Dela sidan:

Design har gått från att vara en smal nisch i marknadsföringsvärlden till att bli ett centralt verktyg för att skapa en stark helhetsupplevelse av ditt varumärke. Den digitala transformationen ställer dock nya krav på hur man jobbar med och förhåller sig till design och branding. Idag handlar det bland annat om att produkter ska säljas i en digital miljö, om förstklassiga kundresor och tjänster, samt om att människor ska älska att interagera med ditt varumärke.
På Resumés seminarium ”Branding och design i en digital värld” får du uppdaterad kunskap från några av Sveriges främsta experter inom design och varumärkesstrategier. Vi går också igenom ett par av de mest framgångsrika casen på senare år och lyfter fram de viktigaste insikterna som du kan ta med dig i ditt eget arbete.

Program onsdagen den 3 april

12.50 Registrering med kaffe

13.15 Välkommen till Branding & Design 2019

13.20 En ny designhorisont 
Med den nyligen lanserade och hyllade filmen The Frontiers of Design som fond, resonerar Lisa Lindström, vd på Doberman om utmaningar och möjligheter som finns framför oss inom design. Om vi stannar upp och tittar bortom ytan, vad är egentligen design och hur kan vi frigöra kraften i denna disciplin på riktigt? Genom filmens intervjuer med inflytelserika designers och ledare runt om i världen på allt från Google och New York Times till Pentagram och Wieden+Kennedy kommer Lisa med nya perspektiv för nästa horisont för design.

13.40 Hur voice, röststyrning och AI påverkar varumärket
I USA har redan 25 procent av hushållen en smart högtalare. I Sverige lanserade Google sin smarta högtalare i höstas. Vi vet redan nu att penetrationen i Sverige har gått snabbare än i något annat land, så snart är vi ikapp. Dessutom finns Google-assistenten redan i över en miljard Android-telefoner i världen. Röststyrning medför helt nya konsumentbeteenden; hur vi upptäcker, interagerar och köper varumärken. Erik Lidsheim från byrån Talking to me berättar om hur man som varumärkesägare kan säkra upplevelsen även i en helt konversations- och AI-styrd värld, helt fri från visuella möjligheter att förmedla varumärkesupplevelsen. Talking to me är Nordens första specialiserade voice design-byrå. Erik är även grundare av den digitala varumärkes- och designbyrån Söderhavet, vinnare i Årets Byrå 2019.

14.05 Effekt i den digitala hyllan – så får du din design att sticka ut i den nya butiken
Tiden är förbi då dina produkter endast konkurrerade på fysiska butikshyllor. André Hindersson, medgrundare av varumärkes- och designbyrån Silver, går igenom vad som krävs för att dina produkter och tjänster också ska väcka uppmärksamhet och väljas i den digitala handeln. André Hindersson har jobbat med strategisk design i 20 år med kunder som H&M, ICA, Oriflame, Unilever, Mondelez och Orkla. I februari i år utsågs hans byrå Silver till Årets varumärkes- och designbyrå i Regis och Resumés kundnöjdhetstävling Årets Byrå.

14.30 Fika och nätverkande 

14.55 Design med effekt: Så förflyttas varumärken av re-design
Konsumenterna har sagt sitt. I en ny undersökning – framtagen av Resumé, Komms varumärkes- och designgrupp, samt marknadsundersökningsföretaget Bilendi – jämförs en förpackningsdesign eller varumärkesidentitet före och efter en genomförd re-design. Marianne Lilius, seniorkonsult på Bilendi, berättar om resultaten av den första genomförda studien, där 20 olika varumärken har ingått. I fortsättningen ska aktuell re-design mätas löpande och presenteras i Resumé under rubriken Designindex. Läs mer här.

15.10 Designköparen 2019 – konsten att lyckas i en komplex verklighet
Branding och design har i den digitala transformationen blivit viktigare än någonsin. Utmaningen ligger i att få ihop hela upplevelsen i en komplex verklighet där ofta flera olika avdelningar och byråer är involverade. Barbro Ohlson Smith, som har jobbat med branding och design i över 25 år på både på byrå- och kundsidan, är en av initiativtagarna bakom ”Årets designköpare”, en utmärkelse som hyllar designköpare som lyckas. Under sin föreläsning ger Barbro Ohlson Smith sin syn på hur man kan bli en mer framgångsrik designköpare och visar exempel på företag som får ihop upplevelsen; emotionellt, visuellt och innehållsmässig. Samt hur samarbetet mellan kund och byrå kan utformas i dag och i framtiden.

15.35 CASE: Hur SCA utmanar de traditionella ramarna för design
Oskar Lübeck, grundare och executive creative director på Bold, presenterar den nyligen lanserade identiteten för skogsindustribolaget SCA. Ett case där man med hjälp av spjutspetsteknik inom renderingsteknik och en unikt framtagen ljudidentitet visar skönheten i naturens ekosystem och utmanar de traditionella ramarna för design. Efter lanseringen av identiteten ökade SCA:s aktier kraftigt i värde.

16.00 CASE: Ericssons nya identitet – utvecklad, optimerad, digital first
Ericsson har tillsammans med Stockholm Design Lab utvecklat och optimerat företagets identitet utifrån varumärkeslöftet ”quest for easy” – att göra allt enklare, smartare och snabbare. Greg Brown, digital director på Stockholm Design Lab, berättar om ett omfattade arbete som efter nästan två år utmynnade i en design som involverar samtliga aspekter av Ericssons varumärke. Ericssons förändring har prisats i de internationella tävlingarna iF Design Awards 2019 samt Red Dot Awards, i kategorierna ”brand identity” och ”interface design”. Greg Brown har lång erfarenhet av design och UX och har jobbat i både Sverige och Storbritannien med kunder som BBC, Adidas, The Nobel Prize, Toyota, BMW och Ikea. 

16.25 Sammanfattning och tack för idag

Information

  • Datum: 3 april 2019
  • Ort: Stockholm


Tid: Onsdagen den 3 april kl 13.00–16.30, inkl fika
Plats: Meeting Room, Alströmergatan 20 i Stockholm
Pris: 2 495 kr exkl moms per person
Specialpris: 3 990 kr exkl moms för två personer (1 995 kr/person)
Anmälan till eventet är bindande men platsen kan överlåtas till en annan person.
Hashtag: #brandingdesign
Kontaktpersoner: 
josefin.ekman@resume.se 
Arrangörer