Dela sidan:

Just nu präglas branschen av stora förändringar. Lotterilagen har skärpts med särskilda krav på måttfullhet. Ett förslag på en ny spelreglering väntar på att klubbas igenom, med stora konsekvenser för samtliga aktörer. Samtidigt planeras insatser för att höja spelindustrins låga förtroende hos konsumenterna. 

På seminariet ”Den nya spelplanen” samlar vi spelbranschen och deras konsulter för att diskutera gemensamma utmaningar, öka kunskapen om de nya reglerna och inspirera till ny, kreativ marknadsföring för att nå igenom bruset och stärka varumärket.

Anmäl dig till eventet
Program torsdagen den 26 april:
Kl 13.00
Resumé hälsar välkommen.
Kl 13.10
Den svenska spelregleringen – spelplanen för kommunikatörer, annonsörer och mediaföretag
Hur regleras spelreklam idag och vad innebär måttfullhetskravet? Hur kommer den nya spelregleringen att påverka spelplanen?
Daniel Tornberg, advokat och partner på Advokatfirman MarLaw är specialiserad på marknadsrätt och har erfarenhet av att arbeta med spelfrågor. Daniel har erfarenhet av att bedöma spelreklam i Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring (SEEM) och är specialiserad på upphovsrätt, IT-relaterad medierätt samt på att skriva och hantera branschens avtal.
Kl 13.30
Framtidens idrottssponsring
Hur kommer idrottssponsringsmarknaden att utvecklas efter regleringen? Vad är effekt och hur kan man bäst kapitalisera på sin sponsringsinvestering i köpt media och vilka förbund kommer att gå in i förhandling? Andreas Fyrlund, Group M
Kl 13.50
Hur kommer spelbolagens kommunikation och medieval att förändras på den nya spelmarknaden?
Spelbolagen medieinveseringar ökar och just nu präglas spelbranschen av stora förändringar, Lotterilagen har skärpts med särskilda krav på måttfullhet och ett förslag på en ny spelreglering väntar på att klubbas igenom. Det här får stora konsekvenser för samtliga aktörer så hur anpassar man sig till nya reglerna? Varför är spelreklamen så lik varandra och varför är det så mycket tv-reklam? Och hur blir det efter årsskiftet, kommer vi få vi se en tydligare differentiering och mindre aggressiv och påträngande reklam eller blir det tvärtom?
Paneldiskussion med representanter från annonsörer, byråer och mediebolag. 
Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör, Svenska Spel
Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News
Clas Dahlén, medgrundare av Metal Casino
Håkan Jerner, vd Tre Kronor Media
Kl 14.20
Fika och mingel.
Kl 14.50
Fans med makt att påverka reklamen
Betssons utomhuskampanj ”Visafärgerna” gick ut på att låta fotbollsfansen själva välja vilket allsvenskt fotbollslags färger och budskap som skulle synas. Kampanjen har prisats med bland annat Silverägg och den bygger på att öka engagemanget och jobba integrerat. Carl Lundgren, projektledare på Isobar, visar hur man lyckades integrera målgruppen och låta dom påverka kommunikationen.
Kl 15.10
Ökad insikt med Mr Green Gaming
Mr Green utsågs till ”årets socialt ansvarstagande bookmaker” i Storbritannien 2017 för sitt verktyg som ger spelarna möjlighet att få ökade insikter om sitt eget riskbeteende. Mattias Wedar, CTO på Mr Green berättar om Green Gaming-verktyget och går igenom problemet, lösningen och resultatet av detta arbete.
Kl 15.40–16.10
En marknad i förändring: Hur kommer framtidens spelreklam se ut?
Spelbolagens konkurrens om uppmärksamheten är stor, på den svenska marknaden kämpar närmare 300 varumärken om konsumenternas tid och pengar och inför en väntad omreglering av marknaden har spelreklamen ökat. Så hur ska man hitta nya, innovativa marknadsföringsgrepp för att bryta igenom bruset? Vad kan man lära av andra branscher? Hur kreativa måste spelbolagen bli?
Paneldiskussion om framtidens spelkommunikation med företrädare från spelbolagen:
Dersim Sylwan, general manager Sweden Kindredgroup
Louise Nylén, marknadsdirektör Leo Vegas
Sten Andersen, marknadschef ATG
Åse Ericson, marknadschef Postkodlotteriet
Kl 16.20–16.30
Avslut med frågor.

Information

  • Datum: 26 april 2018
  • Ort: Stockholm
  • Plats: Kammarsalen, Berns, Berzelii park i Stockholm
  • Seminarium: Kl. 13.00 - 16.30
  • Pris: 1695 kr exkl moms per person

Anmäl dig till eventet

Anmälan till eventet är bindande men du kan överlåta din plats till en annan person.

Resumé

Resumé logga

SPER logga

Expressen logga

Marlaw logga