Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Presenteras av JCDecaux
Case
Publicerad: 28 mars 2018, 14:37
Med projektet Air View lyckade Blueair och byråerna Rodolfo och Burson-Marsteller göra succé med 100 000 användare redan första månaden.
PROBLEM: Luftföroreningar är det största miljöhotet mot människans hälsa. Enligt WHO så lever 92 procent av världens befolkning i miljöer med ohälsosam luft, vilket orsakar upp till sju miljoner människors för tidiga död varje år. Luftföroreningar kan visa sig i form av smog, men på många platser är de helt osynliga. I Norden tror vi att luften är bra, för att luften ser bra ut.
Så hur skapar man medvetenhet kring ett problem som delvis inte syns?
LÖSNING: Vi visualiserade ett osynligt problem samt ökade medvetenheten om att dålig luft är en av vår tids stora hälsoutmaningar.
Genom att skapa en kostnadsfri digital tjänst där kvaliteten på luften man andas kan ses i realtid, gav Blueair mening åt sitt företagssyfte `Clean Air for Everyone` och ökade sin försäljning med 61 procent i Norden under kampanjperioden.
RESULTAT: Air View utvecklades för den nordiska marknaden och blev en succé med 100 000 användare första månaden. Tjänsten fick flera erkännanden från globala KOLs, som amerikanska Minnesota Pollution Control Agency.
MÅNAD/MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE: December 2016 - maj 2017
KANALVAL/MEDIEVAL: Digitalt, PR och Social media.
Utöver det engagerade sig en utav nordens största hemelektronik-kedjor, Elgiganten i kampanjen. Under en vecka lade Elgiganten ut organiska Facebook-inlägg som uppmanade sina kunder att använda tjänsten, en naturlig koppling mellan Blueairs tjänst och deras produkter. Efter att kampanjen avslutats efterfrågades också franska, tyska och kinesiska översättningar.
ARBETSGRUPP:
Ludwig Jonsson
Björn Tollström
Adam Lundberg
Max Andersson
Jesper Nilsson
Sara Alsén
John Lofterud
Gustav Dahlgren
Andrea Romander
Daniel Bergqvist
Fanny Wilgodt
Artikeln var ett annonssamarbete