Just nu pågår en omfattande beteendeförändring som innebär att konsumenter frigör sig från skärmarna, tar till sig budskap med hörlurarna på och söker information med sina röster istället för med fingertopparna.

Det finns flera tecken som talar för en ljudlig framtid:

  • Ljudannonseringen slår rekord, med kraftiga ökningar under 2016 och 2017.
  • Podcastmarknaden har utvecklats i rasande takt de senaste åren, både vad gäller lyssnandet och engagemang från annonsörer.
  • Tjänster som Bookbeat, Storytel och Nextstory har fått lyssnandet på ljudböcker att skjuta i höjden.
  • Voice-teknik och produkter som Amazon Echo och Google Home gör att kontakten med konsumenterna sker med ljud. Detta innebär stora utmaningar och möjligheter för marknadsförare.
  • Enligt Gartner kommer 30 procent av allt surfande på nätet att göras utan en skärm om bara tre år.
  • ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) har blivit ett fenomen på nätet, med miljoner visningar på de mest populära videorna.
  • Och sist men inte minst – hörlurar, inte VR-glasögon, blev ifjol ”Årets riktiga julklapp”, enligt Prisjakt.

Under konferensen Sound Stockholm fördjupar vi oss i den växande ljudkonsumtionen, hur människor påverkas av ljud och hur varumärken kan använda ljud för att uppnå sina kommunikativa mål.

På scenen varvas kreativa och framgångsrika ”ljudcase” med kunskapstunga och inspirerande föreläsningar av både svenska och internationella experter.

Här är talarna som är klara för Sound Stockholm (uppdateras löpande)

• Creating an interactive drama for Amazon Echo and Google Home – Nicky Birch, founder of Rosina Sound
Rosina Sound are specialists in innovative audio experiences. Together with BBC R&D, Rosina Sound has created a comedy/science fiction story where the listeners get to be part of the story when it streams through Amazon Echo or Google Home.  
Nicky Birch will share insights from this innovative work with voice technology. Nicky Birch is an award winning creative strategist working in audio and technology. Nicky has been making radio and audio content for 16 years across all BBC networks, and led on R&D and business development at the UK's leading audio production company, Somethin' Else.  Nicky has also led early stage start-ups in meta data enrichment of audio and binaural audio software for games.

• Bygg starkare relationer med hjälp av voice – Jonas Vahlne, chefsstrateg på Mindshare
Jonas Vahlne berättar om hur varumärken kan stärka relationen till konsument med hjälp av den framväxande voice-tekniken.
Genom Mindshare och J. Walter Thompsons globala studie Speak Easy får vi inblick i hur voice-teknik ger en mer meningsfull koppling mellan människor och de varumärken de älskar. Vilka marknader och varumärken kan vi lära från och vad innebär voice-tekniken för den svenska marknaden? Och hur många gillar sin voice assistent så mycket att de till och med har en sexuell fantasi om den?

• Rätt ljud på rätt plats till rätt person – Margareta Andersson, grundare och konceptutvecklare, Lexter
Ljud kan förändra, förstärka och bygga atmosfär, på samma sätt som möblering eller belysning skapar känslan i ett rum. Rätt ljud adderar en dimension och förstärker positiva intryck. Använt på rätt sätt kan ljudet kommunicera, informera och överraska. Det kan få oss att piggna till, att handla mer eller bara trivas i största allmänhet.
Margareta Andersson är grundare av och ljudarkitekt på Lexter som har hjälpt en mängd företag med ljuddesign, däribland Åhléns, Mood Stockholm, Viking Line och Röhnisch. Nyligen blev Lexter den stora vinnaren, med åtta priser, på International Sound Awards i Hamburg. Det innovativa projektet The Impossible Run fick den mest prestigefyllda utmärkelsen, ISABell Winner, i alla de tre kategorier som projektet var nominerat i.
På Sound Stockholm kommer Margareta även att berätta om arbetet med The Impossible Run – och om hur ljud kan förbättra livet för synskadade.

• Skapa känslor med ljud
Vad är det som gör att vissa radiospotar "fastnar" medan andra far förbi i etern? Flickorna Larsson, ett av Sveriges mest prisbelönta produktionsbolag inom radioreklam, tycker att det till stor del handlar om känslan den skapar. 
Med en produktion som får lyssnaren att känna något, oavsett om det är en liten tankeställare i vardagen, ett gapskratt i bilkön eller ett minne från din gamla bullbakande farmor som väcks till liv, så är det förmodligen spotarna som lyckas med det som ”fastnar".
Flickorna Larsson visar hur ljud kan skapa några av dessa känslor hos lyssnaren, och bjuder på några extra känslomässiga radiospotar.

• Uppdragspodcast – skapa marknadskommunikation med redaktionellt material – Anders Elfström, vd på Filt 
Anders Elfström och Filt har gjort en mängd podcasts på uppdrag av företag som Ikea, Försvarsmakten, Telia, RFSU, Amnesty och Postkodlotteriet. Podcasts som beställs av kunden som också är med och styr innehåll och medverkande. På Sound Stockholm delar AndersElfström med sig av sina bästa tips, och du får bland annat lära dig om:
- Form, innehåll, tilltal, längd – så tar du fram du en podd som passar ditt företag.
- När ska man använda influencers och kända programledare, och när ska det undvikas?

• Hur låter ditt varumärke? – Johan Borg, founding partner, vd och music supervisor Ohlogy

• Case: Lustnoveller – Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek

• Följ ditt varumärke i talad influencer-media – Tor Rauden Källstigen, vd och grundare Signal Signal

Övriga företag som medverkar med talare: Bauer Media, Spotify och Online Voices. 

Programmet uppdateras löpande.

Anmäl dig till eventet

Information

Tid: 30 november kl 08.30-16.30
Plats: Hilton Slussen, Guldgränd 8, Stockholm.
Pris: Early bird-pris 995 kr exkl. moms (gäller till den 5 november 2017), därefter 1995 kr exkl. moms. I priset ingår frukost och lunch.

För frågor angående programmet:
Fredrik Svedjetun, konceptchef
fredrik.svedjetun@resume.se

För frågor om partnerskap till Sound Stockholm:
Johan Laur, försäljningsansvarig
johan.laur@resume.se

 

Arrangörer

Huvudpartner:

 

 

Partners: