Dela sidan:

Bli den strategiska partners som skapar tillväxt – och magi

Byråer köper eller köps upp. Allt för att bredda och komplettera sina erbjudanden gentemot en allt mer krävande och mer kvalitetsmedveten kund. Samtidigt som beställarsidan köper eller tar fram inhouseavdelningar, någonting som ofta innebär att de inte längre behöver en extern produktionsleverantör.

Framtida byrån – Rådgivande strategipartnern

Med det sagt – vad återstår? Svaret är: Den rådgivande strategipartnern. Företag behöver och kommer fortsätta behöva nå fler för att växa. Missförstå mig rätt, det är inte fel att vilja vinna Guldägg (vem vill inte det?) och skapa “brand awareness”. Vi är strateger och tror oss förstå vidden av arbete med varumärkesutveckling. Det vi (notera: vi) kan se oss bli bättre på är att paketera kommunikationsarbetet inom ramen för affärsutveckling.

Inkluderande kommunikation innebär affärsutveckling

Inkluderande kommunikation innebär just affärsutveckling. Digitala byråer och designbyråer är attraktiva för företag/byråer som från början inte är digitalt- respektive designtunga. Förståeligt. Det som ännu inte har landat är hur viktigt det är att kunna erbjuda strategisk normkreativ kompetens. Denna kompetens bidrar med kunskap kring hur företag, via kommunikation, breddar sin målgrupp, tar fler och större marknadsandelar och ”entra” nya marknader samtidigt som varumärket bibehåller eller skaffar en gynnsam positionering. Magi? We think not. Klart görbart.

När vi dessutom pratar om att ta fler marknadsandelar, en större del av kakan, så pratar vi oftast om en kaka med en storlek á la absolut. Det vill säga en viss storlek som om den vore fast. Alla inom samma bransch eller andra former av intressenter delar på just denna kaka. Tänk om kakan kunde bli större. Och du kunde ta delar av kakan du inte trodde fanns. Som väldigt få andra vet om finns. Tänk.

Nästa köptrend: Normkreativa byråer

Därför ser vi framför oss en tid då företag, inkl. byråer, köper eller knyter sig an partners som sysslar med just inkluderande och normkreativ kommunikation – av alla, för alla. Partners som jobbar med inkludering lika bra externt såsom internt. För vem vill inte erbjuda sina kunder eller sig själva en hållbar och sund tillväxt?

Vi som skriver detta är Suzan Hourieh & Naod Abers, en del av The Social Few.

____________________________________________________________

Exempel på byråer/aktörer som idag jobbar med bland annat inkluderande kommunikation är Obeya, Feather Agency, Hyvää Kommunikation, Hellbjörn Schedwin, Margineanu Agency och på sitt sätt även Zena. Och många fler! Mejla mig gärna fler exempel på ovanstående. 

____________________________________________________________

Zena är en interdisciplinär pop-up-byrå som under tremånaders sprintar arbetar i skräddarsydda team med medlemmar både inom och utanför marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Vi arbetar med normkreativ kommunikation och våra uppdragsgivare arbetar med inkludering.

The Social Few är nätverket som vet att lyckat inkluderingsarbete på företag också leder till en ökad tillväxt och lönsamhet.