Dela sidan:

Här kan du läsa om vilka som är nominerade 2017


Hur fångar och engagerar man sina målgrupper i en alltmer komplex och svårnavigerad värld? Hur skapar man kommunikation som på allvar genererar samhällsnytta och hållbarhet? Hur bygger man en gedigen digital närvaro där alla komponenter lirar ihop och bidrar till ökad försäljning?
Det är några av frågorna som står i fokus på Resumés halvdagsseminarium den 19 oktober.

Under seminariet fördjupar vi oss i Sveriges Bästa Marknadschefers arbete, samtidigt som vi bjuder på internationella utblickar och paneldiskussioner om marknadsförarnas största utmaningar.

PROGRAM – SVERIGES BÄSTA MARKNADSCHEFER – SEMINARIET

Kl 13.00 Registrering med kaffe

Kl 13.25 Välkommen till Sveriges Bästa Marknadschefer – seminariet
Johan Såthe, chefredaktör Resumé, moderatorerna Julia Lundin och Yasmine Winberg från Resumé Insikt

Kl 13.30 Hemligheten bakom content som sprids viralt till miljoner unga
Trafiken till hemsidan ökade med 1500 procent, försäljningen ökade med 400 procent och aktiens värde fördubblades. När svenska cykelhjälmstillverkaren Hövding vände sig till brittiska Jungle Creations för hjälp kunde de aldrig ana vilken enorm succé som väntade. 
Jungle Creations, som skapar och sprider content i sociala medier, når över en miljard människor varje vecka via sina kanaler. Flaggskeppet VT är den största videopublicisten i världen sett till antal tittare. Hör om hemligheten bakom viralt content, hur man fångar unga målgrupper och se några av de mest framgångsrika exemplen på vad Jungle Creations har gjort för olika varumärken.
Mitch Strong, Director of Commercial Partnerships, och Jana Damanhouri, Head of Social Strategy, Jungle Creations.

Kl 14.00 Där livet händer – storyn bakom Ikeas varumärkeskoncept
Hösten 2016 lanserade IKEA sitt nya långsiktiga varumärkeskoncept ”Där livet händer”. Här får vi höra om arbetet bakom den framgångsrika lanseringen och om hur man driver igenom en kommunikationsförändring i sjuttioårig organisation.
Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef IKEA Sverige

Kl 14.25 TUI:s digitala resa – och att byta från fyra välkända varumärken till ett okänt över en natt
TUI är en av Sveriges i särklass mest framgångsrika digitala kommunikatörer. Lär av TUI:s digitala resa och om arbetet bakom namnbytet från Fritidsresor till TUI, där företaget över en natt gick från fyra välkända varumärken till ett okänt.
Anna Laestadius, marknadsdirektör TUI Nordic.

Kl 14.50 Fikapaus

Kl 15.20 Världens mest kreativa digitala kommunikationssatsning
Ålandsbanken och byrån RBK tog hem Grand Prix, den mest prestigefyllda utmärkelsen, under Cannes Lions, ”kommunikations-VM”, för den digitala plattformen Östersjöprojektet med Åland Index. Hör om satsningen som slog kommunikationsvärlden med häpnad – och som bidrar till att både rädda ett hav och att positionera en bank.
Anne-Maria Salonius, Director Ålandsbanken Finland, och Mathias Wikström, vd RBK

Kl 15.45 Panel: Hur ser marknadsavdelningen ut 2020?
Ständigt nya kanaler, nya verktyg och ny teknologi. En växande mängd data. Ökade förväntningar på snabbhet, mätbarhet, kostnadseffektivitet och försäljningsresultat. Mitt i allt detta måste kreativiteten flöda.
Hur ska man hantera den växande komplexiteten som marknadschef? Vilka nya kompetenser måste in i organisationen – och vilka försvinner? Vad bör göras inhouse, och vad kan läggas ut på konsulter? Behövs en helt ny struktur för marknadsavdelningen?
Mats Liedholm, marknadsdirektör, Ica
Stina Liljekvist, chef varumärke & marknad, Skandia
Lena Strand, marknadschef, Folksam

