Dela sidan:

Exempel ur innehållet:

  • Hur du driver en förändringskultur internt för att integrera kommunikation i hela verksamheten
  • Strategisk improvisation – hur du kan organisera arbetet för att kunna reagera snabbt på oväntade situationer
  • Hur du jobbar med influencers för att nå ut med era budskap
  • De viktigaste trenderna och möjligheterna inom sociala medier – och hur du använder dem i ditt dagliga arbete
  • Native advertising och branded content för offentlig sektor
  • Hur du hanterar kriser och kritikstormar genom dialog med medborgare och kunder i digitala kanaler
  • Annonsering på Facebook, Instagram och Snapchat – så lyckas du
  • Hur du och ditt team på egen hand kan skapa – och nå ut med – ett engagerande innehåll i digitala kanaler
  • Att jobba med data för att nå ut med rätt budskap till rätt personer vid rätt tidpunkt
  • Kommunikation med nyanlända
  • GDPR för offentlig sektor
  • Det nya medielandskapet – så konsumerar olika målgrupper medier i dag och i morgon

Läs mer om talarna längre ned.

PROGRAM DAG 1 (6 mars)

08.00-09.00 Frukost och registrering
09.00-09.05 Välkommen och kort introduktion
Moderator Max Landergård.
09.05-09.35 Kommunicera med känsla och meningsfulla upplevelser
Arvid Axland, upplevelseexpert och grundare av byrån Pool.
09.35-10.00 GDPR och kommunikation – utmaningar i offentlig sektor
Katarina Ladenfors, advokat, MarLaw.
10.00-10.30 Kaffepaus
10.30-11.00 Content marketing i offentlig sektor: Hur engagerar man många människor med "tråkiga" ämnen
Björn Owen Glad, marknadschef, Spoon.
11.00-11.25 Mätning av digital kommunikation
Sophie Hedestad, nordisk marknadsdirektör, Meltwater.
11.25-12.00 Kriskommunikation i sociala medier
Emma Blom, vd på Social Industries.
12.00-13.00 Lunch
13.00-13.40 Strategisk improvisation för effektiv kommunikation
Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation, Katarina Gentzel Sandberg, senior kommunikationsrådgivare, Gullers Grupp.
13.40-14.20 Skapa konverteringsdrivande innehåll som din målgrupp bryr sig om
Hanaw Rashid, digital strateg, The Amazing Society.
14.20-14.50 Kaffepaus
14.50-15.10 Trender hos redaktionerna 2018 – så påverkar de kommunikatörens roll
Daniel Wilke, kundansvarig på Via TT i Göteborg, berättar om tre tydliga trender hos landets nyhetsredaktioner som påverkar sättet som kommunikatören arbetar: Fake news, robotjournalistik och krympande redaktioner
15.10-15.40 Kommunikation i en ny tid
Arash Gilan, vd Viva Media.
15.40-16.00 Sammanfattning 
16.00-17.00 Mingel 

PROGRAM DAG 2 (7 mars)

08.00-09.00 Frukost och registrering
09.00-09.05 Välkommen och kort introduktion
Moderator Max Landergård.
09.05-09.10 Därför är kommunikation så viktigt just nu
Intervju med Hanna Brogren, vd Sveriges Kommunikatörer.
09.10-09.40 Digital kommunikation i offentlig sektor
Hampus Brynolf, vice vd och senior rådgivare, Intellecta Corporate.
09.40-10.10 Driv en förändringskultur internt för att integrera kommunikation i verksamheten
Alexandra Hernadi, kommunikationsansvarig, Kommerskollegium.
10.10-10.30 Kaffepaus
10.30-11.00 Hur internt engagemang och extern kommunikation banar väg för Systembolagets starka förtroende
Malin Forkman, chef kommunikationsutveckling, Systembolaget.
11.00-11.25 Så skapar man medskapande medborgare
Ahmed Abdirahman, projektledare Stockholms Handelskammare och grundare av The Global Village och Järva politikervecka.
11.25-12.00 Nå ut via influencer marketing på online video-plattformar
Natalie Tideström Heidmark, Head of commercial, United Screens.
12.00-13.00 Lunch
13.00-13.35 Hur kommunicerar din organisation inkluderande med en mångkulturell befolkning?
Per Karlströmer, vd på Kapi.
13.35-14.00 Samhällsinformation i native – så lyckas Helsingborgs stad samarbeta med sin främsta granskare
Anette Rantala och Pelle Estborn, content marketing-redaktörer på Bonnier News Brand Studio i Skåne.
14.00-14.20 Kaffepaus
14.20-14.50 Avesta, bruksorten som vägrade ge upp
Anders Rune, creative director, och Kerstin Eriksson, näringslivsutvecklare, Avesta kommun.
14.50-15.20 Chef och kommunikatör i kris
Stefan Hector, nationell kommenderingschef vid terrorattentatet den 7 april.
15.20-15.30 Sammanfattning och tack

Talarna – uppdateras löpande: 

  • Stefan Hector, chef för Nationella operativa enheten, NOA och nationell kommenderingschef vid terrorattentatet den 7 april: Chef och kommunikatör i kris
    Stefan Hector berättar om kommunikation i kris, rollen som chef och kommunikatör samt egna intryck från händelsen. Stefan Hector hyllades för sitt arbete i samband med terrorattacken i Stockholm och utsågs av Resumé till en av 2017 års Superkommunikatörer. Läs en intervju med Stefan Hector här: Så lugnade polischefen Sverige

  • Malin Forkman, chef för kommunikationsutveckling, Systembolaget: Hur internt engagemang och extern kommunikation banar väg för Systembolagets starka förtroende
    Systembolaget har högst förtroende bland svenska folket enligt Förtroendebarometern, som mäter allmänhetens förtroende för företag, medier och samhällets institutioner. Dessutom anses Systembolaget vara bäst i Sverige på service. Hur har Systembolaget lyckats med detta? Och hur har företagets kommunikation bidragit till den positiva utvecklingen? Malin Forkman berättar om Systembolagets målmedvetna arbete med varumärket, värderingar, kundmötet samt med en tydlig satsning på både intern och extern kommunikation.
  • Hampus Brynolf, vice vd och senior rådgivare, Intellecta Corporate: Digital kommunikation i offentlig sektor
    Digital och internetbaserad kommunikation är sedan länge den primära och självklara kanalen för snart sett alla verksamheter i Sverige – om mottagaren själv får välja. Kommunikation med offentlig sektor är inget undantag. Men vad innebär detta rent praktiskt? Och varför är det så svårt för myndigheter att släppa taget om gamla arbetssätt och metoder? Hampus Brynolf håller en provocerande och tankeväckande föreläsning om hur offentlig sektor måste anpassa sig till en ny tid.
  • Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet och Katarina Gentzel Sandberg, partner och senior kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp: Strategisk improvisation för effektiv kommunikation. 
    Kraven från såväl omvärld som medarbetare på att dagens organisationer ska reagera snabbt på oväntade situationer och omvärldshändelser ökar – inte minst tack vare digitaliseringen och globaliseringen. Tiden har sprungit förbi de traditionella kommunikationsmodellerna och fokus ligger istället på förmågan att improvisera inom vissa givna ramar. Strategisk improvisation är ett nytt sätt att tänka och agera kommunikativt. 

  • Ahmed Abdirahman, projektledare Stockholms Handelskammare: "Så skapar man medskapande medborgare"
    Ahmed Abdirahman är projektledare på Stockholms Handelskammare och grundare av The Global Village och Järva politikervecka, vars syfte är att minska avståndet mellan medborgare och politiker, för att skapa bättre förutsättningar för boende att engagera sig politiskt.
  • Arvid Axland, upplevelsexpert och grundare av byrån Pool, berättar om att kommunicera med känsla och skapa meningsfulla upplevelser. 
    Arvid Axland delar med sig av sina erfarenheter, viktigaste råd och exempel tagna från kommunikationsinsatser i offentlig sektor. 
  • Hanaw Rashid, digital strateg, The Amazing Society: Skapa konverteringsdrivande innehåll som din målgrupp bryr sig om!
    En föreläsning om hur man skapar och sprider berättelser som engagerar, bygger varumärke och driver försäljning/konvertering. Du får bland annat veta de senaste trenderna, insikt i de olika sociala kanalerna och hur de utvecklas, kunskap kring hur marknadsföring används inom de vanligaste digitala kanalerna, hur du arbetar strategiskt med att skapa innehåll som går från att engagera till att konvertera, samt hur du bedömer och mäter era insatser i sociala medier. 

  • Katarina Ladenfors, advokat och partner, MarLaw: GDPR och kommunikation – utmaningar i offentlig sektor.
    När den så kallade missbruksregeln upphör kommer all behandling av personuppgifter behöva stödjas på en laglig grund. Det innebär att offentlig sektor kommer att behöva se över hanteringen av namn och bilder som normalt ingår i kommunikationsmaterialet och tidigare behandlats med stöd av regeln. Katarina Ladenfors reder ut vad EU:s nya Dataskyddsförordning (GDPR) innebär för kommunikationsavdelningar inom offentlig sektor och ger sina bästa råd.

  • Per Karlströmer, vd på Kapi: Hur kommunicerar din organisation inkluderande med en mångkulturell befolkning?
    Per Karlströmer delar med sig av hur Sveriges population har vuxit de senaste tio åren och vilka demografiska förändringar vi ser framöver. Snabbt växande mångkulturella grupper innebär att svenska myndigheter och företag behöver hitta nya arbetssätt och kanaler för att lyckas med sin kommunikation. Att förstå nya invånares behov och möjligheter att ta till sig information är en förutsättning för inkluderande kommunikation. Föreläsningen ger en introduktion i inkluderande kommunikation i ett mångkulturellt samhälle och tar upp olika aspekter kring ämnet som exempelvis strategier för översättningar och hantering av minoritetsspråk. 
  • Alexandra Hernadi, kommunikationsansvarig på Kommerskollegium: Driv en förändringskultur internt för att integrera kommunikation i verksamheten, använda sociala medier för att öka trovärdighet och transparens i en tid när frihandel och global handel är under attack. Men också om kommunikation som drivkraft i oroliga tider och vikten av öppenhet och interaktivitet är när man arbetar i en offentligt finansierad organisation.
  • Emma Blom, vd på Social Industries: Kriskommunikation i sociala medier
    Emma Blom är en av landets mest kunniga personer inom sociala medier, med mångårig erfarenhet av att hjälpa organisationer och varumärken med deras digitala kommunikation. Hon har bland annat hjälpt en rad kommuner, statliga bolag och större myndigheter med kriskommunikation och hantering av kritikstormar i sociala medier. Läs en intervju med Emma Blom här.

  • Arash Gilan, vd Viva Media: Kommunikation i en ny tid
    Arash Gilan är en flitigt anlitad föreläsare, både nationellt och internationellt inom digitalisering, trender och marknadsföring. Arash är medgrundare och vd för en av Nordens största digitala byråer, Viva Media Group, och han är utsedd till en av Sveriges främsta unga vd:ar. Arash är även en av Googles sex Google Agency Coaches i Europa och har utbildat byråer i 12 länder i hur man bygger ett framgångsrikt bolag.

  • Björn Owen Glad, marknadschef, Spoon: Content Marketing i offentlig sektor: Hur engagerar man många människor med "tråkiga" ämnen? 
    Björn Owen Glad levererar sina bästa tips – och visar de mest spännande casen – kring hur du i offentlig verksamhet kan jobba med content för att lyckas med dina kommunikativa mål. Spoon är Nordens största och en av världens mest prisade contentbyråer. Björn Owen Glad är en uppskattad föreläsare som ofta håller i workshops och talar på konferenser över hela världen.

  • Natalie Tideström Heidmark, Head of Commercial, United Screens: Nå ut via influencer marketing på online video-plattformar
    United Screens är Nordens största Youtube-nätverk med över 500 miljoner visningar i månaden och kontor i Stockholm, Oslo och Helsingfors. United Screens fokuserar på talang och sammanför kreatörer och varumärken på online video-plattformar som YouTube, Instagram, Twitch, med flera. Natalie Tideström kommer att visa och berätta om några av United Screens starkaste case från kunder inom offentlig sektor.

  • Sophie Hedestad, nordisk marknadsdirektör, Meltwater: Mätning av kommunikation i sociala medier
    Vad ger resultat när du kommunicerar i digitala kanaler – och hur mäter du bäst effekten? Sophie Hedestad från Meltwater guidar dig med hjälp av ett spännande case från offentlig sektor. Meltwater är ett globalt media intelligence-företag med huvudkontor i San Fransisco. Bolaget utvecklar framtidens produkter inom artificiell intelligens och maskininlärning och hjälper företag fatta rätt beslut med hjälp av omvärldsbevakning.
  • Anders Rune och Kerstin Eriksson, creative director respektive näringslivsutvecklare, Avesta kommun: Avesta, bruksorten som vägrade ge upp
    Utmaningen var att förändra en hel stad. Avesta, en traditionell bruksort med låg företagsamhet och svagt självförtroende behövde förändras i grunden. Kampanjen "Vi är Avesta" hade som mål att stärka självförtroendet hos kommunens invånare och göra dem till goda ambassadörer för orten. Vi intervjuade och dokumenterade tusentals medborgare, och lät deras röster höras i lokalpress och i reklamfilmer och resultatet blev en större vi-känsla och ett större ansvar över den egna orten och dess framgång, högre inflyttning än andra kommuner och mer företagsamhet. Kampanjen har pågått i tre år och har blivit en naturlig del av ortens dagliga liv. Nu har Avesta lyckats locka Google, ett av världens mest kända varumärken, till orten, och sagan fortsätter.

Sveriges Kommunikatörer är partner till Kommunikation Offentlig Sektor.

Via TT  – Sveriges enklaste verktyg för att skicka pressmeddelanden.

Anmäl dig till eventet

Information

  • Datum: 6 mars - 7 mars 2018
  • Ort: Stockholm

Anmäl dig till eventet
Pris: 5995 kr exkl. moms. I priset ingår tvådagarspass samt frukost och lunch båda dagarna.

Plats: 
Kammarsalen, Berns, Berzelii Park i Stockholm


Hotell -
Läs mer här om du behöver boka hotell
Standard double 2250 SEK 
Superior 2495 SEK 
De Luxe 2995 SEK 
Suite 5000 SEK

Använd koden "Boonier0512" vid bokingstillfället för att ta del av de rabatterade priserna på hotellrum för kursdeltagare. 

Vid frågor, kontakta Fredrik Svedjetun, konceptchef Resumé, på fredrik.svedjetun (a) resume.se 

Arrangörer

PARTNERS