Dela sidan:

Moderator är precis som förra gången, företagaren och programledaren Max Landergård, och under två dagar kommer vi beröra ämnen som är viktiga för dig i ditt arbete och ge dig insikter som kan hjälpa dig att fatta bättre beslut.

Målgrupp:
Konferensen riktar sig till dig som arbetar som kommunikationschef, informatör, marknadschef, kommunikatör, kommunikationskonsult, varumärkesansvarig, verksamhetschef, strateg, projektledare, webbredaktör, webbkommunikatör, social media manager, it-ansvarig, enhetschef. 

Exempel ur innehållet:
• Så lyckas du driva förändringskultur internt och integrera kommunikation i hela verksamheten
• Sociala medier strategi: Nå ut med rätt budskap vid rätt tillfälle
• Nudging: Så påverkar du människors beteende genom kommunikation
• Verktyg för att kommunicera och engagera medarbetare i organisationen
• Trender och möjligheterna inom sociala medier – och hur du använder dem i ditt dagliga arbete
• Hur du och ditt team på egen hand kan skapa – och nå ut med – ett engagerande innehåll i digitala kanaler
• GDPR 285 dagar, vad händer nu?

• Det nya medielandskapet – så konsumerar olika målgrupper medier i dag och i morgon


DAG 1: Program onsdagen den 6 mars:

08:00 Frukostmingel och registrering
09:00
Välkommen!
Moderator Max Landergård inleder konferensen. 

09:05
Kommunikation som förändringskraft
Vad är nästa steg för företag som vill driva förändring med integritet och trovärdighet i en digital samtid där politiska grupper styr alltmer av det offentliga samtalet? Hur hanterar varumärkesägare risker, kriser och konflikter i den nya medieverkligheten? Och vilken typ av organisation är bäst utrustad för att leda vägen?
David Orlic, vice VD och innovationschef på Prime, delar sitt perspektiv. 

Förmiddag: Juridik & Akademi

09:30
GDPR – antiklimax eller tickande bomb?
GDPR, trädde ikraft den 25 maj 2018 – men vad hände sen? Advokat Katarina Ladenfors går igenom de viktiga händelserna sedan EU:s dataskyddsförordning. Seminariet kommer att ta sikte på legala riskmoment, praktiska svårigheter i tillämpningen och myndigheternas tillsynsarbete. Sanktionsavgifter på 20 miljoner euro – skrämselpropaganda eller verklighet. Vad gör Datainspektionen? Spaningar om tillsynsmyndighetens arbete, fokusområden, särskilda insatser, m.m.
Partner och advokat Katarina Ladenfors är specialiserad på marknads- och immaterialrätt samt dataskyddsfrågor.

10:00–10:30 Fika och nätverkande.

10:30
Sociala medier strategi: Så skapar du engagemang i sociala medier
Hur skapar du en dialog med medborgare i digitala kanaler? Vad ska du välja? Och vad ska du välja bort? Lär dig mer om möjligheterna med sociala medier, hur du skapar och sprider berättelser som engagerar och få konkreta tips på vad du kan använda det i ditt dagliga arbete.
Tina Sayed Nestius, expert inom sociala medier och författare till #BliDigitaltSmart. Tina har hjälpt företag och organisationer att ta fram strategier för sitt arbete i sociala medier, bland uppdragsgivarna finns Pensionsmyndigheten, Södertörns Fjärrvärme, Polarforskningssekretariatet, Riksidrottsförbundet och Rättviseförmedlingen.

11:00
Malmö stad: Så lyckades kommunikationsavdelningen driva förändringsarbete internt
Malmö stads kommunikationsavdelning vann Stora Kommunikatörspriset 2018 för sitt framgångsrika arbete med att utveckla den kommunikativa förmågan i hela Malmö stads organisation.
Anders Mellberg, kommunikationsdirektör på Malmö stad berättar om hur de har lyckats med sitt förändringsarbete.

11:30
Att dra sin organisation in i samtiden – välfärdsutmaningen
Peyman Vahedi exemplifierar från andra branscher hur människor inte längre kan göra allt inom välfärden, analogt och manuellt. Genom att tillämpa denna logik i skolans värld har han lyckats nå fantastiska resultat i medarbetarnöjdhet och frisktal i verksamheten.
Peyman Vahedi är digital visionär och rektor Ådalsskolan i Kramfors som revolutionerar utbildningsväsendet och är med på Resumés lista över Näringslivets 150 superkommunikatörer.

