabba om inkluderande visuell kommunikation – i skidbacken

 

God fortsättning!

Hoppas alla har haft en härlig julledighet och njutit av nära och käras sällskap. En kul aktivitet så här i mellandagarna om man befinner sig där det finns snö är att åka skidor. Min försenade julklapp till er är nämligen lite tips rörande visuell kommunikation. Johanna Nygård grundaren av outdoorbyrån Systrar i bergen svarar på fem frågor. Jag har frågat henne om hur de jobbar med inkluderande visuell kommunikation för att skapa skidintresse och  locka alla intressenter till berget.  

 

Hej Johanna! 

Vad är Systrar i bergens vision?

Systrar i bergen grundades med en tydlig vision om att arbeta för jämlikhet i bergen. Det innebär att vi vill lyfta fram fler kvinnliga förebilder i en bransch där vi alltför ofta är underrepresenterade från marknadsföring, guider, instruktörer till företagsledare. Systerskapet är en plattform för  att lyfta en kvinnlig kommunikation utifrån kvinnliga värden. Utan att behöva skriva att du är tjej och åker skidor. Vi är skidåkare, traillöpare, vandrare, klättrare etc.  

“Att kommunicera inkluderande är mer än bara ord. Det är handling, utseende och en känsla som vi ska förmedla “

 

Johannas tips på sådant vi kan tänka på när vi vill kommunicera visuellt inkluderande.

1. Bjud in och öppna upp

När vi kommunicerar vill vi bjuda in och öppna upp. Det är en medveten strategi varför vi till exempel har valt våra färger i identitet och profil. Att kommunicera inkluderande är mer än bara ord. Det är handling, utseende och en känsla som vi ska förmedla.

2. Välj budskap som är enkla att ta till sig

Mina tips är att först välja mjuka värden och budskap som är enkla att ta till sig. Få din målgrupp att känna sig bekväm och sedd. Bjud in dem i ditt hem. Sträck ut din hand och hälsa välkommen.

3. Skapa större sammanhang

Att skapa ett större sammanhang, som t.ex. ett systerskap, talar för att vi lyfter fler än oss själva. Här är alla välkomna som vill vara en del av denna gemenskap.

4. Använd berättande kommunikation

Vad gäller färg och form i Systrar i bergen så är det ett medvetet val att vi har valt färgen rosa men också blå. Jag tror på berättande i kommunikation, att bygga en story. Idén till verksamheten föddes i Monte Rosa som betyder de rosa bergen. Vidare så står rosa som färg för solned- och uppgångar i bergen i vår grafiska identitet. Blått däremot för oss mot en tanke om snö och vinter.

5. Välj färg efter psykologi och statisti

Det finns förstås en laddning i just rosa och kvinnligt. Här vill jag dock lyfta att rosa som färg symboliserar omsorg, medkänsla, omtänksamhet, romantik och kärlek. Det är precis vad Systerskapet ska förmedla. Att säga nej till rosa för att du är kvinna och att det anses ”tjejigt” anser jag inte är ett argument som håller för oss. Vi väljer färgen efter psykologi, statistik på vad som säljer till en kvinnlig målgrupp men också vad som öppnar upp för medkänsla och nyfikenhet oavsett kön. Återigen handlar allt om kommunikation som inkluderar!

Skribent: Hanna Nordenö, AD på The Social Few.

Johanna  Nyård, grundare av outdoorbyrån Systrarna i Bergen  står bakom svaren.

______________________________________________________________

Zena är en interdisciplinär pop-up-byrå som under tremånaders sprintar arbetar i skräddarsydda team med medlemmar både inom och utanför marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Vi arbetar med normkreativ kommunikation och våra uppdragsgivare arbetar med inkludering.

Zena är en del av The Social Few – nätverket som vet att lyckat inkluderingsarbete på företag också leder till en ökad tillväxt och lönsamhet.