Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Presenteras av JCDecaux
Case
Publicerad: 7 maj 2018, 13:34
2016 påbörjades en varumärkesförflyttning som tog Delicato in i samtiden. Och gjorde klart att Hela Sverige bakar inte.
PROBLEM: Delicatos varumärke är sedan länge välkänt och omtyckt – mycket tack vare fantastiska produkter men också tack vare kampanjen ”Fritt från Fullkorn” från 2007. Dock saknade varumärket en tydlig och långsiktig plattform och för att inte leva på gamla meriter och för att höja varumärke och försäljning ytterligare krävdes ett omtag. Uppdraget var att ta Delicato in i samtiden, in i dialogen med kund och konsument men också att leda tonaliteten i bevis – att leva som vi lär.
LÖSNING: Delicato Bakverk formulerade sin nuvarande företagsmission 2015 ”Fika för en ännu godare gemenskap”. Med den och konsumentstudier som avstamp skapades en långsiktig varumärkes- och kommunikationsplattform tillsammans med Nord DDB. Att fika är en otvungen och älskad del av den svenska kulturen som inte kräver en avancerade analyser och problematisering var tydligt och därför blev Delicatos huvudbudskap helt enkelt ”Gott & Kul”. En uppdaterad visuell identitet, förpackningsdesign och kommunikation skapades sedan med plattformarna som grund. Lansering 2016.
RESULTAT: Resultaten lät inte vänta på sig och mottagandet blev fantastiskt fint.
- Varumärkespreferens högst i kategorin och steg från 18% till 29% (Nepa brand tracker)
- Ökad marknadsandel i dagligvaruhandeln samt listningar av samtliga nyheter
- Guldägg och 2a plats i DN reklamcupen för annonsen ”Hela Sverige bakar inte”
- En gulnyckel, 2 silvernycklar och en bronsnyckel 2018
- Lansering av Delicatoasken som gav en ökad marknadsandel i december månad 11,4% 2017 vs 8,8% 2016
MEDIEVAL: Social media, rörligt online, print, förpackning.
BYRÅ: Nord DDB
ARBETSGRUPP:
Creative Director
Olle Langseth
Art Director
Viktor Arve
Copywriter
Frida Siversen Ljung
Copywriter
Petter Dixelius
Account Director
Sofia Björkman
Account Manager
Katarina Bäcklund
Senior Designer
Jonas Bäckman
Designer
Elin Jansson
Grafisk Designer
Pärmartin Jonsson
VD, Delicato
Jörgen Bergqvist
Marknadschef, Delicato
Sofia Brandberg
Artikeln var ett annonssamarbete