Dela sidan:

Inkludera och appropriera är inte synonymer

Nisrit Ghebil

Adidas dressar, Nike kepsar, Gucci bälten, Guess klockor och Moncler jackor. Bara några få exempel på plagg som antagligen inte hade varit så populära som de är idag om det inte vore för subkulturer och förorten. Modevärlden har i alla tider approprierat olika stilar och trender från andra kulturer och subkulturer utan att ha gett någon cred till ursprunget.

Bara nu i våras var autumn/winter 18 kollektionerna fyllda med olika varianter av hijabs – en typ av sjal som muslimer använder för att täcka håret. Chanel, Versace och Balenciaga var några av de stora modehus som visade upp flera olika typer av hijabs på deras shower. Även Nike lanserade under 2017 sin hijab som är utformad just för träning.

”Vi börjar öppet diskutera och samtala om att det faktiskt inte är okej att bara “ta” delar ur andra kulturer. Speciellt inte om kulturen har varit ouppmärksammad eller förtryckt.”

Kulturell appropriation – ursäkta?

Självklart kan det ses som positivt att modevärlden äntligen lyfter upp plagg och trender som annars varit exkluderade i mainstream mode. Men det räcker inte att bara framhäva dessa trender, det måste även göras på rätt sätt.

De senaste åren har uttrycket “kulturell appropriation” svämmat över media. Vi börjar öppet diskutera och samtala om att det faktiskt inte är okej att bara “ta” delar ur andra kulturer. Speciellt inte om kulturen har varit ouppmärksammad eller förtryckt. Detsamma gäller i modevärlden. Vilka är det egentligen som tjänar på kulturen?

Gör om, gör rätt

Det är dags för modevärlden att börja jobba mycket mer med inkludering. Istället för att appropriera olika kulturer bör man inkludera olika kulturer och bakgrunder redan i företagets grund. Ett bra exempel är Louis Vuitton som nyligen anställt den normbrytande designern och entreprenören Virgil Abloh. Abloh, som är afro-amerikan med rötter i Ghana, är nu Luis Vuittons nya artistic director och har sedan tidigare sitt egna streetwear märke Off White. I en tid då streetwear är större än någonsin har Louis Vuitton inte bara tagit trenderna från platser där streetwear dominerar (exempelvis förorterna) utan man har jobbat inifrån genom att anställa någon som faktiskt kommer från den kulturen.

”Det är dags för modevärlden att börja jobba mycket mer med inkludering. Istället för att appropriera olika kulturer bör man inkludera olika kulturer och bakgrunder redan i företagets grund.”

 

Titta även på kampanjen för Adidas senaste Adicolor kollektion på sociala medier. Här har Adidas, som bland annat inriktar sig på streetwear, använt sig av flera svenska influencers som faktiskt kommer från andra kulturer eller förorten, där inkludering och streetwear trenden alltid blommar. Bland annat ser man artisterna Sabina Ddumba och Janice Kavander i kampanjen.

Bildkälla: @janice.this – Janice Kavanders Instagramkonto

I Sverige har vi bland annat klädmärket Me and My Homies som jobbar väldigt bra med inkludering och mångfald. På deras Instagram-flöde ser man folk från alla möjliga kulturer som påverkat deras kläder och samma mångfald finns bland grundarna till märket. Byggt av folk från olika kulturer – till folk från olika kulturer.

Precis så behöver resten av modevärlden göra. Inkludering och “diversity” är nyckeln för att kunna jobba med dessa trender på ett schysst sätt. Inkludera olika kulturer och inkludera er målgrupp redan i er grund såväl som designprocessen för att kunna tilltala målgruppen utan att appropriera på deras kultur.

/Nisrit Ghebil, Kreatör och skribent på The Social Few

_____________________________________________________________________

Zena är en interdisciplinär pop-up-byrå som under tremånaders sprintar arbetar i skräddarsydda team med medlemmar både inom och utanför marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Vi arbetar med normkreativ kommunikation och våra uppdragsgivare arbetar med inkludering.

The Social Few är nätverket som vet att lyckat inkluderingsarbete på företag också leder till en ökad tillväxt och lönsamhet. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få tillgång till artiklar m.m. som är exklusiva för våra nyhetsbrevsprenumeranter: här!