Dela sidan:

Under en hel dag fördjupar vi oss i marknadsavdelningens utmaningar på en snabbt föränderlig marknad. 

Några av konferensens teman är organisation, kompetens, kultur, teknik samt data och analys.

PROGRAM FRAMTIDENS MARKNADSAVDELNING

08.00-09.00
Frukost och registrering

09.00-09.05 
Resumé och moderatorerna Julia Lundin och Thomas Nilsson, journalister på Resumé, hälsar välkommen

09.05-09.35
Fisherman's Friend – staying relevant after 153 years
Fisherman's Friend is a traditional brand with a highly decentralized marketing function spread across over 40 markets. Chris Gibson's role as Marketing Director is to control the "what" the brand communicate and at the same time give great freedom to the "how" the communication happens in the local context on the different markets. In many ways the Fisherman's Friend story is one of tradition, history and finding the right companies and people to invest in. Chris Gibson will share the story of the brand – built on true authenticity – and reveal the most important success factors of the last ten years, as well as Fisherman's Friend's future work. 
Chris Gibson, Marketing Director, Fisherman's Friend


09.35-10.15 
De har alla synat morgondagens marknadsavdelning – vilka är deras slutsatser
Kapero, Kairos Future, Bohmans Nätverk och Regi presenterar och diskuterar de viktigaste slutsatserna i studier om framtidens marknadsföring och marknadsavdelningens funktion, behov och utmaningar. 
Deltagare: Pia Grahn, vd Regi, Lotta Axelsson, konsult och framtidsstrateg, Kairos Future, Peter Lundberg, Kapero, Anders Welin, seniorkonsult, Bohmans Nätverk.
– moderatorer: Julia Lundin och Thomas Nilsson


10.15-10.35
Fikapaus

10.35-11.00
Programmatic – när är det läge att göra det inhouse?
Maya Garkusha, tidigare Head of Programmatic på GroupM och numera konsult i det egna bolaget Programmatic Consulting Nordic, presenterar de olika stegen man behöver gå igenom för att ta programmatic inhouse, samt pekar på fördelar och nackdelar beroende på hur marknadsavdelningen är sammansatt och samverkar med andra delar av företaget.

11.00-11.25
Framtiden marknadsavdelning – på rätt sida om lagen
Dagens marknadsföring har tagit steget ut i digitala kanaler. Men vad bör företag och organisationer egentligen tänka på för att undvika juridiska felsteg i den digitala miljön? Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner på advokatfirman MarLaw, reder ut de vanligaste felstegen och hur dessa kan undvikas.

11.25-11.50
Marknadslandskapet förändras – är marknadsavdelningarna redo?
Mattias Andersson, Partner på Friends & Insights, om hur marknadsavdelningen kan bygga relationer digitalt, optimera och maximera sin kundinsiktsdrivna kommunikation och kapitalisera på sin data och de tekniska möjligheterna.
Mattias har tidigare bland annat varit CRM-/Analyschef på SAS, 3 och Twilfit och medverkar även i boken ”30 Advices from 30 Greatest Professionals in CRM and Customer Service in the World”.

11.50-12.00
Summering av förmiddagen 

12.00-13.00
Lunch

13.00-13.25
Så möter byråernas framtidens marknadsavdelning
Inhouse-trenden växer sig allt starkare hos svenska företag, och mycket talar för att utvecklingen bara kommer att fortsätta. Innebär det här döden för Sveriges kommunikationsbyråer? Eller finns det en ny roll för byråerna att ta i relationen med sina kunder? Abby Priest, en av Sveriges mest prisbelönta byråer, ger sin syn på hur framtidens marknadsavdelning bör arbeta med sina konsulter. 
Talare: Mandarva Stenborg, vd på Abby Priest (tidigare kommunikationsansvarig på Peak Performance), och Andreas Morne, delägare och strateg på Abby Priest.

