Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Presenteras av JCDecaux
Case
Publicerad: 28 mars 2018, 12:57
Konceptet Böndernas eget mejeri rullades ut av Arla och byrån ANR BBDO hösten 2016. Genom kampanjen återupprättades förtroendet för Arla med råge.
PROBLEM: 2015 stod Arla inför sin värsta kris någonsin. Det sjunkande mjölkpriset hade lett till ett sämre ekonomiskt läge och bönderna började vända sig emot sitt eget kooperativ. Media hakade på. Snart var uppfattningen att Arla orsakat böndernas svåra situation.
2016 hade Arlas Brand Index sjunkit till sin lägsta nivå någonsin - 39 till 9 (YouGov Brand Index). Arla stod inför en stor utmaning – återvinna svenskarnas förtroende! Folk sympatiserade med Arlas mjölkbönder och trodde att lösningen var att sluta köpa Arla. Det gjorde situationen ännu värre då 8 av 10 mjölkbönder är Arlabönder.
LÖSNING: Vi lät bönderna bli talespersoner för Arla. De representerar varumärkets äkta ursprung och kärnverksamhet. Det var viktigt att kommunicera att Arla är ett kooperativ, ägt av bönderna själva. Därav skapades konceptet ”Böndernas Eget Mejeri”.
Startskottet var att låta Arlas bönder möta konsumenterna ansikte mot ansikte på gator och torg. I TVC:er och utomhusenheter fick tv-tittarna möta bönder, porträtterade i sin naturliga miljö, på sina egna gårdar. Bönderna har själva fått formulera sina budskap och dela sitt engagemang med det svenska folket i ett dokumentärt manér.
RESULTAT: Arla lyckades med det omöjliga! Under loppet av 12 månader lyckades Arla med att vända ett Brand Index från 9 till 29,5. ”Böndernas Eget Mejeri” hade gjort jobbet.
Genom kampanjen återupprättade vi förtroendet och preferensen för Arla med råge, liksom förståelsen för att Arla är bondeägt. Och folk gillade kampanjen, 27 % över målsättningen. Vi ökade även avsändarkopplingen till 91 % (och överträffade målet med 34 %). Det är det högsta uppmätta resultaten någonsin för Arla.
KANALVAL/MEDIEVAL: Kanaler är ju TV, OOH, Print men även Sociala/Digitala kanaler. Tillsammans med butik & event (kampanjen startade ju med one to one events där konsumenten mötte bonden)
ARBETSGRUPP:
ANR BBDO, Andreas Lönn, Creative Director
ANR BBDO, Fredrik Pantzerhielm, Client Director
ANR BBDO, Malin Millbourn, Account Director
ANR BBDO, Anna Jensen, Strategic Planning Director
ANR BBDO, Marcus Göransson, Art Director
ANR BBDO, Fredric Antonsson, Copywriter
ANR BBDO, Urban Wirdheim, Copywriter
ANR BBDO, Anna Werkell, Copywriter
ANR BBDO, Nayeli Kremb Arti, Director
ANR BBDO, Christina Knight, Senior Copywriter
ANR BBDO, Jacqueline Nyman, Senior Account Manager
ANR BBDO, Giustina Guariglia, Senior Account Manager
ANR BBDO, William Björnstjerna, Grafisk Design
ANR BBDO, Camilla Rosenzweig, Grafisk Design
Giants & Toys, Måns Månsson, Regissör
Gients & Toys, Tilde Franzén, Producent
Giants & Toys, Calle Isberg, Executive Producer
Carat Sverige, Karl Kajbjer, Strategy Director
Carat Sverige, Katarina Martinez Bergström, Account Manager
Carat Sverige, Evelina Dahlman, Account Director
Carat Sverige, Alexandra Casprov, Social Media Specialist
Carat Sverige, Frida Hellgren, Senior Digital Specialist
Carat Sverige, Andreas Wallin, Client Service Direkctor
Artikeln var ett annonssamarbete