Kl 16.10 Åhléns – ett medvetet varuhus
Åhléns vågar ta ställning, sticker ut och lyckas beröra. Hör Lina Söderqvist berätta om strategin bakom och resultatet hittills av Åhléns modiga och framgångsrika kommunikationsarbete.
Lina Söderqvist, marknadschef Åhléns

Kl 16.35 Sammanfattning och avslutning

Kl 16.40 Slut

HUR GÅR MÄTNINGEN TILL?
Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur ett 100-tal varumärken utvecklats från hösten 2016 till hösten 2017. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever varumärket utifrån ett antal varumärkesattribut är. Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

FRÅGOR KRING MÄTNINGEN:
Har ni några frågor kring mätningen är ni välkommen att kontakta: Per Davidson, vd på Xtreme, på per@xtreme.se eller 0709 600100.

Se bildspel från kvällen 2016 här.


 VINNARE 2016:

Kategori Apotek: Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat
Kategori Banker: Jessica Carlsson, ICA Banken
Kategori Bilar: Per Carleö, Volvo Car Sweden
Kategori Byggvaruhus: Daniel Juhlin, Byggmax
Kategori Drivmedel: Johan Backman, Circle K
Kategori Försäkringar: Lena Strand, Folksam
Kategori Hemelektronikbutiker: Johan Järnliden, Elgiganten
Kategori Kläder: Linda Björk, H&M
Kategori Livsmedelskedjor: Björn Larsson, Coop
Kategori Onlinespel om pengar: Jörgen Sparredal, Bet365
Kategori Optiker: Michael Grimborg, Synsam
Kategori Researrangörer: Claes Pellvik, Ving
Kategori Snabbmat: Jeff Jackett, McDonald's
Kategori Sporthandel: Victoria Appelqvist, Stadium

VINNARE GENOM ÅREN:

2006: Johan Hallin, Lindex
2007: Victor Appelqvist, Gina Tricot
2008: Jonas Levin och Gina Azaric, 3
2009: Ivar Fransson, Coop
2010: Claes Tell, Nordea
2011: Eva Fernvall, Apoteket
2012: Marita Bertilsson, Specsavers
2013: Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat
2014: Minna Dahlberg, Kronans Apotek
2015: Per Carleö, Volvo Car Sverige
2016: Björn Larsson, Coop

Anmäl dig till eventet

Information

  • Datum: 19 oktober 2017
  • Ort: Stockholm

Anmäl dig till eventet

GALAKVÄLLEN ÄR FULLBOKAD.

INFORMATION

Datum: Torsdagen den 19 okt
Dagseminariet: kl 13.00–16.30
Galakvällen: kl 18.00
Plats seminarium: Kammarsalen, Berns, Berzelii Park i Stockholm
Plats galakvällen med middag och prisutdelning: Stora Salongen, Berns, Berzelii Park i Stockholm


PRISER

0 kr för nominerade marknadschef till dagsseminariet kl 13.00-16.30.
Är du nominerad marknadschef och vill komma till prisutdelningen på kvällen? Anmäl dig direkt till josefin.ekman@resume.se

1495 exkl moms för dagsseminariet kl 13.00–16.30

2495 exkl moms för galakväll kl 18.00 med mingel, fördrink, sittande trerätters middag och prisutdelning. GALAKVÄLLEN ÄR FULLBOKAD.

3495 exkl moms för både dagsseminariet och prisutdelningen med middag på kvällen. GALAKVÄLLEN ÄR FULLBOKAD.

Hashtag:
#sverigesbästamarknadschefer

 

Har du frågor kontakta 
josefin.ekman@resume.se

 

Se tidigare års vinnare och nominerade här.

Arrangörer