Dela sidan:

Just nu pågår en omfattande beteendeförändring som innebär att konsumenter frigör sig från skärmarna, tar till sig budskap med hörlurarna på och söker information med sina röster istället för med fingertopparna.

Det finns flera tecken som talar för en ljudlig framtid:

  • Ljudannonseringen slår rekord, med kraftiga ökningar under 2016 och 2017.
  • Podcastmarknaden har utvecklats i rasande takt de senaste åren, både vad gäller lyssnandet och engagemang från annonsörer.
  • Tjänster som Bookbeat, Storytel och Nextstory har fått lyssnandet på ljudböcker att skjuta i höjden.
  • Voice-teknik och produkter som Amazon Echo och Google Home gör att kontakten med konsumenterna sker med ljud. Detta innebär stora utmaningar och möjligheter för marknadsförare.
  • Enligt Gartner kommer 30 procent av allt surfande på nätet att göras utan en skärm om bara tre år.
  • ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) har blivit ett fenomen på nätet, med miljoner visningar på de mest populära videorna.
  • Och sist men inte minst – hörlurar, inte VR-glasögon, blev ifjol ”Årets riktiga julklapp”, enligt Prisjakt.

Under konferensen Sound Stockholm fördjupar vi oss i den växande ljudkonsumtionen, hur människor påverkas av ljud och hur varumärken kan använda ljud för att uppnå sina kommunikativa mål.

På scenen varvas kreativa och framgångsrika ”ljudcase” med paneldiskussioner och kunskapstunga och inspirerande föreläsningar av både svenska och internationella experter.

PROGRAM SOUND STOCKHOLM 30 NOVEMBER

08.00 Frukost och registrering

08.55 Resumé och moderator Max Landergård hälsar välkommen

09.00 Rätt ljud, på rätt plats, till rätt person
Ljud kan förändra, förstärka och bygga atmosfär, på samma sätt som möblering eller belysning skapar känslan i ett rum. Rätt ljud adderar en dimension och förstärker positiva intryck. Använt på rätt sätt kan ljudet kommunicera, informera och överraska. Det kan få oss att piggna till, att handla mer eller bara trivas i största allmänhet.
Margareta Andersson är grundare av och ljudarkitekt på Lexter som har hjälpt en mängd företag med ljuddesign, däribland Åhléns, Mood Stockholm, Viking Line och Röhnisch. Nyligen blev Lexter den stora vinnaren, med åtta priser, på International Sound Awards i Hamburg. Det innovativa projektet The Impossible Run fick den mest prestigefyllda utmärkelsen, ISABell Winner, i alla de tre kategorier som projektet var nominerat i. 
Margareta Andersson, grundare och ljudarkitekt, Lexter

09.30 Bygg starkare relationer med hjälp av voice
Jonas Vahlne, chefsstrateg på Mindshare, berättar om hur varumärken kan stärka relationen till konsument med hjälp av den framväxande voice-tekniken.
Genom Mindshare och J. Walter Thompsons globala studie Speak Easy får vi inblick i hur voice-teknik ger en mer meningsfull koppling mellan människor och de varumärken de älskar. Vilka marknader och varumärken kan vi lära från och vad innebär voice-tekniken för den svenska marknaden? Och hur många gillar sin voice assistent så mycket att de till och med har en sexuell fantasi om den?
Jonas Vahlne, chefsstrateg på Mindshare

09.55 Skapa ett interaktivt drama för Amazon Echo och Google Home
Rosina Sound är specialister inom innovativa ljudupplevelser. Tillsammans med BBC R&D har Rosina Sound skapat en komisk science fiction-berättelse där lyssnaren medverkar i handlingen när dramat streamas genom Amazon Echo eller Google Home.  
Rosina Sounds grundare Nicky Birch delar med sig av insikter från Rosina Sounds arbete med voiceteknik. Nicky Birch är en prisbelönt kreatör och strateg som har arbetat med radio, ljud och teknik i över 16 år på BBC, varit chef för R&D och affärsutveckling på Somethin, Storbritanniens ledande ljudproduktionsbolag.
Nicky Birch, grundare av Rosina Sound (UK)

10.20 Kaffepaus

10.40 Voice-teknik, lyssnandet och framtiden
Simon Gooch, innovationsdirektör på Sveriges Radio, intervjuas av Max Landergård.

