Dela sidan:

Under Almedalsveckan arrangerar Resumé, Dagens Media och Medievärlden en stor mängd seminarier under måndag till torsdag.

Måndag 1 juli

Måndag 1 juli kl 8:15-8:45
Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation
Varje morgon bjuder vi på frukost och panelen sätter dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation, medier, samhälle och politik samt listar de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och det som man inte vill missa under dagen. 
Morgonens gäst är Almedalsveteranen Stig-Björn Ljunggren.
Begränsat antal platser, först till kvarn.
Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate

Program Almedalen >>

Måndag 1 juli kl 09:00-09:45
Är tv-sport en demokratisk rättighet?
Sändningsrättigheterna till vinteridrotter är den senaste i raden av rättigheter som har köpts upp av kommersiell aktör och flyttas från public service. Beloppen är svindlande. Hur påverkas tittarna, förbunden, mediebolagen och samhället av den här utvecklingen? Behöver rättighetsmarknaden regleras?
Panel med Jan Helin, SVT. Manfred Aronsson, Strive Sport/IMG. Johan Cederqvist, TV4. Fredrik Wastensson, Svenska Spel Sport & Casino, Christer Plars, Svenska Ishockeyförbundet. Philip Wallin, Dagens Media.
Arrangör: Dagens Media
Program Almedalen >>

Måndag 1 juli kl 11:00-11:45
Smygreklamen exploderar i sociala medier - men vem bär ansvaret?
Influencers och Youtubers riktar sig ofta till en yngre målgrupp så vad händer när dessa både blir reklamskapare och reklambärare? Är reglerna för otydliga? Vem har ansvaret?
Panel med Daniel Redgert, Redgert Comms, Casper Törnblom, byrån 500. Gunilla Welander, RO. Natalie Tideström Heidmark, IAB. Cecilia Torelm Tornberg, MarLaw. Julia Lundin, Resumé.
Arrangör: Resumé, RO
Program Almedalen >>

Måndag 1 juli kl 13:00-13:45
Hur finansieras morgondagens journalistik?
I en digitaliserad värld måste medierna se över sina affärsmodeller. Hur ska medierna kunna ta betalt digitalt? Hur ser betalningsviljan ut i dag? Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med de olika modeller medierna använder i dag? Och hur kommer det påverka journalistiken?
Panel med Anders Eriksson, Bonnier News. Anette Novak, fd Medieutredare. Brit Stakston, Blankspot. Eva Burman, Sörmlands Media. Linnéa Kihlström, Medievärlden.
Arrangör: Medievärlden
Program Almedalen >>

Måndag 1 juli kl 14:00-14:45
Hoten mot den lokala journalistiken
Dagens lokaltidningar konkurrerar om annonspengar med sociala nätverk, agerar på en marknad där skattereglerna snedvrider konkurrensen till de globala plattformarnas fördel och public service planerar att öka resurserna lokalt. Hur kan lokaltidningens förutsättningar stärkas och därmed stärka vår demokrati. Hur ser lokaljournalistikens framtid ut? Vad händer när den svenska mediekartan ritas om?
Panel med Amanda Lind, Kultur- och demokratiminister Miljöpartiet. Anders Ingvarsson, Gefle Dagblad. Lotta Finstorp, Moderaterna. Cilla Benkö, vd Sveriges Radio. Madeleine Nilsson, Dagens Media.
Arrangör: Dagens Media, TU – Medier i Sverige
Program Almedalen >>

Måndag 1 juli kl 15:00-15:45
Hat, hot och våld utan gränser – så skräms journalister till tystnad
Antalet länder där journalister kan arbeta i säkerhet blir allt färre, auktoritära regimer världen över stramar åt sitt grepp om media. Hur påverkas journalisterna av det allt hårdare klimatet? Och vad innebär det för de demokratiska processerna runtom i världen?
Panel med Joseph R Kafuka, Rowa Alkhatib, Martin Schibbye, Blankspot. Lotta Schüllerqvist och Anna Widmark Reportrar utan gränser Sverige. Zandra Thuvesson, moderator.
Arrangör: Reportrar utan gränser, Arkitektkopia, Resumé
Program Almedalen >>

