Dela sidan:

Produktutveckling + inkludering = sant

Det finns produkter/teknologi idag som inte blir fullt utvecklade och anpassade for en crowd utanför en specifik homogen grupp. Anledningarna varierar: allt från brist på mångfald av perspektiv inom respektive bolag till att en enbart tror att en specifik målgrupp är intresserade av produkten och formar den utifrån det, vilket oftast har och göra med den förstnämnda anledningen. Ok, så det finns oftast EN anledning. 

Vi har sett att det kan leda till, skandaler, argument, dålig PR som i sin tur leder till en ekonomisk börda i bl.a. form av aktiefall och så vidare. Ur ett sådant arbete uppstår oftast kritik mot respektive bolag när det gäller just bristen på inkluderings- och mångfaldsarbetet. 

Bolag som jobbar konstruktivt med kritiken tar även fram kommunikation anpassade efter en betydligt bredare målgrupp eller flera olika. De mest framgångsrika jobbar med inkludering även sett ur produkt- och/eller tjänsteutveckling.

”Jag vill gärna också hylla produkterna som kan komma ut ur ett inkluderingssarbete.”

Tar vi Spotify som exempel så gjorde de något så ”enkelt” som att ge oss möjligheten att se vad människor från andra länder och platser har för musiksmak i dagsläget. Man kan se topplistor från andra länder. Spotify har någonstans blivit en plattform där vi har möjlighet att lära känna andra (musik)kulturer på några klick. Arbetet med inkludering och mångfald internt såväl som externt har bidragit till denna framgång och tankesätt inom bolaget som ser bortom de befintliga strukturer många bolag har svårt att göra sig av med.

”Barriärer bryts. Kommunikation omdefinieras.”

I början av 2017 informerade Googles VD Sundar Pichai folket om att något stort skulle ske med Googles Translate-verktyg. Mot slutet av 2017 blev vi introducerade till Google Pixel Buds – Hörlurarna som kan översätta över 40 olika språk under en realtidskonversation. Återigen en produkt framtaget med inkludering (och självklart även god vinstmarginal) i baktanken.

För att inte försöka lägga dessa produkter i en allt för hög piedestal finns det ju så klart för- och nackdelar med dem. De flesta produkter i denna fas lider av barnsjukdomar osv men tanken bakom framtagningarna av dessa rent ut sagt revolutionerande ”leksakerna” vill jag tro, bidrar till nästa steg i ett större inkluderingsarbete. Du kan nu förstå större delen av världens befolkning. Barriärer bryts. Kommunikation omdefinieras.

”If we want to build products and services that the whole world wants to use, diversity in thinking is a strategic competitive advantage and product organizations that get this right will build the next generation of meaningful experiences”. Krönika skriven av Wyatt Jenkins.

Jag vill gärna fortsätta titta på utfallet av alla inkluderingsprojekt som bolagen just nu som jobbar med och har på sin agenda. Även företag som jobbar med produkter eller tjänster som underlättar inkludering Har du tips på sådana – mejla gärna mig på hany.hourieh@thesocialfew.com. Jag vill lyfta dem!

Vi på The Social Few pratar om hur viktigt det är med inkluderingsinsatser på företag av den enkla anledningen – det leder till framgång för bolaget som i sen tur ”spiller över” i samhället vi lever i. Vi är även säkra på att företag som inte jobbar med inkluderingsfrågor också är de som inte överlever i det långa loppet. Trist men sant. Eller inte trist alls – gör om, gör rätt.

P.S. Vi vet hur!

Hany Hourieh, Lojalitetsansvarig på The Social Few och ansvarig för Digital Growth på Elastx

_____________________________________________________________________

Zena är en interdisciplinär pop-up-byrå som under tremånaders sprintar arbetar i skräddarsydda team med medlemmar både inom och utanför marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Vi arbetar med normkreativ kommunikation och våra uppdragsgivare arbetar med inkludering.

The Social Few är nätverket som vet att lyckat inkluderingsarbete på företag också leder till en ökad tillväxt och lönsamhet. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tillgång till artiklar som är exklusiva för våra nyhetsbrevsprenumeranter: här!