Dela sidan:

Välkommen in i värmen – jag bjuder på (den positiva delen) av min filterbubbla.

Hur ofta ser du mångfald bland människor på Drottninggatan i Stockholm? Speglar den mångfalden du möts av i tidningar, reklam eller i TV-soffan? Speglar den din arbetsplats? Tänk efter.

Jag har länge reflekterat över dessa frågor och oftast kommit fram till att svaret är “nej – det gör den inte”. Från mig till dig ger jag nu en handfull fina och framförallt viktiga exempel där mångfald och inkludering har blomstrat och där vi alla kan ta efter och inspireras. Vare sig det gäller skönhetsindustrin, Instagramkonton eller vernissager på Södermalm i Stockholm.

Omvärldsbevaka utanför din filterbubbla 

Mitt dagliga flöde på sociala medier utmanar mig mer än någonsin att tänka efter. Mina intressen och bakgrund är en spegelbild av vilka konton och människor jag följer. Hashtags som #blackgirlmagic eller #melaninpoppin ger liv åt miljontals tjejer världen över. Därför är det viktigt att du och jag söker oss till dessa plattformar för att bli medvetna och i sin tur använda oss av den kunskapen för att bidra till en mer inkluderande bransch. Se det som ännu ett sätt att inspireras eller omvärldsbevaka. Ge rum för andra perspektiv på din byrå eller kommunikationsavdelning. Det ökar chansen att nå nya målgrupper och förhindrar ev. tråkiga incidenter för varumärket likt några vi sett på senare tid.

Colorism – diskriminering pga hudton  

Det råder ingen tvekan om att vi – de senaste åren – sett en ökning av diskussion kring rasism, mångfaldoch inkludering – inte minst inom kommunikation. Här kommer en (kort) fördjupning.

Mitt första exempel är en video från BBC som delades i mitt Facebookflöde nyligen. Kvinnor med “dark skin” – ett av tre sätt att beskriva hudton på mörkhyade människor – berättar om erfarenheter där hur mörk du är tyvärr spelar roll. “Rasism kommer oftast från en annan etnisk grupp men “Colorism” kan även komma från samma grupp som dig”.  

Mångfald i din sminkväska & på bioduken

Även om dessa ämnen växer även i Sverige är dem ofta mycket större i USA och Storbritannien av många anledningar – därav ett större utbud av t.ex. hårprodukter för kvinnor med afrohår. Länge har nästan det enda alternativet av smink för mörkhyade varit MAC Cosmetics. Tills Rihanna släppte sin sminkkollektion “Fenty Beauty by Sephora” och skapade någon slags revolution kring inkluderande smink. Det blev det första sminkmärket med hela 40 nyanser av foundation för att “kvinnor överallt skulle inkluderas” enligt henne själv. Bara ett halvår senare har den gått om klassiska sminkmärken och även vunnit flertal priser.

Sen har vi filmindustrin där det också sker ett skifte. Just nu går actionfilmen “Black Panter” på bio – en del av Captain America-filmerna signerat Marvel Studios. Majoriteten av skådespelarna i filmen är ”people of color”. Ett annorlunda sätt att porträttera POC istället stereotypis och skeva roller som gangsters eller slavar.

”Det finns en (allt större) värld där alla får ta plats och synas – och den existerar allt mindre parallellt till den norm vi länge skådat.”


Mitt sista exempel hittar du här – på Söder: “Vacker”, ett fotovernissage hölls förra veckan på Södermalm i Stockholm.Vacker” är fotoboken som är gjord av Nicole Mirembe och Hannah Mattsson där de lyfter fram svarta män och deras tankar kring vad som är vackert”, står det i evenemanget på Facebook som lyckats få uppemot 1000 personer att visa intresse för projektet.

Det finns en (allt större) värld där alla får ta plats och synas – och den existerar allt mindre parallellt till den norm vi länge skådat. Jag hoppas att du har fått en dos av användbara exempel på vart vi är på väg när det kommer till mångfald och inkludering inom olika industrier. Och hur du – oavsett ditt yrke – kan bidra till en värld som liknar den på Drottninggatan, där det finns en plats för alla.

/Leah Deriba, SoMe-ansvarig på The Social Few

____________________________________________________________

Zena är en interdisciplinär pop-up-byrå som under tremånaders sprintar arbetar i skräddarsydda team med medlemmar både inom och utanför marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Vi arbetar med normkreativ kommunikation och våra uppdragsgivare arbetar med inkludering.

The Social Few är nätverket som vet att lyckat inkluderingsarbete på företag också leder till en ökad tillväxt och lönsamhet.