11.00 Influencers i talade medier – så maxar du effekten
Hur sprids ditt varumärke via influencers i det framväxande ljudlandskapet? Tor Rauden Källstigen, vd och grundare av Signal Signal, delar med sig av insikter och råd kring marknadsförarnas nya möjligheter och utmaningar.
Tor Rauden Källstigen, vd och grundare Signal Signal

11.20 Uppdragspodcast – skapa marknadskommunikation med redaktionellt material
Anders Elfström och Filt har gjort en mängd podcasts på uppdrag av företag som Ikea, Försvarsmakten, Telia, RFSU, Amnesty och Postkodlotteriet. Podcasts som beställs av kunden som också är med och styr innehåll och medverkande. På Sound Stockholm delar Anders Elfström med sig av sina bästa tips, och du får bland annat lära dig om:
• Form, innehåll, tilltal, längd – så tar du fram du en podd som passar ditt företag.
• När ska man använda influencers och kända programledare, och när ska det undvikas?
Anders Elfström, vd på Filt 

11.40 Power of audio
Jenny Hermansson, Managing Director, Spotify Nordic

11.55 Stimgitarren – prisutdelning
Genom att dela ut Stimgitarren vill Stim tacka en kund eller organisation för en betydelsefull insats i upphovsrättens och musikens tjänst. Stimgitarren är också menad som en uppmuntran att fortsätta ett arbete som leder till att kompositörer och textförfattare ska få ekonomisk ersättning när deras musik framförs. Tidigare vinnare är bland andra Espresso House, SVT, Ikea och Friskis & Svettis.
Karsten Dyhrberg Nielsen, vd på Stim, är prisutdelare

12.00 Lunch

13.00 Hur låter ditt varumärke?
Johan Borgs och musikbyrån Ohlogys arbete kan höras i butiker, reklamfilmer, sociala medier-content, event och internkommunikationsprojekt över hela världen. Med kontor i Stockholm, London och Oslo har Ohlogy utvecklat musikidentiteter, musikstrategier och musikkoncept för en mängd stora varumärken och företag, däribland SAS, Marshall och Rodebjer. Det mesta kretsar kring frågan: Hur låter ditt varumärke? 
Johan Borg, founding partner, vd och music supervisor Ohlogy

13.25 Att använda ljud på ett lustfyllt sätt
Under Kronans Apoteks övergripande koncept "Ära alla dina sidor" skapade apotekskedjan och kommunikationsbyrån Perfect Fools den digitala intimprodukten Lustnovellerna. 
Lustnovellerna är skrivna och inspelade från två perspektiv som spelas upp i varsin hörlur för att lyssnaren ska kunna dela upplevelsen med sin partner. Målsättningen var att göra mobilen till hjälten i stället för lustdödaren i parrelationer, och att bidra till välmående eftersom sex och närhet är viktigt för hälsan. 
Emelie Friis och Klas Lusth berättar om idén, genomförandet, resultat och lärdomarna av Lustnovellerna.
Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek, och Klas Lusth, Executive Creative Director på Perfect Fools

13.45 Skapa känslor med ljud
Vad är det som gör att vissa radiospotar "fastnar" medan andra far förbi i etern? Flickorna Larsson, ett av Sveriges mest prisbelönta produktionsbolag inom radioreklam, tycker att det till stor del handlar om känslan den skapar. 
Med en produktion som får lyssnaren att känna något, oavsett om det är en liten tankeställare i vardagen, ett gapskratt i bilkön eller ett minne från din gamla bullbakande farmor som väcks till liv, så är det förmodligen spotarna som lyckas med det som ”fastnar".
Flickorna Larsson visar hur ljud kan skapa några av dessa känslor hos lyssnaren, och bjuder på några extra känslomässiga radiospotar.
Daniel Kilgren, kreatör/regissör, och Olle Eronn, ljuddesigner, Flickorna Larsson

14.05 PANEL: Poddsamarbeten: Hur blir det bang for the buck för annonsören?
Amanda Colldén, Alla våra ligg, Fredrik Hermansson, försäljningschef Acast, Karolin Kull, grundare och marknadschef Mathem.se, och Felicia Lagerwall, vd Perfect Day Media.

14.25 Kaffepaus

14.50 Bygg varumärket med rätt röst
Det har aldrig skapats så mycket rörlig media som idag och trenden accelererar. Hur sticker ni ut? För att verkligen skapa intryck och effekt över tid behövs även en strategi kring ljudet och rösten.
Lyssna på Online Voices VD Kalle Widelius där du får lära dig mer om konsten att välja rätt röst för din produkt. Vi undersöker tillsammans hur en bra röst ska låta och om det verkligen räcker att göra sin produktion på svenska.
Kalle Widelius, vd Online Voices

15.10 Det svenska podcastundret
Över en miljon svenskar lyssnar på poddar varje vecka. Det gör Sverige till ett unikt land i världen vad gäller tillväxt och genomslag för podcasts. Samtidigt ligger radiolyssnandet stabilt över 7,5 miljoner lyssnare varje vecka, vilket innebär att den totala ljudkonsumtionen i Sverige ökar kraftigt.
Mattias Björkman, digital affärsutvecklingschef på Bauer Media, tecknar kartan över det växande lyssnandet på radio och podcast och delar med sig av insikter om vad ljudboomen innebär för medier, varumärken och kommunikatörer idag och i framtiden.
Mattias Björkman, digital affärsutvecklingschef på Bauer Media

15.30 Världens bästa ljudreklam
Hur låter den mest briljanta ljudannonseringen i världen? Clare Bowen tar dig med på en resa genom några av de mest kreativa, prisbelönta och effektiva kampanjerna och spotarna som har producerats på senare tid. 
Clare Bowen är chef för kreativ utveckling på Radiocentre, det brittiska branschorganet för kommersiell radio, och leder arbetet med The Aerial Awards som varje månad utser den bästa radioreklamen i Storbritannien. Clare Bowen har tidigare arbetat på en rad reklambyråer med kunder som Unilever, Kraft, Nestle och American Express.
Clare Bowen, head of creative development, Radiocentre (UK)

15.55 Prisutdelning Stockholm Sound Award
(läs nedan för mer information)

16.10 Tack och avslutning

16.15 Mingel

 

STOCKHOLM SOUND AWARD

Stockholm Sound Award delas ut under heldagseminariet Sound Stockholm på Hilton Slussen den 30 november. Bakom priset står Bauer Media och Resumé och syftet är att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativt ljud. 
Kategorier
Årets ljudbranding
Det ljud som tonsatt ett varumärke och representerar dess identitet och värden på ett innovativt sätt. (Tex. genom ljud-logotyp, varumärkesmusik eller varumärkesröst.)
Årets röst
Den röst som trollbundit sin publik, lyssnarna eller åhörarna på ett sätt där budskapet och eller innehållet får en upphöjd effekt av talarens framförande. (Tex. poddkreatör, programledare, ljudbok, artist eller reklamspot.)
Årets ljudinnovation
En produkt eller idé som bidragit till att driva ljudets framfart och utveckling på ett innovativt sätt. (Tex. en tech-lösning, gadget eller kommersiell lösning.)

Villkor och inlämning av bidrag

Alla tävlande bidrag ska ha varit aktuella under 2017 och vara godkända av eventuella uppdragsgivare. Bidragsinlämningen sker på www.resume.se/soundaward senast den 14 november kl 17.00.
Tävlingen är kostnadsfri.
JURY 2017
Staffan Rosell, juryordförande och vd Bauer Media
Carl Wåreus, Head of Agency Google
Daniel Kilgren, kreatör och regissör Flickorna Larsson
Jenny Kaiser, Business Director Åkestam Holst
Jenny Ring, Music Supervisor Forsman & Bodenfors
Johan Såthe, chefredaktör Resumé
Lisa Palm Danielsson, Senior Marketing Manager McDonald’s Sweden
Margareta Andersson, ljudarkitekt Lexter Ljuddesign
Nicke Borg, sångare och gitarrist i Backyard Babies
Niklas Hedberg, ljudproducent och Business Development Director GroupM
Anmäl dig till eventet

Information

  • Datum: 30 november 2017
  • Ort: Stockholm
  • Tid: 30 november kl 08:00-16:15
  • Plats: Hilton Slussen, Guldgränd 8, Stockholm.
  • Pris: 1995 kr exkl. moms. I priset ingår frukost och lunch.
  • Kontakt: För frågor angående programmet, kontakta Fredrik Svedjetun, konceptchef
    fredrik.svedjetun@resume.se

    För frågor om partnerskap till Sound Stockholm kontakta, Johan Laur, försäljningsansvarig
    johan.laur@resume.se

Anmäl dig till eventet
Arrangörer

Huvudpartner:

 

 

Partners: