Dela sidan:

Här kan du läsa vilka som är nominerade 2018

Seminariet kl 13.00–16.30

På halvdagsseminariet den 18 oktober ställer vi några av förra årets vinnare i Sveriges Bästa Marknadschefer på scen. Vissa av dom kommer dela med sig av lyckade och mindre lyckade kampanjer, några tipsar hur man kan undvika silos och effektivt samarbeta internt och en kommer förklara varför man bör våga vara långsam i en snabb bransch.

13.00 
Registrering med kaffe

13.20
Thomas Nilsson och Yasmine Winberg från Resumé hälsar välkommen.

13.30 
En drivmedelsaktör i förändring 
Säljpersonalens interna kommunikationsboost blev rivstarten på en lyckad varumärkeslansering som nu fortsätter den branschglidning som Circle K påbörjat med att bli en stor mataktör längs med vägarna. Johan Backman, marknadschef och Lisa Vejlo Degerman, kommunikationschef på Circle K, berättar om behovet hos framtidens kund, mediekanalerna som ger mest effekt och varför ett lyckat varumärkesbyte bara är en början.
Johan Backman har tidigare varit marknadschef på Statoil och vann Sveriges Bästa Marknadschef kategori Drivmedel 2016 och 2017. Lisa Vejlo Degerman, har tidigare arbetet med kommunikation och marknadsföring i flera olika roller på Statoil.

13.55 
Trygg och lokal är det nya svarta
Klimathot och finansiell oro sätter stora avtryck i vardagen för de flesta av oss. Varumärken som står för trygghet vinner mark. Fanny Wallér, kommunikationsdirektör på Länsförsäkringar, talar om möjligheter och utmaningar med att utveckla och leva ett varumärke som är så starkt förknippat med trygghet.
Fanny Wallér vann Sveriges Bästa Marknadschef kategori Försäkringar 2017 och har tidigare varit marknadsdirektör på Intrum och marknads- och försäljningschef på SEB Retail.

 

14.20
Våga vara långsam i en snabb bransch
Med närmare 300 varumärken på den svenska spelmarknaden gäller det att stå ut, eller snarare nå in. Katinka Berg, Sverigechef på Maria Casino, vet allt om hur det är att skrota ett koncept och varför man ska våga vara långsam i en snabb bransch.
Katinka Berg vann Sveriges Bästa Marknadschef kategori Onlinespel 2017 och har tidigare varit på Schibsted.

 

14.45
Be fast or be last! Den enda svenska banken som är ett riktigt mediahus
På bara två år har Danske Bank fått fler svenskar att välja just dom och har ökat från 7 till 12 procent. Ulrika Sundblad, marknadschef och Anna Erman Ojde, kommunikationschef på Danske Bank Sverige berättar om deras samarbete att bygga upp en inhouse-byrå och varför varje morgon börjar med ett redaktionsmöte. 
Ulrika Sundblad vann Sveriges Bästa Marknadschef kategori Bank 2017 och har tidigare varit på General Motors, Sony Playstation och Svensk Fastighetsförmedling
Anna Erman Ojde har tidigare haft ledande positioner på Nasdaq, Nordea, Microsoft och Dell.

15.05–15.30 Fikapaus

15.30 
Panel: Var i organisationen gör marknadchefen mest nytta?
Ständigt nya kanaler, nya verktyg och ny teknik. En växande mängd data. Ökade förväntningar på snabbhet, mätbarhet, kostnadseffektivitet och försäljningsresultat. Mitt i allt detta måste kreativiteten flöda.
Hur ska man hantera den växande komplexiteten som marknadschef? Vilka nya kompetenser måste in i organisationen – och vilka försvinner? Vad bör göras inhouse, och vad kan läggas ut på konsulter? Behövs en helt ny struktur för marknadsavdelningen? Och vad är marknadschefens roll i allt detta?
Paneldiskussion med förra årets vinnare: Anna Laestadius, marknadsdirektör TUI Nordic och vinnare 2017 kategori Resor, Emelie Gessner, marknadschef Byggmax och vinnare 2017 kategori Byggvaruhus, Katinka Berg, Sverigechef på Maria Casino och vinnare 2017 kategori Onlinespel.

15.50
Synsam resan – från optiker till livsstilsbolag
Strategin att bygga om sina butiker kombinerat med utvecklad e-handel har gett resultat. Michael Grimborg, koncernmarknadschef på Synsam Group, berättar hur dom utökade sitt erbjudande och gick från produkt till tjänst och varför flexibilitet, tillgänglighet och valmöjlighet har blivit ledord.
Michael Grimborg vann Sveriges Bästa Marknadschef kategori Optiker 2016 och 2017 och har tidigare varit försäljningsdirektör  på TV4 och byråchef på IUM och MEC.

16.20
Avslut och summering av dagen.

HUR GÅR MÄTNINGEN TILL?
Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur ett 100-tal varumärken utvecklats från hösten 2017 till hösten 2018. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever varumärket utifrån ett antal varumärkesattribut är. Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.
FRÅGOR KRING MÄTNINGEN: Har ni några frågor kring mätningen är ni välkommen att kontakta: Per Davidson, vd på Xtreme, på per@xtreme.se eller 0709 600100.

Information

  • Ort: Stockholm


INFORMATION
Datum: Torsdagen den 18 oktober

Dagsseminariet kl 13.00–16.30
1 495 exkl moms

Galakväll kl 18.00:
2 495 exkl moms för galakväll med mingel, fördrink, sittande trerätters middag och prisutdelning

Seminarium & galakväll:
3 495 för både dagsseminariet och prisutdelningen med middag på kvällen

Plats: Berns, Berzelii Park i Stockholm

Hashtag:
#sverigesbästamarknadschefer

Har du frågor kontakta 
josefin.ekman@resume.se

Se tidigare års vinnare och nominerade här.

Arrangörer

 

 

 

  

 

 

 

 Bauer Media