Måndag 1 juli kl 16:30
Slutet mingel med inbjudningslista, begränsat antal platser.
Arrangör: Resumé tillsammans med Meltwater

Tisdag 2 juli

Tisdag 2 juli kl 8:15-8:45
Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation
Varje morgon bjuder vi på frukost och panelen sätter dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation och medier samt listar de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och det som man inte vill missa under dagen.
Morgonens gäster är två personer som är med på årets superkommunikatörslista: John Mellkvist, framtidsspanare på Mindmakers PR som lyft åldersfrågan och Jenny Burman som driver podcasten Slumpens Hjältar som hyllar civilkurage.
Begränsat antal platser, först till kvarn.
Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate
Program Almedalen >>

Tisdag 2 juli kl 09:00-09:45
Vem tar ansvar för spelbolagens marknadsföring?
Sedan omregleringen vi årsskiftet visar nu mätningar att spelreklamen bara ökat. Vilken roll och ansvar har de olika aktörerna? Är det innehållet eller mängden av spelreklam som är problemet? Vad är egentligen måttfullhet och räcker det eller måste man skärpa lagstiftningen?
Panel med Ardalan Shekarabi, civilminister. Dersim Sylwan, Kindred. Anders Årbrandt, Postkodlotteriet/Nova Media. Jenny Nilzon, vd SPER. Elisabeth Trotzig, RO. Jan Fager, TU - Medier i Sverige. Amanda Törner, Resumé.
Arrangör: Resumé, RO, SPER
Program Almedalen >>

Tisdag 2 juli kl 11:00-11:45
Hur skapar vi en hållbar arbetsmiljö i kommunikationsbranschen?
En rapport från DIK visar att sju av tio i byråbranschen jobbar trots att de är sjuka, hälften jobbar mer än de får betalt för och bara två av tio har kollektivavtal. #sistabriefen pekade på utbredda problem med sexism och trakasserier, och branschen har stora löneskillnader mellan kvinnor och män. Arbetsmiljön i kommunikations- och byråbranschen behöver med andra ord bli bättre.
Arbetsgivare har mycket att vinna på bättre arbetsmiljö – personalen stannar längre, är mindre sjuka, presterar bättre och är mer kreativa. Ett bättre arbetsklimat är lönsamt. Men varför ser det då ut som det gör? Och hur kan byråerna jobba för bättre villkor och hållbar arbetsmiljö?
Panel med Anna Troberg, DIK. Hans Gennerud, Gullers Grupp. Daniel Gullstrand, PTK. Christina Knight, The Amazing Society. Cecilia Bernard, Making Waves. Johanna Alm Dahlin, DIK.
Arrangör: Resumé, DIK
Program Almedalen >>

Tisdagen 2 juli kl 13:00-13:45
Tar nätjättarna sitt ansvar?
Nätjättarna påverkar samhället, mediemarknaden och demokratin på nästan varje tänkbart plan. Samtalsklimatet inför allmänna val, påverkan från främmande makt, mediernas affärsmodeller, varumärkessäkerhet och våra medievanor. Allt påverkas av relationen till it-jättarna.
Panel med Madhav Chinnappa, Google. Karin Pettersson, Schibsted Media Group. Mikael Nestius, Bonnier News/Mittmedia. Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer. Magnus Heljeberg, JC Decaux Sverige. Fredrik Svedjetun, Dagens Media.
Arrangör: Dagens Media, TU – Medier i Sverige
Program Almedalen >>

Tisdag 2 juli kl 14:00-14:45
TV i en ny tid – håller branschen på att tappa greppet om tittarna?
Konsumtionen av onlinevideo ökar kraftigt samtidigt som tittandet på ”vanlig” linjär-tv minskar. Hur påverkas tv-utbudet, annonseringen, marknadens aktörer och demokratin av den snabba beteendeförändringen? Vem blir vinnare och förlorare i framtidens tv-landskap?
Panel med Carl Wåreus, Google. Alexander Lydecker, Bonnier News. Malin Häger, TV4. Peter Nilsson, Vizeum. Madeleine Nilsson, Dagens Media.
Arrangör: Dagens Media
Program Almedalen >>

Tisdag 2 juli 15.00-15.45
Vaska inte talang - lönsam och hållbar tillväxt
Vilken kompetens kommer leda tillväxten om fem år? Och vad gör de idag? Svenska företag behöver förändra sin syn på kompetensförsörjning, från kostnad till investering. Paneldiskussion och framtidsspaningar med fokus på hur man löser framtidens kompetensbrist.
Panel med Anders Uddfors, Lernia. Ingrid Höög, Wise Group. Hakim Rudels och Magnus Berg, Wise Professionals. Emma Knaggård Wendt, moderator.
Arrangör: Wise Professionals & KIMM, Resumé
Program Almedalen >>

Tisdag 2 juli kl 16:30-17:30
Slutet mingel med inbjudningslista, begränsat antal platser.
Har du inte fått en inbjudan? Maila johan.laur@resume.se
Arrangör: Resumé tillsammans med DIK och Regi 

Onsdag 3 juli

Onsdag 3 juli kl 8:15-8:45
Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation
Varje morgon bjuder vi på frukost och panelen sätter dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation och medier samt listar de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och det som man inte vill missa under dagen.
Morgonens tema är hållbarhet, gäst uppdateras snart.
Begränsat antal platser, först till kvarn.
Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate
Program Almedalen >>

Onsdag 3 juli kl 09:00-09:45
Vem drar högsta vinsten på den omreglerade spelmarknaden?
Nya regler kring marknadsföring av spel på den svenska marknaden fick spelaktörerna att trycka på gasen i sin marknadsföring. Resultatet blev att vi översköljts av hetsig spelreklam vilket fått regeringen att hota med reklamförbud. Är medierna de stora vinnarna på den nya spelmarknaden? Vilket ansvar har medierna när det gäller att bidra till att skapa en måttfull spelmarknad?
Panel med Thomas Mattsson, Expressen. Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer. Patrik Hofbauer, Svenska Spel. Malin Häger, TV4. Madeleine Nilsson, Dagens Media.
Arrangör: Dagens Media
Program Almedalen >>

Onsdag 3 juli kl 10:00-10:45
Vilka mekanismer ligger bakom ett mediedrev?
Vilka blir föremål för drev? Vad finns det för faror med mediedrev? Var går gränsen mellan vanlig journalistisk rapportering och ett ensidigt drev? Är PO:s tre månaders preskriptionsregel rimlig när drevet går?
Panel med Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman. Joachim Berner, entreprenör. Lena Mellin, Aftonbladet. Susanne Wigorts Yngvesson, Enskilda Högskolan Stockholm.
Arrangör: Medievärlden
Program Almedalen >>

Onsdag 3 juli kl 11:00-11:45
Kris, mediedrev och troll – så navigerar du i kris 2019
Krishanteringen följer inte längre skolboken. Hur ska företag hantera risker, kriser och konflikter i det nya medialandskapet och hantera den växande skaran troll? Kan man bygga förtroende i en kris? Hur rustar man och leder organisationen i kris?
Panel med Anna Erman Ojde, Danske Bank Sverige. Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB. Boo Ehlin, kommunikationsrådgivare. Charlie Stjernberg, Prime Weber Shandwick. Fredrik Svedjetun, Resumé.
Arrangör: Resumé, Danske Bank
Program Almedalen >>

Onsdag 3 juli kl 12:00-12:45 
Vilka är det som hatar på nätet? Ny studie från FOI
Många avstår i dag från att uttrycka sin mening offentligt i rädsla för att utsättas för hot och hat. Dessa hot riskerar att utarma det demokratiska samtalet. Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har undersökt vilka det är som hatar, hotar och trakasserar journalister och opinionsbildare på internet.
Panel med Johan Fernquist, FOI. Helle Klein, Dagens Arbete. Thomas Mattsson, Expressen. Eva Sund, Polisen NOA. Ängla Eklund, Institutet för Juridik och Internet. Linnéa Kihlström, Medievärlden.
Arrangör: Dagens Media, TU – Medier i Sverige
Program Almedalen >>