12:00–13:00 Lunch

Eftermiddag: Digitalisering & Förtroende

13:00
Redo för en större uppgift – 22 000 nya medarbetare på 5 år
Polismyndigheten står inför den största myndighetsrekryteringen i modern tid. För att kunna möta samhällets utmaningar behöver man vara cirka 40.000 medarbetare år 2024, det innebär en tillväxt med 22.000 nya medarbetare. Så hur ska man lyckas attrahera rätt kompetens? 
Carola Määttä, kommunikationsdirektör på Polismyndigheten berättar om hur kommunikationsavdelningens har bidragit i arbetet för att skapa ett ökat intresset för polisen och polisyrket.

13:30
En organisationsmodell som utgår från målgruppen
Med ledord som trovärdig, offensiv och banbrytande har Trafikverkets kommunikation genomgått stora förändringar under de senaste åren. En resa som startade med lågt förtroende, en ängslig organisation och spretig kommunikation.
Anna Lihr, kommunikationsdirektör på Trafikverket, delar med sig av den resa myndigheten och kommunikationsverksamheten gjort.
Trafikverket har blivit vald till Årets Digitala ledare inom offentlig sektor (Bearingpoint) 2019 och Årets Innovatör 2018 (Shortcut).

14:00–14:30 Fika och nätverkande.

14:30
Internt engagemang och extern kommunikation bygger Systembolaget förtroende
Systembolaget har högst förtroende bland svenska folket enligt Förtroendebarometern och dom anses vara bäst i Sverige på service. Så hur har Systembolaget lyckats med detta? Och hur har företagets kommunikation bidragit till den positiva utvecklingen?
Malin Forkman, chef kommunikationsutveckling Systembolaget,  berättar om deras målmedvetna arbete med varumärket, värderingar, kundmötet samt med en tydlig satsning på både intern och extern kommunikation.

15:00
KEYNOTE:
För en faktabaserad världsbild
Hur gör vi världen begriplig? Anna Rosling Rönnlund är medgrundare av stiftelsen Gapminder vars målsättning är att sprida en faktabaserad världsbild som alla kan förstå.

15:50–16:00 
Sammanfattning och tack för idag.

16:00–17:30 Mingel


DAG 2: Program torsdag den 7 mars:

08:00 Frukostmingel och registrering
09:00 
Välkommen!
Moderator Max Landergård ger en kort introduktion.

Förmiddag: Kompetens

09:05
Ropen skalla: medveten kommunikation åt alla
Fler och fler varumärken bygger sin kommunikation på anspelningarna om att göra skillnad i samhället. Dessutom har användandet av influencers ökat. Men vad händer när kommunikationen visar sig vara smink på grisen och inte förankrad i företagets DNA eller du inte tänkt igenom ditt val av influencer ordentligt? I den här föreläsningen ger Jessica W Sandberg exempel på såväl kommunikationskatastrofer som framgångsrecept. Jessica W Sandberg är kreatör, spin doctor och föreläsare samt driver Besvärlig sedan 1977. Jessica har tidigare varit avdelningschef på River och pr-ansvarig på SOS Barnbyar.

Förmiddag: Media

09:30
Det nya medielandskapet – så konsumerar vi medier i dag och i morgon
Jan Scherman, diversearbetare och tidigare vd på TV4.
Jan Scherman var vd på TV4-Gruppen 2001-2011. 2013-2016 jobbade han för Schibsted, merparten av tiden som affärsområdeschef för Aftonbladet TV.

10:00–10:30 Fika och nätverkande.

10:30
Native – så skapar du relevant budskap i redaktionell miljö
Hur kan du med native skapa ett budskap som når ut och når in i läsaren?
Matthias Sånemyr, country manager på Leeads, visar hur du kan nå effekt med native utifrån det lokala och det nationella perspektivet.
Leeads Commercial Partner är ett digitalt publicisthus som samlat alla lokala morgontidningar (utom SvD) och drygt 70 intressesajter.

11:00
Digitalt och traditionellt i perfekt harmoni – så får du det att hända
Mats Rönne, senior advisor, OffPist Management AB

11:20
KEYNOTE TALARE:
När drevet går – krishantering i praktiken 
Jeanette Fors-Andrée, krishanterare, medietränare och medierådgivare. Hon har arbetat med förtroendekriser i 14 år och har praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar, bland annat från en unik roll inom Svenskt Näringsliv där hon dagligen lotsade företag och ledningsgrupper genom förtroendekriser och förhindrade eller dämpade mediedrev. 
Jeanette har studerat förtroendekriser och kriskommunikation på akademisk nivå som forskare vid Uppsala universitet och beskrivs som Sveriges högst akademiskt skolade krisexpert. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av hennes allra bästa tips för framgångsrik krishantering – i praktiken.

12:00–13:00 Lunch 

Eftermiddag: Kreativa case & inspiration

13:00
Sveriges fulaste stad – från skymf till pr-framgång
Borlänge utsågs i slutet av 2018 till Sveriges fulaste stad i föreningen Arkitektupprorets omröstning i sociala medier. Men i stället för att gömma sig valde Borlänge kommun att vända utmärkelsen till något som stärker bilden av staden. Angelica Ekholm, Näringslivschef på Borlänge kommun, berättar om strategin och kommunikationsarbetet bakom ”Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig”.

13:30
Vad händer när toapappret hamnar bredvid falukorven?
När engagemanget går ner måste kommunikationen nå ut. Med begränsad budget och kreativ idé lyckades Telge få en mätbar effekt som nådde högt över förväntan.
Malin Pettersson, kommunikationschef och Marie Antonsson, copywriter på Telge berättar om arbetet kring deras framgångsrika kampanj sorteringsexperimentet som vann Bästa Digitala Aktivitet på Inhousegalan 2018.

14:00–14:30 Fika och nätverkande.

14:30
Från "SOS Alarm informerar" till "SOS Alarm engagerar"
SOS Alarm hanterar Sveriges nödnummer 112 och har toppat Myndighetsbarometern flera år i rad när det gäller allmänhetens förtroende. Under de senaste åren har man gjort en rejäl förflyttning i att skapa kommunikation som inte bara informerar utan som också engagerar, bland annat genom yputubeserien ”Glöm inte att komma ihåg”. 
Jenny Friberg, kommunikationsstrateg, SOS Alarm och Helena Kämpfe Fredén, client director Spoon, berättar om hur man lyckats träda ur myndighetsbubblan för att utmana sig själva kommunikativt.

15:00
Den professionella beställaren
Hur gör man bra upphandling av kommunikationstjänster? Vad krävs för att vara en bra beställare? Som beställare kan du vara låst vid en leverantör över tid, hur säkerställer du att samarbetet fungerar och att kvaliteten förblir hög?
Anna-Maria Böök, kommunikationschef Riksrevisionen
Helga Baagøe, senior konsult Nordic PA

15:20
Nudging: Kommunikation som påverkar beteendet
Vad driver ett beteende, hur fattar vi beslut och vilka mänskliga “tankefällor” ska du se upp för när du arbetar med kommunikation och beteenden? Du får en speeddejt med det trendande begreppet nudging och hur kombinationen psykologi och design kan skapa hållbar beteendeförändring, genom att göra det lätt att göra rätt.
Linda Lindström är en av grundarna till Beteendelabbet och en av Sveriges främsta föreläsare inom Nudging. Hon medverkar ofta som expert i bl.a. Svt, DN och SvD. Linda arbetar dagligen med att tillämpa insikter från psykologi och beteendeekonomi inom kommunikation och digitala tjänster som förändrar beteenden.

15:50–16:00
Sammanfattning och tack för idag.

Anmäl dig till eventet

Information

  • Datum: 6 mars - 7 mars 2019
  • Ort: Stockholm

Anmäl dig till eventet
Specialpris: Gå två för 7 990 kr (exkl. moms).
Ord. pris: En person 5995 kr (exkl. moms).
I priset ingår tvådagarspass, frukost och lunch båda dagarna, samt mingel med dryck och tilltugg efter dag 1.

Plats: 
Kammarsalen, Berns, Berzelii Park i Stockholm

Vid frågor, kontakta Josefin Ekman, eventansvarig Resumé, på josefin.ekman@resume.se eller Fredrik Svedjetun, chefredaktör Resumé, på fredrik.svedjetun@resume.se

Kommunikation Offentlig Sektor 2018 fick betyget 4,4 av 5 från de nästan 200 deltagarna. Några av kommentarerna i utvärderingen:
"Jag blev positivt överraskad eftersom konferenser på samma tema som jag varit på tidigare har haft väldigt lite fokus på just offentlig sektor. Men här var det mycket bra."
"Jag gillade upplägget med ganska korta pass."
"Hög kvalité på föreläsarna. Adekvata ämnen. Flera ögonöppnare. Bra moderator."
"En bra blandning av inspiration och konkreta tips."
"Allt som allt en konferens med väldigt hög kvalitet och kompetenta föreläsare. Riktigt roliga två dagar var det!"
"Bra innehåll, smidig moderator och snyggt förpackat."

Arrangörer

PARTNERS