Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ett annonssamarbete med JCDecaux

Case

Broadcast without borders

Publicerad: 6 April 2018, 06:29

Åkestam Holsts och Refugee Phones kampanj Broadcast Without Borders fick stor internationell uppmärksamhet – och belönades med ett Guldägg.


PROBLEM: Refugee Phones är en oberoende välgörenhetsorganisation som hjälper nyanlända genom att dela ut donerade smartphones. Men det räcker inte alltid till för att kunna hålla kontakten med nära och kära som är kvar i Syrien, där mobilnätet ofta ligger nere, många har tappat sin telefon i flykten och elen är avstängd stora delar av dagen. Det betyder att ens familj i värsta fall inte ens vet om man lever.

LÖSNING: I alla krig är radio den mest pålitliga kanalen för kommunikation. Här såg vi vår chans att hjälpa till: Den 21 mars 2016 var det Mors Dag i Syrien. Då gjorde vi det möjligt för Syriska flyktingar att komma i kontakt med sina mammor genom att ringa vår Mors Dag-Hotline och lämna ett personligt meddelande. Alla meddelanden paketerades sedan om till radiospottar och sändes i den kommersiella radiokanalen Fuse Fm över hela Syrien under Mors Dag-veckan. Med hjälp av den kommersiella radion kunde vi alltså hjälpa Syriska flyktingar att nå in i sitt krigsdrabbade hemland och få kontakt med sin mamma.

RESULTAT: Mer än 150 spottar sändes rikstäckande till mödrar i Syrien och kampanjen fick stor internationell uppmärksamhet i medier som Newsweek, Fast Company och Huffingston Post, likväl som inslag i nationella TV-program och tidningar. Allt för att förtydliga den mänskliga sidan av flyktingvågen och tydliggöra att omtanke kan nå igenom även i krigszoner.

Se också filmen här.

MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE: Våren 2016

KANALVAL/MEDIEVAL

Audio/Radio

ARBETSGRUPP:

Mouddar Kouli

Desiré Engström

Eva Wallmark

Magnus Jakobsson

Dela artikeln:

Artikeln var ett annonssamarbete med JCDecaux


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.