Onsdag 3 juli kl 15:00–15:45
Hållbar kommunikation – är samhällsansvar också affärsnytta?
I takt med att företag vill få en mer meningsfull roll i människors liv och bidra till en bättre värld ökar också möjligheterna att påverka och förändra. Så vad händer när företag tar ett tydligare samhällsansvar? Vad är bra och mindre bra exempel på hållbar kommunikation?
Panel med Katarina Graffman, Dr Kulturantropologi. Håkan Olofsson, Cabomba Brothers. Alex Huber, TUI. Ulrika Fager, Preem. Andreas Rågsjö Thorell, Resumé.
Arrangör: Resumé
Program Almedalen >>

Onsdag 3 juli kl 16:00–17:00
Vem tar ansvar för en hållbar värld?
FN:s globala hållbarhetsmål ska verka hållbar utveckling, så vilka är dessa mål och vad innebär de för den enskilda individen? Talkshowen The Good Show blandar högt och lågt och gör hållbarhet lite enklare och där experter, forskare, artister, influencers, politiker och näringsliv har ett samtal kring hållbar konsumtion.
I säsongsavslutningen för The Good Show är fokus på FN-mål 17. Hur ska vi klara den snabba samhällsomställning vi behöver göra för en hållbar värld. Hur ser de samarbeten ut som behöver ske, och vem tar ansvar för att de sker?
Samtal med Rosanna Endre och Martin Sundberg, The Good Show. Ann Söderlund, influencer. Jens Orback, Global Challenges Foundation, Tove Ahlström, Global Utmaning. Mattias Goldmann, Fores. Hannah Nelson, Oxfam Sverige/Global Shaper Stockholm. Lina Burnelius, Greenpeace. Johanna Landberg, SPP. Sara Norell Murberger, Systembolaget. Carl Schlyter, Vändpunkt. Christina Körmendi, Nya Carnegiebryggeriet.
Arrangör: The Good Show, Carlsberg, Resumé, Dagens Media
Program Almedalen >>

Onsdag 3 juli kl 17:00–18:30
Carlsberg HållBAr AW
Slutet mingel med inbjudningslista, begränsat antal platser.
Arrangör: Resumé och Dagens Media tillsammans med Carlsberg

Torsdag 4 juli

Torsdag 4 juli kl 8:15-8:45
Morgonsvepet LIVE: Dagens spaning inom media och kommunikation
Varje morgon bjuder vi på frukost och panelen sätter dagens agenda. Vi diskuterar kommunikation och medier samt listar de mest intressanta seminarierna, de hetaste debatterna och det som man inte vill missa under dagen.
Morgonens gäst är kommunikatören och debattören Jessica W Sandberg som ska summera veckan som gått.
Begränsat antal platser, först till kvarn.
Arrangör: Resumé/Dagens Media/Medievärlden, Netigate
Program Almedalen >>

Torsdag 4 juli kl 09:00-09:45
AI och robotisering – hur automatiserade kan och vill vi bli?
Artificiell intelligens, ny teknologi, robotisering och digitalisering är den fjärde industriella revolutionen och fördelarna som förenklar våra liv är många men hur automatiserade kan och vill vi bli? Och vilka krav kommer det att ställa på företag, arbetsmarknaden och samhället i övrigt.
Panle med Sophie Hedestad, Meltwater Nordic. Ather Gattami, AI podden. Anna Troberg, DIK. Adam Kerj, Accenture. Julia Lundin, Resumé Insikt.
Arrangör: Resumé
Program Almedalen >>

• Resumé är Nordens största affärsmedia för alla som jobbar inom marknad, kommunikation, design och reklam.

• Dagens Media är varumärket för alla som arbetar kommersiellt med media – medieköpare, medierådgivare, mediestrateger, kommersiella chefer på mediehusen samt alla konsulter och företag inom adtech och martech.

• Medievärlden bevakar publicistiken och affärerna i den svenska mediebranschen och täcker frågor som mediepolitik, juridik och etik.

Information

  • Datum: 1 juli - 4 juli 2019
  • Ort: Almedalen, Visby


Tid: 1 juli - 4 juli 
Plats: Resumés Trädgård, Mellangatan 22. 
Målgrupp: Alla med intresse av att följa och delta i debatten inom kommunikation, medier och marknadsföring.
Pris: Resumés seminarier i Almedalen är öppna för alla och kostnadsfria.
Kontakt: Josefin Ekman, 0722 38 97 97, josefin.ekman@resume.se

Arrangörer

 

Partners: