Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Här är studentportfolion som de kreativa cheferna vill ha

Publicerad: 6 augusti 2021, 09:58

Portfolior från nybakade kreatörer svämmar över landet. Men vad vill de kreativa cheferna egentligen se i mappen?


Ämnen i artikeln:

PRReklambranschenStudenterDesignbyråerCopywriter

Första intrycket

Du har hört det från mamma, högstadiets syokonsulent och lärarna på reklamskolan. Landets creative director säger samma sak. Gör din portfolio snygg och städad samt upplägget lättillgängligt och begriplig. Glöm inte bort att ge förklaringar där det behövs.

Gärna bra idéer för stora företag, men också lite verklighet

När man får göra fiktiva case är det lätt att man som student landar hos drömkunder som Google, Spotify och Klarna. Verkligheten är inte alltid lika spännande. Drömkampanjerna är bra att ha med, men glöm inte att visa att du även kan hantera och komma på genomförbara idéer för mindre glamorösa kunder.

Hantverk åldras aldrig

Att vara en idéspruta är aldrig fel, men att ha förmågan att ta ut idéerna med lika magisk formgivning och sprakande copy är minst lika viktigt. Samtliga som Resumé talat med understryker vikten av att kunna sitt hantverk och att den egenskapen är något av en bristvara.

Visste du att?

För att klara sig på framtidens arbetsmarknad anser World Economic Forum att alla behöver fyra ”C”: creative, communicative, collaborative, critical thinking. Enligt Berghs vd Camilla Wallander gäller samma fyra c:n för kreatörer.

Visa strategisk förmåga, även som kreatör

Flera byråchefer nämner att det rent generellt finns en brist på kreatörer med strategisk förmåga och vice versa. Idéerna ska bottna i en affärsstrategi eller få ett varumärke att ta nästa steg. Bra reklam handlar om att vara kommersiell, inte bara kreativ. Idéerna behöver dock inte alltid bottna i just reklam.

Var tydlig med vad du faktiskt har gjort

Arbetsgrupperna växer, både på byråer och reklamskolor. Det gör att det kan vara svårt att som rekryterande chef veta exakt vad det är den sökande bidragit med. Har du ett projekt du antingen har drivit själv eller där ni bara varit ett fåtal inblandade – visa upp det! Är caset ett större grupparbete så var tydlig med vad, hur och varför du har gjort det.

Bredda perspektiven

Inte minst på designbyråerna tycks det finnas en uppfattning om att många studenters portfolior liknar varandra. Alla tycks följa samma konton på Pinterest. Pandemin har gjort det svårt, men inspiration kan lika gärna komma från Designspiration som Kirunas malmgruvor. Åk till Kiruna!

– Vi letar efter kreatörer som inte läser Resumé, säger en kreativ chef.*

*Skämtsamt menat (annat vore sjukt), men vad hen var ute efter var fler studenter som är ointresserade av att imponera på klasskompisar eller övrig reklambransch. Glöm dem, glöm oss.

”De senaste åren har kreativitet blivit ett värde vid sidan av ekonomi, processer och olika sätt att göra saker på. Men för oss ska allt vara kreativitet.”

– Johan Eghammer, vd på F&B.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News