Data, processer och värdeskapande – här är strategin för framtidens marknadsavdelningarResumé insiktLyko, Kungliga Operan, Foodora, Blocket, Polestar och Unionen är varumärken som gjort avtryck med sin marknadsföring. Vi har tagit reda på hur finalisterna i Årets...
David Khabbazi: ”Spännande resa som Hedvig gör där de förenar data och kreativitet”Resumé insiktDavid Khabbazi på The Social Few ser potential för en demokratisk revolution i Clubhouse, men undrar vart den är på väg. Dessutom hyllar han hur...
Sandra Lindholm-Wu: Därför ska du och jag bry oss om 5GResumé insikt5G är så mycket mer än snabbare internet. Resumés krönikör Sandra Lindholm-Wu förklarar varför det är viktigt att förstå värdet av 5G utifrån ett konsumentperspektiv,...
Innehåll från AcastInnehåll som berör – därför bör podd stå i centrum för din branded content-strategiInnehåll från Acast
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna på arbetsmarknaden, 12-16 april.
Astra Zenecas kommunikationsdirektör i stormens öga: ”Har varit fullkomligt explosivt”HelgintervjuerAstra Zeneca har tagit fram ett vaccin som utgör en central del i bekämpningen av pandemin men rapporter om ovanliga biverkningar och stundtals otydlig kommunikation...
97 procent av marknadschefer saknar självförtroende – här är tabellen som hjälper dig i rätt riktningResumé insiktMarknadschefen har inte förmågan att påverka andra chefer. Det står klart i en rapport som konsultbolaget Deloitte har släppt. Resumé Insikts krönikör Mats Georgson ställer...
Mehrnaz Bejne: Offentliga upphandlingar är en ojämlik pardansResumé insiktKravspecifikationen på byråerna är lång som en magisteruppsats i offentliga upphandlingar. Det skulle gynna alla om förutsättningarna blev mer jämlika, tycker Garbergs vd Mehrnaz Bejne...
34 journalister har ordet: Det måste kommunikatörer och pr-byråer sluta med – och så vinner du deras hjärtanResumé insiktLyfta lur, komma med villkor och nöta påminnelser – glöm det. För att vinna journalisternas hjärtan måste pr-konsulter omvärdera många av sina arbetsmetoder. Vi har...
Så har relationen mellan pr-konsulterna och journalisterna förändratsResumé insiktDet går 6,4 pr-konsulter per journalist. De senare skulle alltså kunna vara oerhört uppvaktade – vare sig de vill det eller inte. Men i takt...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna på arbetsmarknaden inom kommunikation och marknad, 5:e till 9:e april.
Så jobbar contentbyråerna för att utveckla affären – här är deras bästa tips: ”Krävs en annan nivå”Resumé insiktEfter ett tungt år gjorde Borg Owilli en strategisk satsning på poddar – och lyckades. Chiffer befinner sig mitt i en förändringsresa för att möta...
Insikter från ett år med kommunikation under kris – fem marknadschefer om vad de kunnat göra annorlundaResumé insiktEtt av de mest turbulenta åren i modern tid har passerat. Vilka lärdomar om marknadsföring och kommunikation har några av de varumärken som påverkats mest...
Niklas Turner Olovzon: ”Oatly har tappat lite av sin kärna”Resumé insiktPassion Labs vd och grundare Niklas Turner Olovzon efterfrågar mer från hyllade Oatly än nya skojiga pikar mot mjölkindustrin. Dessutom gör han spaningen att pandemin...
Varför kunders påstådda ansvarstagande och agerande inte är samma sak – del 2Resumé insiktVarumärken måste påminna kunder om deras underliggande värderingar vid köptillfället. Kunder behöver nämligen hjälp på traven för att bete sig i linje med sina uttalade...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna på arbetsmarknaden inom kommunikation och marknad, 29 mars till 2 april.
Love Bonnier: Här är de bästa exemplen på när modig kommunikation åstadkommer en högre värderingResumé insikt500 Stockholms grundare Love Bonnier inspireras av Tesla och Oatly, ser en renässans för traditionella nyhetsmedier och dissar påkostade, generiska kampanjer med otydligt budskap. Läs...
Evelina Rönnung: Så bör kreativa chefer byta kalendertyp för att maximera effektivitetenResumé insiktAtt inte kunna skilja på de två kalendertyper som finns är självutplånande företagskannibalism i sin renaste form. Det menar Resumé Insikts krönikör Evelina Rönnung som...
Inspirationsbonanza: 40 kreatörer om sina bästa idéer någonsin – här är de och så kom de på demResumé insiktEtt år i in i pandemin kan kreativiteten lida pin.40 duktiga kreatörer berättar om karriärens bästa idéer – för att du ska få inspiration till...
Stjärnkreatörerna larmar om kreativitetskris – här är insikterna för att boosta skapandetResumé insiktEfter ett år med kreativitet i karantän – med distansarbete, sinande finanser, förändrade processer och osäkra kunder – börjar vi se ljuset i tunneln. Men...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationsbranschen 22-26 mars.
Seán Canning: ”Perfektionism är en branschsjukdom som hindrar riktigt engagemang”Resumé insiktI Resumé Insikts Q&A berättar Burson Cohn & Wolfes Seán Canning varför han insett att vissa kommunikationsprojekt måste göras quick and dirty. Dessutom gör han...
Branschen kritisk till hypegrupper: ”Okunskapen är stor”Resumé insiktDet kryllar av hypegrupper i sociala medier, vars syfte är att använda engagemang som valuta för att få detsamma tillbaka. De annonsörer vi talar med...
Jakten på “äkta” följare avslöjar stulna identiteter – experten: problemet har vuxitResumé insiktBolagen som säljer engagemang till varumärken och influencers i sociala medier har blivit allt mer sofistikerade. Idag erbjuder vissa ”äkta följare”, däribland bolaget Boostamig. När...
Vi infiltrerar okända Facebook-grupperna som skapar manipulerat engagemangResumé insiktSocial media queens, The hype house och Like 4 like. Det är några av de otaliga grupper som syftar till att boosta engagemang, följare och...
Fyra framgångsfaktorer vid rekrytering – för dig som kandidat och för dig som rekryterarResumé insiktResumés krönikör Sandra Lindholm-Wu har de senaste fem åren screenat över 2000 CV:s och intervjuat över 200 personer. Innan dess har hon själv varit jobbsökande...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationsbranschen 15-19 mars.
Lämnade revisionsjätten för kommunikationsbranschen: ”Byråer borde inse och värna om sitt värde”HelgintervjuerIzabelle Ellison hjälpte ledningsgrupper att analysera affären som riskkonsult på PwC. En växande frustration fick henne att byta karriären mot Berghs. Som pr-konsult på 500...
Katarina Graffman: De tre viktigaste trenderna i branschen just nuResumé insiktDet går inte att lita på vad människor säger i undersökningar. De säger en sak, men gör något helt annat, vilket inte minst visar sig...
Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-stegResumé insiktAtt datan är guldet i den digitala tidsåldern är en grundprincip få är oense om. Men efterfrågan på integritet online har ökat, med tuffare datareglering...
Mats Georgson: Mod för marknadsförare del 3 – mina misstagResumé insiktResumé Insikts krönikör Mats Georgson (fd. global marknadsdirektör på Sony Ericsson) delar med sig av vad som ledde fram till, och vad han lärde sig...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationsbranschen 8-12 mars.