Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Nytt nummer av Resumés magasin: Gradvall och Lindkvist om kreativitet

Publicerad: 7 september 2021, 13:25

Resumé har tryckt upp Jan Gradvall och Magnus Lindkvist mot väggen och frågat hur kreativitet fungerar. Deras långa och reklamkritiska svar presenteras i nya numret av tidningen Resumé som har just kreativitet som tema.


Magnus Lindkvist tassar inte omkring i ullstrumporna.

– Den traditionella reklamvärlden har inte lyckats göra en förflyttning till områden där kreativitet i dag är viktigt, i allt från klimatfrågan till startupföretag. Men man får ett större långsiktigt problem om alla briljanta misfits lämnar och aktivisterna de enda som blir kvar.

Analysen gör han utifrån att Moldy Whopper är den mest prisade reklamkampanjen det senaste året. 

Under pandemin skaffade folk antingen hund eller så startade de en podcast. Futurologen Magnus Lindkvist och populärkulturjournalisten Jan Gradvall valde de senare. De har diskuterat med varandra sedan de jobbade på samma frilanskontor i början av 00-talet. I podden Gradvall + Magnus går de på djupet med hur kreativitet fungerar. 

– Vi vill avtäcka det större mysteriet bakom kreativitet med empiriska exempel, inte tolka förra veckans skivsläpp eller torgföra åsikter om bitcoin och ”Allsång på Skansen”, säger Magnus Lindkvist.

I nya numret av Resumé intervjuas de båda om kreativitet, om den kreativa processen inför ett podinspelning och varför deras pod påminner lite om Radioheads inspelningar.

Fokus i nya Resumé är kreativitet. Vi har spårat upp de kreativa nytänkare och berättar om kreativa strategier.

Jonas Johansson som tolkar Tranströmer med hjälp av AI, Nino El Khoury som bygger bryggor mellan kulturer och Yrsa Lindberg som klär av grönvaskade bolag på Instagram. Bland många andra. 

Vi pratar med varumärkesstrategen Zoe Scaman om den ”huvudlösa” metoden att bygga varumärken. Där man bygger engagerade målgrupper först för att sedan utveckla varumärken. Amerikanska spelcommunityn Faze Clan är ett exempel.

Sedan berättar vi om det kreativa kollektivet MSCHF som i våras tog fram ”Satans shoes” vilket fick Nike att gå i taket och om det svenska postproduktionsbolaget som varit medproducent till en ”zoomfilm” som nu säljs som NFT i Hollywood.

Den som hamnat i kreativ kris får några hjälpande råd, arbetsgruppen på Happy F&B berättar från ett tak i Göteborg om hur det var att ge Astrid Lindgren Memorial Award ny identitet och hur man kan tjäna pengar på influencers sociala värde. 

Aase Berg, förklarar för pizzabagare hur de ska kavla ut ärmarna och Björn Rietz funderar på myndigheternas mjukiskommunikation. 

Detta och mycket mer i nya numret av tidningen Resumé som kommer ut i veckan. Ingen prenumeration? Lugn. Det fixar du här.  

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News