13.25-13.50
Case: Tele2 Creative Hub 
Åse Holmberg, marknadsdirektör på Tele2, och Jennie Arvenäs, art director på Tele2 Creative Hub, berättar om Tele2:s inhousebyrå Creative Hub som utgör ett framtidsbygge och "kreativt hjärta" i bolagets kommunikationsarbete. Därmed tar Tele2 ett större eget ansvar över företagets varumärken och kommunikation i samtliga kanaler, med alltifrån namnutveckling, CID-arbete, chatbotprojekt och kampanjinitiativ.

13.50-14.15
Case: Så slog vi NOCCOut i digitala kanaler
Louise Nobel
, marknadschef för funktionsdrycken NOCCO, berättar hur dom på tre år har lyckats bli det överlägset starkaste varumärket på Youtube, Instagram och andra digitala kanaler.

14.15-14.30
Fikapaus

14.30-15.00
Vd, säljchefen och marknadschefen: Vilken är marknadsavdelningens framtida funktion?
Det finns tydliga skiljelinjer i hur vd:n, försäljningsavdelningen och marknadsavdelningen ser på marknadsfunktionen, och vilka förväntningar som ställs på den. Kapero berättar om resultaten från en rykande färsk undersökning med en hel del häpnadsväckande resultat.
Därefter följer en paneldiskussion där de olika rollerna ger sin syn på hur marknadsavdelningen bör utvecklas och samverka med övriga företaget för att bäst kunna stärka varumärket, relationen med kunderna och försäljningen.
Deltagare: Thomas Ekman, vd på Dustin, Emelie Friis, marknadsdirektör Kronans Apotek, Ulrika Sandborg, säljexpert på Sandborg & Company AB och medförfattare till Marknad vs. Sälj: Uppgörelsen, samt Kaj Johansson, Kapero (moderator).

15.00-15.30
Case: Klarnas bygge av en världsledande marknadsavdelning
Klarna bygger just nu en marknadsavdelning som ska vara lika världsledande som företagets produkter. Teamet består av en blandning av spetskompetenser inom bland annat design, pr, strategi och koncept – vilket gör att marknadsavdelningen inte blir beroende av externa konsulter. David Sandström, marknadschef på Klarna, berättar om bygget av sin organisation och hur han ser på framtidens marknadsavdelning.

15.30-16.00
Framtidens Marknadsavdelning
Prisutdelning i tävlingen Framtidens Marknadsavdelning och panelsamtal med marknadscheferna på några av de nominerade företagen, som är: AMF Fastigheter, Atea, Nocco, SAS, TUI och ATG. Vilka är deras framgångsfaktorer? 
– moderator: Daniel Collin, juryordförande.

16.00-17.00
Mingel med dryck och tilltugg

Tävlingen Framtidens Marknadsavdelning 2018

Priset ska gå till en avdelning/grupp och inte till en enskild person. Hur stor eller liten marknadsavdelningen har vi inte satt några gränser för. Juryn ska belöna en organisation som jobbar framtidsinriktat, nydanade och med innovationskraft. Avdelningen får gärna utnyttja ny teknik och interagera med andra avdelningar inom företaget på ett bra sätt. Avdelningen håller isär taktik och strategi samt vet skillnaden mellan försäljning och marknadsföring.

Jury

Juryordförande: Daniel Collin, Kommunikationsstrateg, Vinter

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, KING 

Emma Thorp, VD, Scream Stockholm

Carina Hillerström, Marknadschef Mediekompaniet

Hélène Barnekow, fd Sverigechef, Telia

Cecilia Perlind, General Manager Communications, Kantar Sifo

Fredrik Svedjetun, Chefredaktör, Resumé

Klicka här för att nominera en marknadsavdelning.

Anmäl dig till eventet

Information

  • Ort: Stockholm
  • Plats: Venue81, Drottninggatan 81
  • Pris: : 3 995 kronor + moms  Fler än 3 personer? Kontakta johanna.andersson@resume.se, 0727-139395 för rabatterat kampanjpris.

Anmäl dig till eventet
Arrangörer

Arrangör:

Partners: