Dela sidan:

Mångfald inom musikbranschen – inte bara bland artisterna i din Spotifylista

Numbers don’t lie, och inte heller i musikbranschen. Musiktjänster som Spotify, Apple Music och Youtube har länge varit självklara för många när det kommer till att lyssna på musik. Makten att skapa och marknadsföra musiken ligger inte bara hos musikbolagen. Möjligheten att bli “slå igenom” stavas inte längre “bli signad”- nej. Det har skett ett skifte i makten om lyssnarna. Mycket tack vare sociala medier vars användare och fans gett makten till några av våra största artister i modern tid. Det räcker dock inte att publik och fans får makten och på så sätt bidrar till en mer representativ bransch bland artister.

Skiftet är här – är du woke?

Idag ser vi ett annat skifte som är beroende av ovanstående – Hiphop är idag världens största musikgenre, mycket tack vare streaming. Från att ha varit en subkultur med rötter i 70-talets Bronx, New York har den gått om rockmusiken som länge varit dominerande. Artister som Drake och Beyoncé har idag flest lyssnare över hela världen. Spotify’s populäraste spellista stavas “Rap Caviar” med nästan 9 miljoner följare.

Även om det mest är märkbart internationellt ser vi samma trend här hemma i Sverige. 2017 blev singeln “Helt seriöst” med Kaliffa en av årets mest streamade svenska låtar på Spotify. En låt med influenser från just hiphop och reggae. Ett annat, färskt exempel är framgångarna hos artister som Silvana Imam och Cherrie där sistnämnda på senare tid uppmärksammats internationellt. Numbers don’t lie, men måste dem komma först för att vi ska lyfta artister och kreatörer med olika bakgrunder?

”Lika viktigt som det är att vi ser en representation bland artister som vinner pris och streamas i miljonklassen, är det än viktigt att representationen finns hos andra delar av branschen. Hos managers, A&R’s, jurymedlemmar för prisgalor, promoters etc.”

Representation – Musiksverige

Det råder ingen tvekan om att publiken och lyssnarna är en kraft i sig – en målgrupp som ständigt växer. Och äntligen börjar vi se “Musiksverige” representera den mångfald som många av oss växer upp bland. Men lika viktigt som det är att vi ser en representation bland artister som vinner pris och streamas i miljonklassen, är det än viktigt att representationen finns hos andra delar av branschen. Hos managers, A&R’s, jurymedlemmar för prisgalor, promoters etc. Hos dem som fortfarande har makten över vilka artister som tar plats och som får synas i t.ex. traditionell media och andra plattformar. Bakom scenen behöver spegla artisterna och skalet vi ser på scenen.

Nå större fanbase med fler perspektiv inhouse

Kommunikations & marknadsavdelningar både i och utanför branschen kan göra mycket för att just jobba med inkludering genom att ta in fler perspektiv  i sitt vardagliga arbete – personer med perspektiv som ni idag saknar men som är nödvändig för er tillväxt. Allt från att använda sig av dessa influencers/artister i en modekampanj till att samarbeta med organisationer och nätverk vars medlemmar har olika bakgrunder. 

Ett fantastiskt exempel är succéprojektet “Nästa Nivå” där Red Bull Music och Trans94 hittar framtidens stjärnor med hjälp av några av Sveriges främsta artister. Välj inte alltid den största mainstream-artisten utan istället den som talar till en annan målgrupp som är otroligt lojal, men i dagsläget kanske inte lyckas nå. Fansen har makten. Har du makten över att kunna få fansen? Se över ert inkluderingsarbete. 

Man kan inte förlita sig på att det räcker med att jobba med, nominera eller “pusha” olika typer av artister. Även musikbolag och organisationer behöver ha en bredd i de olika roller man kan ha inom branschen – bakom scenen. För trots att vi ser ett maktskifte inom musikbranschen behöver vi mångfald även bland dem som kommunicerar musik och ska nå nya lyssnare. Med det följer bolag utanför musikindustrin som ser potential av att samarbeta med artister med bred representation och därmed når nya målgrupper.

Jag som skriver detta är Leah Deriba, Head of Social (Media) – The Social Few

____________________________________________________________

 

Zena är en interdisciplinär pop-up-byrå som under tremånaders sprintar arbetar i skräddarsydda team med medlemmar både inom och utanför marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Vi arbetar med normkreativ kommunikation och våra uppdragsgivare arbetar med inkludering.

The Social Few är nätverket som vet att lyckat inkluderingsarbete på företag också leder till en ökad tillväxt och lönsamhet.